جهش سوم پتروشیمی به ارزش 37 میلیارد دلار آغاز می‌شود

 بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه دولت با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری‌های بالای 6 میلیارد دلار علاوه بر حل کردن مشکلات زیست‌محیطی، این سرمایه‌گذاری‌ها به ثروت تبدیل می‌شود، گفت: در حال حاضر 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز هستند،‌ پس این اقدام می‌تواند باعث کاهش مشکلات زیست‌محیطی شود و می‌تواند مصارف نفتی را نیز کم کند. 

اخبار اقتصادی-وزیر نفت ادامه داد: در بخش پتروشیمی، جهش دوم در حال به اتمام رسیدن است و جهش سوم آغاز شده است که در نمایشگاه آتی نفت این موارد عرضه خواهد شد. 

وی گفت:‌ در جهش دوم 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش 25 میلیارد دلار تولید می‌شود، و در جهش سوم این عدد به 37 میلیارد دلار خواهد رسید. 

وی با بیان اینکه صنایع پتروشیمی 5.8 میلیارد دلار خوراک یا محصول به پایین‌دستی می‌دهد، گفت: این اقدام اشتغالزایی خوبی برای کشور و صادرات به ارمغان خواهد آورد.

* میزان تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی می‌تواند تقاضا در بخش پالایش را افزایش دهد، گفت: تولید بنزین در کشور دو برابر شده به طوری که در حال حاضر روزانه 110 میلیون لیتر بنزین باکیفیت تولید می‌شود و 70 میلیون لیتر بنزین یورو تولید می‌کنیم که این می‌توند برای شهرها یک اقدام مناسب محیط‌زیستی باشد. 

زنگنه در مورد تولید گازوئیل نیز گفت: در حال حاضر 40 میلیون لیتر گازوئیل یورو تولید می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی در صنایع دانش‌بنیان برگزار کرده‌ایم، گفت: محوطه خوبی در جنوب تهران برای این موضوع اختصاص داده‌ایم، بنابراین اعتقاد داریم گسترش صنایع دانش‌بنیان بیشتر از پول به همت مدیران نیاز دارد. 

زنگنه افزود: با دانشگاه‌های معتبر داخلی نیز اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم و گزارشات آن را در تمام بخش‌ها ارائه کرده‌ایم، بنابراین برای تولید فناوری وپالایش گاز و نفت نیازمند همکاری میان صنایع و دانشگاه‌ها هستیم.