نقش وهابیت سعودی در حملات تروریستی سریلانکا

  مقامات امنیتی سریلانکا روز جمعه از بازداشت یک مبلغ وهابی تحصیل‌کرده عربستان سعودی به ظن ارتباط با «زهران هاشم» مغز متفکر حملات تروریستی دو هفته پیش سریلانکا خبر دادند. خبرگزاری «رویترز» با اشاره به این خبر، نوشته است که این مسئله نقش فزاینده وهابیت در سریلانکا را معرض توجه قرار داده است.

بنا بر اعلام دولت سریلانکا، مظنون بازداشت‌شده، «محمد الیار» نام دارد و بنیانگذار مرکز موسوم به «ارشاد اسلامی» در شهر مسلمان‌نشین «کاتانکودی» است. در بیانیه روز جمعه پلیس سریلانکا درباره این فرد آمده است: اطلاعاتی افشا شده که نشان می‌دهد مظنون بازداشت‌شده با زهران رابطه نزدیکی داشته و مبادلات مالی با او انجام داده است.

بر اساس این بیانیه، الیار در برنامه‌های آموزشی گروهی از بمبگذاران انتحاری که دو هفته پیش همزمان با عید پاک مسیحیان در حمله به چند کلیسا و هتل بیش از ۲۵۰ نفر را کشتند، «مشارکت» داشته است.

هرچند پلیس سریلانکا از بیان جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرده، اما دو نفر از مسلمان‌های شهر کاتانکودی به رویترز گفته‌اند که زهران که به عنوان عامل اصلی حملات تروریستی عید پاک معرفی شده، به واسطه متونی که در دو، سه سال اخیر در مرکز ارشاد اسلامی می‌خواند، تحت تأثیر تفکرات سلفی- وهابی قرار گرفته بود.

یکی از این افراد به رویترز گفته است که هاشم همواره مجلات و ادبیات سعودی مطالعه می‌کرده است. یکی از نشانه‌های اثرگذاری تفکرات وهابی بر هاشم، این بوده که او از دعا کردن و استمداد از خداوند انتقاد کرده و این کار را مخالف آموزه‌های اصیل اسلام معرفی می‌کرده است.

این فرد که خواسته نامش فاش نشود، همچنین گفته است: این نوع آموزه‌ها تا سال ۲۰۱۶ در سریلانکا نبود، مگر اینکه شما ادبیات سلفی را مطالعه می‌کردید.

رویترز با اشاره به ریشه‌های سعودی وهابیت، نوشته است که الیار مرکز ارشاد اسلامی را در سال ۱۹۹۰ و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اسلامی محمد بن سعود ریاض، راه‌اندازی کرده است. یکی از ساکنان شهر کاتانکودی راه‌اندازی این مرکز را نقطه عطفی در گسترش سلفی‌گری در این شهر توصیف کرده است. به نوشته رویترز، بخشی از بودجه این مرکز را عربستان سعودی و کویت تأمین می‌کرده‌اند.

دولت عربستان سعودی از پاسخ به سؤال رویترز درباره این گزارش خودداری کرده است.