۲۰۰ گروه جهادی در قالب اقتصاد مقاومتی داریم

 محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و قاسمیان رئیس قرارگاه جهادی امام رضا امشب ۲۳ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع تفکر و نگاه جهادی به عنوان الگوی موفق برای حل مشکلات کشور پرداختند.

اخبار سیاسی- محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در ابتدا با اشاره به اینکه حرکت گروه‌های جهادی در سال ۷۹ توسط دانشجویان اتفاق افتاد و سازمان بسیج با دستور مقام عظمی ولایت راه اندازی شد گفت: این گروه به عنوان نهادی تسهیل گر و توسعه گر همواره در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ما از سایر نهاد‌ها و خیرین در این مسیر کمک می‌گیریم افزود: این گفتمان جهادی از نهاد‌های مالی همه دستگاه‌ها برای حل مسئله استفاده می‌کند.

زهرایی با اشاره به اینکه ۴ هزار گروه جهادی فعال داریم ادامه داد: آن‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر می‌روند تا خدمت رسان باشند، اگر از گروه‌های جهادی عادی حمایت به عمل نیاید و برایشان تشکیلاتی فراهم نشود، آن‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه دو نوع گروه جهادی جغرافیا محور و خدمت رسان محله محور داریم افزود: فعالیت گروه‌های جهادی خدمت رسان محله محور از سرکشی سالمندان گرفته تا تمیزکاری محله و کار‌های فرهنگی و آموزشی، بنابراین فعالیت آن‌ها تنها در محله است.

وی با اشاره به اینکه ۷ هزار گروه جهادی خدمت رسان محله محور داریم خاطرنشان کرد: زیر ۱۵ سال گرو‌های جهادی هجرت دانش آموزی هستند، سن خاصی برای گروه‌های جهادی نداریم، ولی تا ۵۰ سال در این گروه‌ها به فعالیت می‌پردازند.

زهرایی با اشاره به تفکر جهادی و تبدیل آن به گفتمان عمومی گفت: تفکر جهادی صرف تشکیل گروه و سازمان نیست، در این مسیر میان مردم و گروه‌های جهادی پیوند صورت گرفته است لذا مردم نیز به پای کار آمده اند.

وی با اشاره به مشارکت مردم در موضوع سیل افزود: هنوز نظام بودجه ریزی در خصوص سیل مترتب نشده بود که گروه‌های جهادی به پای کار آمدند تا تسهیل گری صورت گیرد.

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه باید گروه‌های جهادی به صورت هدفمند در مسیر قرار بگیرند تا خدمت رسانی به درستی انجام شود ادامه داد: عرصه‌های خدمت رسانی و نقش آفرینی گروه‌های جهادی به درستی تعریف نشده است و نقشه راه در این باره نداریم.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی عادی باید توانمند شوند افزود: ۲۰۰ گروه جهادی در قالب اقتصاد مقاومتی داریم، که ۱۰ دوره تخصصی را گذرانده اند.

حجت الاسلام قاسمیان رئیس قرارگاه جهادی امام رضا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امروزه گروه‌ها و اردو‌های جهادی پیشرو، فعال و جریان ساز دیگر به دنبال ساختن خانه نیستند بلکه در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده اند، آن‌ها در حوزه‌های اشتغال زایی، هنر‌های دستی، گیاهان دارویی، صادرات و سایر حوزه‌ها وارد شده اند.

وی با اشاره به اینکه الان با گروه‌های جهادی مواجه هستیم که گاهی در پهنه و منطقه‌ای فعالیت می‌کنند گفت: برخی از این گروه‌ها مثلا ۱۰- ۱۵ سالی است که منطقه‌ای را مورد پوشش قرار داده اند و با زیر و بم‌های آن مناطق آشنا هستند.

حجت الاسلام قاسمیان با اشاره به تولید گفتمان جهادی ادامه داد: گفتمان جهادی دیگر گفتمان اردوی جهادی نیست، گفتمان جهادی معطل دفتر، پست و مقام نیست.

یکتا جهادگر فرهنگی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی در صنف‌های مختلف سازمان دهی می‌شوند افزود: این حرکت زیبا با یک حرکت جدی در مسیر گام دوم قرار دارد لذا یک نهضت عظیمی در مسیر پیشرفت و عدالت باید شروع شود، اگر موشکی ساخته شد با تفکر جهادی تهرانی مقدم بود و اگر حرکت دانش بنیانی صورت گرفت با تفکر جهادی بود.

زهرایی با بیان اینکه گروه‌های جهادی نباید وارد پیچ و خم اداری شوند گفت: فرآیند گروه‌های جهادی باید رسمیت پیدا کند تا مسیر و فرآیند نقش آفرینی آنها رسمیت بخشیده شود.

حجت‌الاسلام قاسمیان با اشاره به بند ۸ پیام رهبر انقلاب گفت: ایشان به سه نکته تاکید کرده‌اند که اولا گروه‌های جهادی باید با هم ارتباط برقرار کنند، ثانیا با نهادهای مرتبط ارتباط برقرار کنند و ثالثا در نظام‌های دست و پا گیر نیفتند اما متاسفانه عقل واحدی در مورد محرومیت‌زدایی تصمیم نمی‌گیرد چرا که نهادهای مختلفی داریم اما عقل واحدی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: جهادی‌ها گاهی اوقات یک اپلیکیشن درست می‌کنند که کار یک سازمان را انجام می‌دهد بنابراین جهادی‌ها باید قدرت پیدا کنند که با سازمان‌ها ارتباط بگیرند و سطح دسترسی آنها بالا باشد. درواقع راه برون رفت از تمام مشکلات خسته و نشسته کشور تفکر جهادی است و گروه‌های جهادی در این زمینه ادعا دارند چرا که گروه‌های جهادی ارتباط، تخصص و انگیزه بیشتری دارند. در مورد اینکه گروه‌های جهادی چگونه می‌توانند قدرت و اقتدار خود را تولید کنند بدون اینکه در نظام‌های دست و پاگیر بیفتند جای بحث است.

جهادگر فرهنگی با اشاره به اینکه در لحظه بحران همه آحاد می آیند تا بحران کم شود،گفت: وقتی بحران فروکش کند، گروه های تخصصی و مانا می‌خواهیم و گروه های تفریحی نمی‌خواهیم. برای پایداری و ماندگاری و توسعه این حرکت نیاز به نقشه راه و یک قرارگاه هماهنگی و حلقه‌های واسط مردمی داریم که بتوانند حرکت‌های مردمی را سازماندهی کنند.

یکتا تصریح کرد: کار جهادی و خدمت رسانی باید جاری و دائمی باشد و اعتماد عمومی را جلب کند اگر حرکت ما ماندگار ثابت و دائمی باشد نذر، وقف و خیریه ها برای جهادی‌ها می‌شوند و این امر به شرطی میسر می‌شود که در بحران و بعد از آن حضور داشته باشیم و بقولی دائم در صحنه بودن اعتماد عمومی را جلب می‌کند. همچنین ما باید نگاه بین‌الملل داشته باشیم یعنی در سوریه، یمن، عراق تفکر جهادی را گسترش دهیم که آنها از این تفکر برای سازماندهی و بازسازی کشورهای خود استفاده کنند .

رئیس سازمان بسیج سازندگی منظور از کارهای یدی را کارهای جزئی دانست که برای جهادگر لذت‌بخش است اما دیده نمی‌شود، گفت: فقط ۲۸ درصد اقدامات جهادی عمرانی است اما متاسفانه اکثر گزارش‌ها عمرانی است و کارهایی که دیده نمی‌شوند، زیاد است.

زهرایی ادامه داد: بنابراین گروه‌های جهادی را الزام کردیم تا رابط رسانه‌ای حرفه‌ای داشته باشند های جهادی را منظم کردیم تا فعالیت‌های خود را منعکس کنند؛ چرا که تفکر جهادی و اردوهای جهانی مثل یک فناوری است که قابل گسترش در کل کشور است.

رئیس جهادی قرارگاه امام رضا(ع) گفت: ما به هر به هر اقدامی عنوان جهادی چسباندیم یعنی در اردوها زیارت جهادی داریم، اردوی راهیان نور جهادی داریم و حتی اربعین جهادی داریم. معتقدیم اگر مدیران با تفکر جهادی هماهنگ شود و نخواهند با این تفکر چالش کنند و عرصه را باز کنند و جلوگیری نکنند و ریسک اعمال جوانان را بپذیرند کارها به نتیجه می‌رسد. متاسفانه اکثر مدیران یا می‌خواهند کارها را برای خود کنند یا مانع تراشی می‌کنند؛ البته گروه های جهادی در این زمینه کار کشته شده اند.

جهادگر فرهنگی با بیان اینکه شهید طهرانی مقدم و احمدی روشن و آنهایی که در رویان و موشک سازی بودند، کارهای جهادی کردند،گفت: راهیان نور و اردوی جهادی خاستگاه این تفکر است یعنی این اردوهاست که مدیران آینده را تربیت می‌کند امروز هر کجا حرکت با برکت دیدیم، حرکت جهادی بوده است.

زهرایی با بیان اینکه بسیج سازندگی خود را متولی گروه‌های جهادی نمی‌داند، تصریح کرد: ما تکیه‌گاه و حامی گروه‌های جهادی هستیم؛ ابتدا گروه های جهادی گروه‌های عمومی بودند اما اکنون به سمت تخصصی شدن رفتند و باید به سمتی برویم که اقدامات جهادی با مشخصات فنی و تایید فنی سازمان های اجرایی مورد تایید قرار بگیرد.

یکتا در پایان گفت: موازی‌کاری با حجم نیازها و ضرورت حضور همه آحاد و اقشار اشکال ندارد چرا که نیاز بسیار بالاست اکنون دهه شصتی‌ها فرماندهان میدان دهه هفتادی‌ها میدان داران، دهه هشتادی‌ها پیاده نظام و دهه نودی‌ها نیروی احتیاط هستند که همگی باید باهم الحاق پیدا کنند و برای عملیات‌های فتح‌المبین آماده شوند.