بهترین روش برای درمان چاقی موضعی چیست؟
همه می‌دانیم که چاقی علاوه بر مسائل مربوط به زیبایی، یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، فشارخون و... است. این است که کارشناسان بر کاهش وزن تاکید می‌کنند تا سالم‌تر باشیم. اما شاید بسیاری از ما برای زیباتر بودن و داشتن اندام مناسب در پی کاهش وزن باشیم. 

افراد چاق بسیاری را می‌بینیم که در برخی اندام‌ها بیش از دیگر اندام‌ها چربی تجمع یافته دارند و به اصطلاح با چاقی موضعی درگیر هستند. معمولا این افراد به‌دنبال آن هستند که فقط در برخی اندام‌ها کاهش وزن داشته باشند تا به تناسب اندام برسند. 

بسیاری از افرادی که به‌دنبال درمان چاقی موضعی هستند، دوست دارند از روشی استفاده کنند که کم‌خطرترین و کم‌عارضه‌ترین درمان‌ها باشد. اگر شما هم تصمیم دارید درمان چاقی موضعی را امتحان کنید این مطلب را بخوانید. ما کم‌خطرترین روش‌ها را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

بهترین روش برای درمان چاقی موضعی چیست؟
 نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که یک روش خاص برای همه افرادی که خواهان درمان چاقی موضعی هستند، بهترین روش است. دکتر مهرشاد مهاجر، متخصص جراحی (پلاستیک و ترمیمی) در ادامه می‌گوید:  برای هر بیمار باید منحصرا و باتوجه به مزایا یا عوارض یک روش تصیمیم به انتخاب گرفت و این انتخاب برای هر فردی متفاوت با دیگران است. مسلما روش‌های مختلفی مثل لیزرلیپوساکشن که قبلا انجام می‌شد و روش‌های جایگزین مثل اولتراسون، لیزرلیپولیز، لیپوماتیک و... هر کدام را براساس وضعیت بیمار می‌توان به کار برد. وضعیتی که در بیمار باید بررسی شود تا بتوان بهترین روش را انتخاب کرد عبارتند از: وضعیت پوست بیمار، حجم چربی، اینکه آیا قرار است چربی به جاهای دیگر بدن تزریق شود و... که همگی در تصمیم برای انتخاب روش مناسب مهم است. مهم‌ترین نکته‌ای که برای این موضوع باید مدنظر داشته باشید، توجه به دستگاهی است که با آن روش درمان انجام می‌شود و مهارت و تجربه پزشک متخصص است که بسیار بیشتر از خود روش مهم است. به لحاظ عوارض احتمالی این روش‌ها باید گفت، عوارض هم تقریبا به یک میزان است و اندکی با هم متفاوت است. از لحاظ جمع شدن پوست هم لیزرلیپولیز به‌دلیل کلاژن‌سازی اندکی بهتر است اما به‌طور کل هیچ روشی را نمی‌توان به‌طور قطع بهترین روش دانست. 

چاقی موضعی را درمان کنید 
یکی از جدیدترین روش‌های رفع چربی‌ها لیپوماتیک است که از انرژی حاصل از تشدید ارتعاشات برای ریز کردن چربی‌ها و راحت کشیده شدن آنها استفاده می‌شود. این روش ملایم‌ترین و در عین حال قدرتمندترین روش برای کشیدن چربی‌هاست. بزرگ‌ترین مزیت لیپوماتیک این است که در کار با آن رگ‌ها، اعصاب و بافت همبندی موجود در ناحیه، دست نخورده باقی می‌ماند و درست به این دلیل است که ترمیم سریع‌تر اتفاق می‌افتد و ظاهر صاف و هموار ایجاد می‌شود. در این روش، شکل‌دهی به بدن یا اصطلاحا پیکرتراشی حاصل از آن دقیق‌تر است و به شکل هنرمندانه‌ صورت می‌گیرد، درد، تورم و کبودی نیز کمتر است. 

طب سوزنی و لاغری موضعی 
طب سوزنی گزینه بسیار مناسبی برای درمان چاقی موضعی است و علاوه بر کاهش وزن، به کاهش سایز هم کمک می‌کند. دکتر امیرهومن کاظمی، دکترای تخصص طب سوزنی ضمن اشاره به این مطلب در ادامه می‌گوید: این روش با مکانیسم‌های مختلف ازجمله کاهش اشتها، کاهش پرخوری عصبی و کاهش تمایل  به ریزه‌خواری به کاهش وزن موضعی و کاهش وزن عمومی کمک می‌کند. به‌علاوه همه اینها، طب سوزنی می‌تواند متابولیسم  و سوخت‌وساز بدن را بهبود بخشیده، تعادل را به بدن برگرداند و فعالیت‌های دستگاه گوارش را نیز تنظیم کند. در طب سنتی چینی گفته می‌شود چاقی معمولا در افرادی دیده می‌شود که دستگاه گوارش‌شان دچار ضعف و اختلال شده است، بنابراین طب سوزنی با بهبود فعالیت دستگاه گوارش هم می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. معمولا سوزن‌های طب سوزنی به دستگاه تحریک الکتریکی کوچکی متصل شده و این تحریک الکتریکی هم به افزایش تاثیر درمان کمک کرده و همزمان در لیز شدن چربی‌ها هم موثر است.

سبک زندگی‌ات را دریاب
برخی متخصصان معتقدند روش‌هایی که برای از‌بین بردن چربی‌ها در موضعی خاص از بدن هستند، روش درمانی محسوب نمی‌شوند و به لحاظ زیبایی مهم هستند. چاقی علت دارد و باید با یافتن آن و حل مشکل، اضافه وزن را درمان کرد. جز موارد خاص که براثر بیماری‌های خاص یا مصرف برخی داروهای هورمونی و با مشکلات عصبی، فرد دچار چاقی می‌شود، در سایر موارد به‌دلیل عدم تحرک کافی، رژیم غذایی غلط و پرخوری چاقی اتفاق می‌افتد، پس چنین فردی پس از جراحی هم فقط مدت کوتاهی از مشکل چاقی رهایی می‌یابد و دوباره به‌دلیل شیوه غلط زندگی‌اش چاق می‌شود.


بهترین انتخاب برای شما
برای کاهش وزن موضعی روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ از انواع رژیم‌های غذایی و ورزش گرفته تا طب سوزنی و جراحی‌های مختلف، همگی روش‌هایی هستند که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. اما اینکه کدام روش بهترین است، باید دید کدام روش «برای شما» بهترین است. روش‌های مختلف، فواید و عوارض خاص خود را دارند که با درنظر گرفتن آنها می‌توانید بهترین انتخاب خودتان را داشته باشید. 


سلول‌های چربی را بکشید 
یکی از جدیدترین روش غیر‌تهاجمی در رسیدن به لاغری موضعی کرایولیپولیز است. این روش ‌به شکل قابل‌توجهی سلول‌های چربی را در محل موردنظر ازبین می‌برد. این سلول‌های چربی (آدیپوسیت‌ها) خیلی به سرما حساس هستند، اما بافت‌های مجاور آنها مانند ملانوسیت‌ها، عروق خونی، اعصاب محیطی و فیبروسیت‌ها به سرما به میزان کمتر حساس هستند. در کرایولیپولیز، سلول‌های چربی درمعرض سرما قرار گرفته و با استفاده از پدیده مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌های چربی باعث شکستن سلول‌های چربی می‌شود. این سلول‌ها جذب مایع لنفاوی شده و حداکثر طی زمان دو ماه تخلیه چربی صورت می‌گیرد.‌ این ویژگی در کرایولیپولیز منجر به از بین رفتن چربی، بدون تخریب بافت‌های مجاور می‌شود، بنابراین طی کرایولیپولیز، لاغری و کاهش سایز ایجاد شده و در این مدت پوست بدن زمان کافی برای جمع شدن دارد و به میزان کمتری دچار شل شدگی و افتادگی می‌شود. 

از لیزر کمک بگیرید 
لیزر لیپولیز به معنای تخریب بافت چربی با لیزر یک روش جدید جهت کاستن از میزان چربی زیر پوست است که معمولا به‌صورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی طی یک جلسه باعث رفع چاقی‌های موضعی می‌شود. لیزر لیپولیز را برای رفع چربی‌های موضعی زیر پوستی در هر قسمت از بدن شامل صورت، غبغب، گردن، بازو، سینه، شکم، پهلو، پشت باسن، ران و ساق می‌توان به‌کار برد. از مزایای این روش، جمع و سفت‌تر شدن پوست به‌دلیل تابش لیزر و تحریک کلاژن‌سازی و جمع شدگی کلاژن است. همچنین درد، تورم و کبودی و برگشت چربی در موضع نسبت به روش لیپوساکشن بسیار کمتر یا ناچیز است. 
لیپوماتیک تنها روشی است که در عرض نیم ساعت می‌توان از آن برای درمان سلولیت استفاده و نتیجه را تنها پس از یک جلسه درمان، مشاهده کرد.


امبدینگ را امتحان کنید 
روش دیگری به‌نام امبدینگ (به‌معنای لغوی کاشتن) هم از طریق کاشت نخ بخیه قابل جذب در نقاط طب سوزنی، می‌تواند تمام کارهایی که طب سوزنی برای کاهش وزن انجام می‌دهد را به‌عهده بگیرد. البته تاثیر این روش در کاهش اشتها و برگرداندن تعادل به نسبت طب سوزنی کمتر است، اما در عوض نیاز به مراجعه مکرر ندارد. برای کاهش وزن به طریق طب سوزنی لازم است فرد حداقل دو تا سه بار در هفته و حتی در برخی موارد چهار تا پنج بار در هفته مراجعه کند. اما در روش امبدینگ هر دو تا چهار بار قابل انجام است. نکته مهم درباره طب سوزنی این است که هیچ عارضه‌ای ندارد و همه افراد در سنین مختلف می‌توانند از آن بهره بگیرند به شرط آنکه به پزشک متبحر در این رشته مراجعه کنند.