میراث قالیباف برای نجفی در شهرداری تهران(بخش دوم)

گروه اجتماعی- در گزارش نخست به بخش هایی از عملکرد قالیباف، شهردار سابق تهران در زمان حضور در  شهرداری تهران اشاره شد. همانگونه که در گزارش نخست به آن پرداخته شده بود، . قالیباف که از سال 1384 توانسته بود با رای شورای شهر تهران وارد ساختمان خیابان بهشت شود، ‌برنامه ای کاربردی و عملی برای توسعه شهر تهران به همراه آورده بود. اولویت های اصلی او در سال های مدیریت شهری به صورت متعادلی پیش رفت تا علاوه بر ایجاد زیرساخت های شهری و ابرپروژه ها، مسائل اجتماعی و فرهنگی که به عنوان روحی در کالبد سخت شهر هستند نیز توسعه یابند.

 در این گزارش ها به بخشی از اقداماتی اشاره خواهد شد که در بیش از یک دهه مدیریت قالیباف در پایتخت به بهره برداری رسیده اند و البته زمان شروع و اتمام پروژه ها نیز به معیاری بسیار گویا از توانمندی مدیران شهری مبدل شده است. هدف اصلی این گزارش، نگاهی کاملا مبتنی بر عملکردهاست تا میراثی که شهردار سابق تهران پس از 12 سال در پایتخت برجای گذاشت، بار دیگر بازشناسانده شود. اینک بخش دوم گزارش در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.  

7- تکمیل شبکه بزرگراهی تهران

ایران به تهرانش می نازد چون مدیری داشت که می توانست نشدن ها را شدنی کند و آسایش را با خدمات شهری برای شهرونداش بدون هیچ منتی به ارمغان آورد. پایتخت در حال حاضر بزرگراههایی دارد که در هیچ یک از شهرها و کلانشهرهای ایران نمونه آن نیست. بزرگراه امام علی (ع)، ‌بزرگراه یادگار امام و ... هریک در دوره محمدباقر قالیباف به ثمر نشسته اند.

بزرگراه

 

تا سال 1384 یعنی از شروع تاریخ بلدیه تهران تنها 304 کیلومتر بزرگراه در عرض نزدیک به یک قرن در پایتخت ساخته شده بود اما با شروع مدیریت شهری قالیباف این شبکه به 550 کیلومتر رسید و تنها 5 درصد تا تکمیل کامل آن باقی مانده است. براساس برنامه ریزی های معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار بود تا شهریورماه 1396، ‌شبکه بزرگراهی تهران تکمیل شود که به علت انتخابات و تغییرات مدیریتی بخشی از 5 درصد باقیمانده مانند بزرگراه شوشتری در فازهای آخر به سر می برد که نیازمند جدیت مدیران جدید در تکمیل آن است.

تعداد تقاطع های غیرهمسطح و پل هایی که از سال 1357 تا 1384 در تهران ایجاد شده اند تنها 157 عدد هستند اما از سال 1384 تا 1395، 350 پل و تقاطع غیرهمسطح احداث شده که این نشان دهنده پیشرفت 123 درصدی در دوران مدیریت قالیباف بود. یکی از اتفاقات مهمی که در این دوران روی داد توزیع عادلانه تمامی امکانات توسعه  شبکه بزرگراهی و تقاطع های غیرهمسطح در تمام قسمت های شهر تهران است و این امر باعث اثرگذاری مثبت در بهبود جریان ترافیک شد، هرچند روانه شدن هزارن خودرو جدید به شبکه خودرویی تهران باعث افزایش تردد خودروها و افزایش سطح تراکم آنها در بزرگراه ها شده است.  

8- دریاچه شهدای خلیج فارس

دریاچه خلیج فارس در انتهای اتوبان همت زیباترین و بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه است. از نظر مکانی، دریاچه خلیج فارس تهران، در شمال پارک جنگلی چیتگر، یکی از بزرگ ترین پارک های جنگلی ایران قرار دارد که از قدیمی ترین بوستان های پایتخت نیز قلمداد می شود. تاریخچه دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس به سال های دوری باز می  گردد.

دریاچه خلیج فارس

 

طرح ساخت  آن به تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۷ تصویب شد، مرتبط است. جایی که قرار بود دریاچه احداث شود، اما به واسطه مشکلاتی فنی و بودجه ای، عملی  نشد. در پیش مطالعاتی که برای احداث آن در دهه هشتاد شمسی توسط مشاور شهرداری تهران انجام شد، ابهامات و مشکلات طرح آسیب شناسی شد و در نهایت، حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تصمیم گرفت تا عملیات ساخت را به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تفویض کند. از مهر ماه سال ۱۳۸۹، عملیات اجرایی پهنه آب گیر آغاز شد. ۲ سال بعد نیز عملیات اجرای پهنه ساحلی دریاچه آغاز گردید. فاز نخست دریاچه با حضور مسولان شهری در اردیبهشت ۱۳۹۲ (اواخر دولت احمدی نژاد) افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، میلیون ها گردشگر داخلی و هزاران گردشگر خارجی از امکانات آبی، تفریحی و رفاهی آن بهره مند شده اند. فاز دوم پروژه دریاچه خلیج فارس نیز در راستای ایجاد جزایر آبی و هم چنین پارک آبی و راه اندازی مونوریل چیتگر، در دستور کار قرار دارد. منطقه 22 در طرح تفصیلی تهران به عنوان قطب گردشگری تهران مطرح شده است تا نیازهای رفاهی شهر تهران را برطرف سازد که بر همین اساس پروژه های بسیاری از جمله آبشار تهران، دریاچه مصنوعی چیتگر، محور چهار باغ، شهربازی هزار و یک شهر (تهران لند)، تهران مال، پارک آبی چیتگر، پردیس سوارکاری، تله کابین و مونوریل چیتگر در این منطقه در حال ساخت و تکمیل بودند و می بایست در دوران جدید نیز براساس برنامه ها و حمایت بخش خصوصی و دولتی به پیش برود.

دریاچه شهدای خلیج فارس در IPMA رتبه چهارم را در بخش مگاپروژه های شهری دنیا کسب کرد که ظرفیت 6.5 میلیون متر مکعب آب را دارد. مساحت پهنای آبی آن 134 هکتار و مساحت با پهنه ساحلی 340 هکتار می شود. ایران در دوران تحریم دریاچه 134 هکتاری در شهر را احداث کرد که باعث تعجب بسیاری از کارشناسان خارجی شد. همچنین تسویه خانه های شماره یک و دو نیز در زمان قالیباف برای بهبود کیفیت آب و رفع نگرانی ها بابت وجود حشرات، افتتاح گردید.

9- شاهکاری به نام پل طبیعت

پل طبیعت، یک پل صرفا پیاده رو در در تهران است که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم با حضور دکتر قالیباف شهردار وقت تهران افتتاح شد. مساحت پل طبیعت ۷۰۰۰ متر مربع است. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است. پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو است. پل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار دارد. ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد.

پل طبیعت1

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. پل طبیعت از نظر فیزیکی با اختصاص 3 سطح عبوری امکان استفاده شهروندان را به‌وجود آورد.

این پل به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهران است. این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. این پل در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد. سال ۱۳۹۳ نیز جایزه بین‌المللی خشت طلایی به پل طبیعت داده شد. سال ۱۳۹۳ پل طبیعت در زمره ۶ پل برتر ایران قرار گرفت و جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ را نیز دریافت کرده است.

10- مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب

 شهر آفتاب به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در دل خود مجتمع نمایشگاهی مدرنی را ایجاد کرده که به قصد برگزاری نمایشگاههای بزرگ و بین المللی راه اندازی شده است. حتی پلیس راهنمایی و رانندگی بر این نظر است که نمایشگاه های کوچک نیز می بایست از سطح شهر تهران خارج و در شهر آفتاب برگزار شوند.

معضلاتی و دهها مسائل حاشیه ای دیگر،‌ سبب شد تا شهردار وقت تهران ساخت یک نمایشگاه بزرگ و استاندارد را از سال 1384 در حاشیه شهر تهران و در شهر آفتاب در دستور کار قرار دهد و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در سال 1395،‌ این نمایشگاه به صورت رسمی افتتاح و شروع به کار کرد. اما مراحل ساخت و افتتاح آن بسیار پرچالش بود. اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، محمدباقر قالیباف وعده داد تا مدت ۲۰ ماه فاز اول این مجموعه را آماده کند تا برای اولین بار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آن برگزار شود، که به سبب مخالفت‌های وزارت ارشاد، شهرداری تهران از این کار منصرف شد. در اواخر سال ۱۳۹۴ رئیس شورای شهر تهران ضمن اعلام آنکه تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده، وعده افتتاح آن را برای یک سال بعد داد. سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهر آفتاب در فروردین ماه ۹۵، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد

شهرآفتاب

سطح رضایت مندی بازدیدکنندگان از شهر آفتاب در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار بالا بود و مشکلاتی از جمله ترافیک، شلوغی و نبود زیرساخت های مناسب، تا حدود زیادی مرتفع شده بود. راه اندازی ایستگاه متروی شهر آفتاب و حضور دهها اتوبوس تندرو برای جابجایی مسافران از سایر نقاط شهر تهران به شهر آفتاب،‌ یکی دیگر از اقدامات مثبت همزمان با برگزاری نمایشگاه بود. از سوی دیگر بازدیدکنندگان شهرستانی،‌ دیگر با سرگردانی در سطح شهر تهران روبه رو نبودند و شهر آفتاب برای بازدیدکنندگان شهرستانی نزدیک‌تر از هر نمایشگاهی در داخل تهران بود.

در کنار این مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از طریق بزرگراه‌های تهران - قم و تهران - ساوه، مترو و ریل راه‌آهن جمهوری اسلامی قابل دسترسی است و به همین دلیل می‌تواند یک قطب اقتصادی محسوب شود. ساخت و راه اندازی فاز نخست شهر آفتاب، هزینه ای حدود 1000 میلیارد تومانی برای شهرداری تهران داشته و در فازهای بعدی هتل های پنج ستاره،‌ مجموعه های فروشگاهی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

در زمان افتتاح نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از اقدامات ماندگار در جمهوری اسلامی ایران دانسته بود.

11- پردیس های سینمایی آزادی، کوروش، ملت، چارسو،‌ راگا، مجموعه سالن های تئاتر و باغ کتاب تهران

مدیریت قالیباف در شهرداری تهران، تنها با ابرپروژه ها و طرح های زیرساختی در حوزه عمرانی گره نخورده بود. شهردار تهران در دوره مدیریت خود توجه ویژه ای به بخش فرهنگ داشت و می توان آن را در افزایش تعداد صندلی های سینما و تئاتر درک کرد. هیچ مدیری در جمهوری اسلامی به اندازه کارنامه قالیباف دارای رزومه خدمت به اهالی فرهنگ و هنر نیست و این ادعا تنها با نگاهی به افتتاح پردیس ها و مجموعه های تئاتر شهر تهران قابل اثبات است.

- پروژۀ مجموعۀ پردیس سینما گالری ملت در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران و در زمینی کشیده و نامعین به مساحت 6000 متر مربع در منتهی الیه جنوب غربی پارک ملت طرح و اجرا گردیده است. این مجموعه شامل 4 سالن سینما هریک به ظرفیت 280 نفر و یک سالن نمایش کوچک به ظرفیت 30 نفر به همراه فضاهای نمایشگاهی، رستوران و کافی شاپ، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و فضاهای اداری و خدماتی مورد نیاز قادر است. این پردیس در سال 85 ساختش شروع و در سال 87 توسط قالیباف افتتاح شد.

پردیس ملت

- پردیس سینمایی کوروش از سینماهای تهران است. این سینما در ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ با اکران فیلم «شهرموش‌ها ۲» توسط شهردار تهران افتتاح گردید. در حال حاضر این سینما با درجه ممتاز و گنجایش ۲۸۰۰ نفر و مساحت ۱۰۰۰۰ متر مشغول بکار می‌باشد. سینما کوروش در اتوبان ستاری، بالاتر از اتوبان حکیم قرار دارد. این سینما دوازده سالن نمایش فیلم و دو سالن ویژه تئاتر دارد که هر یک از آن‌ها به نام سینماهای قدیمی لاله‌زار نامگذاری شده‌اند. سینما کوروش در حال حاضر پرفروش ترین پردیس سینمایی ایران است.

- پردیس سینمای آزادی داستان خیلی جالبی دارد. سینما آزادی دو بار در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۹ هم دچار آتش‌سوزی خفیف شده بود، اما از آتش‌سوزی فروردین ۱۳۷۶ نتوانست جان سالم به در ببرد. اهالی هنر از بازسازی آن نا امید شده بودند تا زمانیکه قالیباف پا در ساختمان بهشت گذاشت. پس از کش‌وقوس‌های فراوان، پروژه بازسازی سینما آزادی طی مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف، تعدادی از مدیران ارشد شهرداری تهران و نهادهای فرهنگی کشور در روز بیست و نهم فروردین‌ماه سال ۱۳۸۵ آغاز شد. عملیات اجرایی بازسازی سینما آزادی به طور جدی در سال ۱۳۸۵ با مشارکت شهرداری تهران آغاز شد و در اواخر بهمن ۱۳۸۶ به پایان رسید. مجموعه جدید تجاری - فرهنگی سینما آزادی دارای ۵ سالن شامل یک سالن ۶۰۰ نفره و چهار سالن ۲۰۰ نفره، دو رستوران، سه کافی‌شاپ و ۴ طبقه تجاری است. در زمان افتتاح سینما آزادی،‌ شهردار تهران با تمجید ویژه بزرگان سینما از جمله عزت الله انتظامی، علی نصیریان و ... قرار گرفت. انتظامی در مراسم افتتاح چنین به تعریف و تمجید از قالیباف پرداخت. «ما از کنار این سینما سال ها رد می شدیم و فکر نمی کردیم کسی در این کشور پیدا شود تا آن را سرپا کند. اما یک مرد بالاخره آمد و برای ساخت آن روزشمار نصب کرد و انصافا کاری کرد کارستان.»

- پردیس سینمایی چارسو نیز در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۳ تأسیس شده جزئی از یک مجتمع تجاری فرهنگی است و دارای پنج سالن سینما، رستوران و پارکینگ با ظرفیت هزار خودرو در خیابان جمهوری تهران می‌باشد. این پردیس دارای ۵ سالن حرفه‌ای سینما با آخرین تکنولوژی صوت و تصویر مجهز به تکنولوژی سینمای دیجیتال است و جمعاً ۹۰۰ صندلی به ظرفیت سینماهای کشور افزوده است.

- اما توزیع سینماهای تهران تنها مربوط به مرکز و شمال شهر نمانده و در سال 1389، شهرداری تهران پردیس راگا را در شهر ری احداث و بهره برداری کرد. این سینما که در تاریخ سال ۱۳۸۹ تاسیس شده دارای سه سالن سینما در شهر ری، اتوبان شهید آوینی، خیابان کریم شیرازی می‌باشد.

- پردیس سینمایی قلهک نیز جزئی از یک مجتمع تجاری، فرهنگی، ورزشی است در دی ماه ۱۳۹۰ تأسیس شده دارای یک سالن با ظرفیت ۲۶۰ نفر می‌باشد، پردیس قلهک در خیابان شریعتی، خیابان یخچال تهران قرار دارد.

- پردیس تئاتر شهر تهران:‌

این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور براساس آخرین استانداردهای روز دنیا طراحی شده و دارای سالن‌هایی متعدد برای نمایش هنرهای سنتی، مدرن و آیینی برخودار است. مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران در منطقه 15 در زمینی به ‌مساحت 25 هزار و 200 مترمربع و با زیربنای 18 هزار و 261 مترمربع احداث شده است. پردیس تئاتر شهر تهران (خاوران) مجهز به سالن نمایش سینما و آمفی تئاتر، امکانات اجرای کنسرت‌های بزرگ موسیقی، کارگاه ساخت دکور و خیاطی، سالن‌های تمرین، اتاق گریم، امکانات برای برگزاری تئاتر موزیکال، تئاتر سنتی، کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ها و مکان‌هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه، سالن بازی کودکان و غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی است. شروع ساخت این مرکز از سال ۱۳۸۶ بود و در سال 1395 افتتاح شد.

تئاتر شهر

البته تعداد پردیس ها و سالن های سینماو تئاتر افتتاح شده در شهر تهران در یک دهه اخیر بسیار بیشتر از موارد یاد شده  می باشند. این افزایش صندلی های سینماها باعث شده تا تهران دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشد. پردیس های سینمایی ملت، زندگی، آزادی،رازی، تماشا، جوانه و راگا در مجموع دارای 95 هزار و 560  متر مربع زیر بنا و 27 سالن نمایش است. علاوه بر اقدامات شهرداری تهران در راستای ساخت یا تجهیز پردیس های مذکور، در حال حاضر سالن های برج میلاد شامل سالن اصلی با ظرفیت 1600 صندلی و 3 سالن سینمایی مجهز با ظرفیت مجموعاً 510 صندلی برای نمایش فیلم در اختیار شهروندان قرار دارد. البته به این تعداد باید سالن ایوان شمس با ظرفیت 392 صندلی را اضافه کرد. در فاصله سال های 1384 تا 1394، 6 هزار و 520 صندلی سینما به تهران اضافه شد که این اتفاق در بازه زمانی 10 ساله بسیار قابل توجه است. با افتتاح باغ کتاب تهران توسط قالیباف در تابستان 1396؛ 7 سالن آمفی تئاتر با قابلیت نمایش فیلم هر یک با ظرفیت 130 صندلی نیز به ظرفیت تئاتر و سینمای تهران افزوده شد.

در دوره اخیر مدیریت شهری 29 سالن تئاتر در مجموعه های مختلف از جمله باغ و آمفی تئاتر باغ خسروشاهی، تماشاخانه ایرانشهر، مرکز نمایش های آیینی صبا، مرکز تئاتر حرفه ای شهر(خاوران)، بوستان امیر سلیمانی ، باغ کتاب تهران، ایوان شمس، موزه انتظامی ، باغ موزه زندان قصر و مجموعه فرهنگی تجاری ورزشی البرز لشگرک راه اندازی شدندس. در مجموع 5 هزار و 508 صندلی تئاتر در مناطق مختلف تهران از جمله منطقه 1، 3، 6،  7  و 15 به تعداد صندلی های تئاتر در شهر تهران افزوده شده است.

- باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین کتابفروشی، دسترسی مخاطبان بین المللی به منابع اسلام، ایران و انقلاب اسلامی را فراهم  کرده است. این مجموعه ضمن افزایش سرانه مطالعه در کشور، می‌تواند به رشد علمی کودکان، نوجوانان وحتی بزرگسالان کمک قابل توجهی داشته باشد. باغ کتاب تهران از 10 سالن سینما و آمفی تئاتر تشکیل شده است و با مساحت 110 هزار مترمربع، فضای مفرح و شادی را برای دورهم بودن خانواده ها و در نظر گرفتن ساعتی برای مطالعه و کتابخوانی فراهم کرده است.  مجموعه باغ کتاب تهران واقع در بزرگراه شهید حقانی(غرب به شرق) از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادبیات فارسی، از شمال غربی با باغ هنر و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس در ارتباط است. این مجموعه فرهنگی و چند منظوره با محوریت کتاب به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در مرداد ماه سال جاری با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار وقت تهران افتتاح و به بهره برداری رسید.

12- بوستان های نهج البلاغه، ولایت،‌ باغ پرندگان،‌ پردیسان،‌جوانمردان، یاس فاطمی

برای بررسی هریک از بوستان هایی افتتاح شده در دوران محمدباقر قالیباف باید چندین کتاب نگاشته شود. شاهکارهایی مانند بوستان نهج البلاغه در شهری مانند تهران با تراکم بالا و جمعیت زیاد،‌ فوق العاده ترین صحنه ها را برجای گذاشته است.

- بوستان نهج البلاغه به عنوان سرزمین شگفت انگیز شناخته می شود. بوستان نهج‌البلاغه دارای هشت تراست پیاده‌رو طولی ۱۲۰۰ متری، سه تراست پیاده‌رو عرضی ۳۰۰ متری، ۹ کیلومتر مربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ متر مربع فضای ورزش همگانی، ۸۰ واحد آلاچیق، دو پل عابر پیاده بر روی دره و صدها نیمکت و چراغ برق است. در عمیق‌ترین نقطه این بوستان فضایی بکر و طبیعی‌ای به چشم می‌خورد که آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد. برای ساخت این بوستان یک میلیون و پانصد هزار ساعت کار انجام و بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیز هزینه شده‌است. این بوستان چهار فاز دارد که فاز اول این بوستان در آذرماه سال 1388 به بهره برداری رسید. به گفته قالیباف در صورت همکاری دیگر نهادها و ارگان ها، این بوستان می توانست تا جنوب تهران ادامه پیدا کند و به عنوان یکی از تفرجگاههای بی نظیر ایران شمال و جنوب تهران را در برگیرد.

باغ کتاب

- بوستان جنگلی یاس با یک هزار و ۴۰۰ هکتار در شرق پایتخت یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی تهران به شمار می‌آید. پیرو منویات مقام معظم رهبری در جمع فعالان محیط زیست دربازه آزاد سازی مناطبع طبیعی در هفدهم اسفند سال 1393، احداث بوستان جنگلی یاس در دستور کار شهرداری تهران  قرار گرفت و در سیزدهم فروردین ماه سال 93 و در روز طبیعت افتتاح شد. طبق اعلام شهرداری تهران این بوستان با فعالیت شبانه روزی بیش از دو هزار نیروی کارشناس و کارگر در طول کمتر از یک ماه آماده سازی شده است.

- بوستان ولایت در تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان و در زمین‌های پادگان قلعه مرغی احداث شده است. این بوستان که در مجموع 270 هکتار مساحت دارد، فاز یک آن با 60 هکتار مساحت در سال 1390 به بهره‌برداری رسید.

- بوستان آب و آتش یکی از بوستانهای متفاوت شهر تهران با مساحتی گسترده و امکانات تفریحی مختلف همچون فانوس دریایی، مراسم نقاره خوانی، فضای بازی با آب همه روزه میزبان بسیاری از گردشگرانی از تهران و شهرهای دیگر کشور است. این بوستان با مساحت 24 هزار مترمربع یکی از بوستانهای زیبای شهر تهران است که تجهیزات متفاوتی از سایر بوستانهای پایتخت دارد. این بوستان که در شانزدهم تیرماه 1388 توسط محمد باقر قالیباف  شهردار وقت تهران افتتاح شد دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری با روی گردان ۳۷۰ نفری است.

- باغ پرندگان تهران از سال 1389 ساختش شروع و در سال 1392 نیز به پایان رسید. باغ پرندگان تهران در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. باغ پرندگان تهران در ۲ فاز طراحی شده است. فاز اول که هم اکنون به بهره‌برداری رسیده به نام «دشتچر» نام گذاری شده است و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی احداث شد و «آبچر» نام دارد.  این پروژه بین‌المللی و یکی از پروژه‌های مطرح در سطح جهان است. این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و احتمالاً مشابه آنچه در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان از آن جلوگیری خواهد شد. از شاخصه‌های باغ پرندگان تهران طراحی زیبا و منحصربه‌فرد محوطه باغ است. محوطه باغ پرندگان را مسیرهای سنگفرش شده که توسط درختان و گل‌های زیبایی محصور شده است در بر گرفته است. سایه بانهایی از جنس چوب، نی و پوشال، نیمکت‌های چوبی با طراحی‌های متنوع، آلاچیق‌های چوبی، عدم وجود تیر برق یا تأسیسات اضافی، تابلوهای راهنمای طرح چوب با خط نستعلیق، آبشارهای کوچک و زیبا و طراحی هوشمندانه برکه‌ها و پل‌های چوبی آن از شاخصه‌های این باغ می‌باشد.

 

سخن پایانی:

بررسی عملکرد 12 ساله قالیباف در شهرداری تهران نشان می دهد که وی در پایتخت برای هر ماه حضور خود در ساختمان بهشت یک پروژه بزرگ افتتاح کرده است که این کارنامه در تاریخ جمهوری اسلامی و حتی یک قرن اخیر بی سابقه و مثال زدنی است. به هر گوشه ای از شهر تهران نگاه شود، تغییرات ملموس را به خوبی می توان دید. از سالی که دکتر قالیباف - از شهریور1384 - پا در شهرداری گذاشت تا مرداد 1396 در حدود 200 پروژه بزرگ در شهر تهران افتتاح شده که این بدان معناست مدیریت جهادی شهر تهران تقریبا هر ماه  و حتی کمتر، یک پروژه بزرگ احداث کرده که این ورای پروژه هایی است که در شهرداری نواحی به بهره برداری رسیده بودند

در پایان مسئولیت قالیباف در تهران نزدیک به 50 پروژه نیمه تمام باقی مانده بودند که یکی از آنها پارکینگ طبقاتی نیایش است که برای اولین بار در کشور پروژه ای به سبک این پارکینگ در حال احداث است و در شهرویورماه بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. پروژه هایی مانند تونل های آرش – اسفندیار با 80 درصد، بزرگراه شهید شوشتری با 90 درصد و ... شامل پروژه های نیمه تمامی بودند که برای پایان آنها نیاز به همت مدیران جدید شهری است. در گزارش مذکور تنها به برخی از پروژه های بزرگ افتتاح شده در دوران مدیریت قالیباف اشاره شده و صدها طرح و پروژه دیگر نیز وجود دارند که نگاشتن آن نیاز به گزارش های تفصیلی دیگر دارد.

می توان اذعان کرد با توجه به کارنامه اجرایی قالیباف در حوزه های مختلف اقتصادی، ‌عمرانی، اجتماعی و فرهنگی، تهران در دوران مدیریت وی شاهد یکی از شکوفاترین و بی سابقه ترین دوران های سازندگی در تاریخ خود بود؛ این تنها یک ادعا نیست بلکه مستندات اجرایی و موفقیت های داخلی و بین المللی آن در رزومه محمدباقر قالیباف موجود است. با چنین عملکردی در حوزه های مختلف، سطح انتظارات شهروندان تهرانی بسیار بالا رفته و انتظار دارند تا مدیران جدید نیز در بخش های متنوع عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، رونق سابق را همچنان در تهران حفظ کنند و با تکمیل پروژه های نیمه تمام شرایط بهتری را برای مردم فراهم سازند.