نکات مهمی درباره ژلوفن و عوارض آن

 قرص ژلوفن یکی از داروهایی است که بسیار کاربرد دارد و می توان گفت که اکثر افراد تقریبا برای تمامی دردها از آن استفاده می شود. اما قرص ژلوفن هم در اثراستفاده زیاد عوارض هم دارد. اگر استفاده از قرص ژلوفن ادامه دار شود عوارض آن خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که یکی از اعضایی که در معرض خطرات ژلوفن است کبد می باشد.مصرف بی‌رویه ژلوفن می‌تواند به کبد آسیب شدیدی وارد کند. این دارو مانند هم خانواده‌هایش در کبد متابولیزه می‌شود تا قابلیت جذب برای بدن را داشته باشد. بنابراین مصرف بیش از اندازه آن فشار زیادی را به کبد وارد کرده و آن‌را دچار آسیب می‌گرداند. آسیب زدن یکی از مهمترین عوارض ژلوفن به‌حساب می‌‌آید. اگر می خواهید بدانید عوارض ژلوفن چیست این مقاله را بخوانید.

موارد مصرف ژلوفن

به‌طور کلی موارد مصرف ژلوفن شامل کاهش دردها و التهاب‌های ناشی از التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف تا متوسط و درمان اولیه دردهای قاعدگی است. البته برای کاهش دردهای اولیه دوران قاعدگی می‌توان از مفنامیک اسید به‌ جای مصرف ژلوفن استفاده کرد. استفاده خودسرانه و بی اندازه از این نوع قرص‌‌ها در کشور ما به شدت افزایش یافته که با توجه به عوارض نسبی این دارو می‌بایست از مصرف بدون تجویز پزشک خودداری نمود.

عوارض خفیف ژلوفن

اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده‌ها جزو عوارض شایع این مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها به شمار می‌رود. البته عوارض ژلوفن به تدریج در طی درمان، با تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند.

عوارض شدید ژلوفن

عوارض شدیدتر و البته نادر این قرص‌ها شامل سردرد شدید، اختلالات پوستی، اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، اختلالات شنوایی،اختلالات ادراری و افزایش وزن است. همچنین اگر مدفوع قیری‌رنگ یا خون آلود، احساس درد و فشار در قفسه سینه، تشنج با لرزش یا بدون لرز، لکه‌های قرمز کوچک روی پوست، جراحت، زخم یا لکه‌های سفید روی لب‌ها یا داخل دهان، خون دماغ بدون علت خاص، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، استفراغ و بالا آوردن خون در خود مشاهده کردید سریعا دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

آیا ژلوفن خواب آور است؟
از علائم دیگر پس از مصرف ژلوفن می‌توان به بی حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها، احساس خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد. بنابراین مصرف ژلوفن در برخی از موارد می‌تواند منجر به بی‌حالی وخواب‌ آلودگی فرد گردد.

عوارض ژلوفن در طولانی مدت

مصرف ژلوفن حساسیت به نور آفتاب را بالا می برد. از این رو، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر خورشید می تواند احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد که استفاده از ضدآفتاب ها و لباس های پوشیده می تواند خطر را کاهش دهد.

استعمال دخانیات در ترکیب با ژلوفن خطر خونریزی معده را بالا می برد. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می کنند کشیدن سیگار را کنار بگذارند.

دکتر احمد رهنمای چیت ساز نایب رئیس انجمن داروسازان تهران ، گفت: داروی ایبوپروفن با نام تجاری پروفن به صورت دراژه وجود دارد که سه چهار سالی است که به صورت ژله ای و با نام ژلوفن تهیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: در تکنولوژی جدید داروسازی تولید داروها به صورت ژله ای بسیار جا باز کرده است زیرا تولید داروها به صورت ژله ای عوارض ژلوفن را به حداقل می رساند و جذب دارو با سریع تر می کند.

وی افزود: از عوارض این دارو عوارض گوارشی است که از آن جمله می توان اثر آن بر روی کبد را ذکر کرد چون این دارو در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف زیاد آن به کبد فشار می آورد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوارض آن تاثیر این دارو بر کلیه است چرا که دفع دارو از طریق کلیه صورت می گیرد و مصرف بیش از حد آن بر کلیه اثر می گذارد.

رهنما یادآور شد: این دارو در بالغین استفاده می شود و به صورت کپسول های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی در بازار موجود است.

وی اذعان داشت: از این دارو در امراضی چون آرتریت، نقرس، دردهای شدید قاعدگی و درد دندان استفاده می شود.

وی ادامه داد: این دارو خاصیت ضد درد، ضد التهاب، ضد تب دارد که کودکان از این دارو به صورت شربت و با نام ایبوپروفن استفاده می کنند.

وی در مورد مصرف این دارو در دوران بارداری گفت: به طور کلی توصیه می شود تمامی داروها در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود.

وی افزود: ژلوفن در دوران بارداری جز گروه B است یعنی برای جنین ضرری ندارد اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

وی ادامه داد: اما در ۳ ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D قرار می گیرد که نباید استفاده شود و مصرف آن باعث بروز اختلالات جنینی می شود.