منطقه 22 فقیرترین منطقه تهران به لحاظ تعداد مسجد

مجتبی شاکری با بیان اینکه شهر تهران با توجه به جمعیت 8 میلیون نفری با حدود دو هزار مسجد، کمترین تعداد مساجد را به نسبت جمعیت در کشور دارد، اظهار داشت: سرانه تعداد مساجد به جمعیت در تهران برای هر چهار هزار نفر، یک مسجد است. همچنین سرانه مساحت مساجد به جمعیت شهر تهران 15 سانتیمترمربع به ازای هر نفر است.

به گفته شاکری، برابر استاندارد برای هر شهروند مسلمان باید حداقل 7،6 مترمربع فضای مذهبی و فرهنگی در شهر وجود داشته باشد که بخش مهمی از آن را مساجد تشکیل می‌دهد و این درحالی است که تعداد کنیسه برای اقلیت های کلیمی در تهران برابر هر هزار نفر یک کنیسه است.

وی با اشاره به مصوبه اعضای شورا در اجابت پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نخستین روزهای دوره چهارم شورای اسلامی مبنی بر احداث حداقل 400 مسجد از 4000 مسجد مورد نیاز شهر تهران در پایتخت توسط شهرداری در قالب برنامه پنج ساله دوم، گفت: برابر آخرین گزارش ارائه شده توسط شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، طی سه سال گذشته تنها احداث 15 مسجد در قالب این طرح به سرانجام رسیده است و اکنون در آنها نماز برپا می‌شود.

شاکری با اشاره به اینکه مجموعا 170 مسجد در دست احداث از سال 89 با پیشرفت فیزیکی بین 10 تا 95 درصد توسط شهرداری تهران قرار دارد، اظهار کرد: ظاهرا شورای ساماندهی مساجد طی سه سال گذشته بیش از اینکه درگیر اجرای برنامه اصلی یعنی مسجدسازی باشد، اقدامات نرم افزاری دیگری را دنبال کرده که اگرچه ضروری و به اصطلاح «مقدمه واجب» بوده است، اما کفایت نمی‌کند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: طراحی تیپ مساجد کوچک مقیاس با میانگین متراژ 300 مترمربع، آمایش تهران برای احصای کمبود مسجد به تفکیک مناطق، تدوین ضوابط شهرسازی ساخت وساز مساجد و اماکن مذهبی و اقداماتی از این قبیل در سه سال اخیر صورت گرفته که لازم بوده اما اگر بنا باشد سرعت احداث مساجد و عملیاتی کردن هدف گذاری ساخت 400 مسجد در طول برنامه پنج ساله دوم به همین شکل ادامه پیدا کند، قطعاً این برنامه در زمانبندی تعهد شده به سرانجام نخواهد رسید.

شاکری با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی 170 مسجد در دست ساخت نیز اغلب زیر 50 درصد است و از این رو شهرداران مناطق در سال جاری طبق سیاست‌های بالادستی، امکان تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های زیر 50 درصد را نداشتند، افزود: این سیاست نیز به عقب ماندگی بیشتر پروژه‌های احداث مساجد دامن زده است.

وی تاکید کرد: انتظار شورای شهر این بود که تاکنون دست کم نیمی از مساجد با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد در مرحله بهره برداری قرار گرفته باشد و بعد از گذشت سه پنجم از دوره زمانی اجرا، قاعدتا باید تعداد بیشتری از 15 مسجد میزبان نمازگزاران باشد.

وی محرومیت‌های فرهنگی ناشی از ساخت مساجد در مقیاس محلی را جدی و غیر قابل اغماض خواند و با تشریح جدول آمایش مساجد در حال بهره برداری، گفت: منطقه 22 با وجود اینکه برای جذب جمعیت دست کم 400 هزار نفری طراحی شده است، فقط دارای 31 باب مسجد بوده و فقیرترین منطقه تهران به لحاظ تعداد مسجد است. مناطق 21، 9، 6 و 3 نیز به ترتیب در رتبه های بعدی فقر مسجد قرار دارند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در پایان خواستار ارائه گزارش عملکرد مرکز فعالیت‌های دینی در صحن شورای شهر شد.