راه درمان سینوزیت

مهدی برهانی عضو انجمن علمی طب سنتی، گفت: از نظر طب رایج، سینوزیت یعنی التهاب داخل سینوس‌ها است و درمان آن را آنتی‌بیوتیک می‌دانند.

وی اضافه کرد: اما از نظر طب سنتی عارضه مخاط تنفسی به دو صورت نزله و زکام است که نزله همان التهاب داخل سینوس‌ها است.

عضو انجمن علمی طب سنتی، گفت: در طب رایج، میکروب اگر به التهابات سینوس اضافه شود باعث عفونت و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شود اما در طب سنتی زمینه ایجاد عفونت را بررسی می‌کنند و سعی می‌شود که عارضه‌ای که رشد میکروبی را باعث شده از بین ببرند.

برهانی گفت: به همین دلیل در طب رایج گاه یک شخص باید به صورت دائم آنتی‌بیوتیک مصرف کند و مشتری دائم آنتی‌بیوتیک می‌شود زیرا به محض قطع آن بیماری‌اش عود می‌کند. 

وی گفت: یکی دیگر از بیماری‌هایی که مرتبط با سینوس‌ها است آلرژی فصلی است که می‌تواند همین حالت‌ها را ایجاد کند و با بحث نزله و زکام در ارتباط است.

برهانی گفت: از دیدگاه طب سنتی تغییرات مزاج باعث اضافه شدن ماده‌ای به نام بلغم و ایجاد میکروب می‌شود به همین دلیل باید از سر و مغز در مقابل باد سرد محافظت شود.

عضو انجمن علمی طب سنتی راه درمان سینوزیت را ماساژ دائم سر و سینوس‌ها به وسیله روغن‌های گرم (روغن‌هایی که پایه و ماده داخلی آنها گرم‌ مزاج هستند) همچون روغن سیاه‌دانه، بابونه، کنجد،‌بادام تلخ و شیرین دانست.