تنها 10 درصد از 3 هزار معتاد به مراکز بهاران جذب شدند/ پیامدهای برعهده گرفتن ماموریت سایر دستگاه ها توسط شهرداری

گروه اجتماعی- مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با بیان این که مسیری را که شهرداری در بسیاری از مسائل طی می کند، فاقد سند است، اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی، آسیب های اجتماعی، ساخت بیمارستان ها و غیره آن دسته از فعالیت های فاقد سند شهرداری است که در ادامه این روند تعهدی برای شهرداری ایجاد می شود که نمی تواند از پس آن بر بیاید. 

این عضو شورای شهر افزود: در نظر بگیرید سازمان میراث فرهنگی بودجه ای برای مرمت مساجد تاریخی در نظر نمی گیرد در قالب پیشنهاد در شورای شهر مطرح می کنیم و در نظر نمی گیریم که مرمت یک متر مربع از مساجد تاریخی چند برابر مساجد عادی هزینه دارد. حال آیا محدوده وظایف سازمان میراث فرهنگی را شهرداری باید انجام دهد؟

شاکری با اشاره به این که مصائب و مشکلات مربوط به حوزه اجتماعی که آسیب ها نامیده می شود به حوزه اشتغال، مسکن، خانواده و آموزش عالی مرتبط است، اظهار کرد: شهرداری در هیچ یک از این حوزه ها نمی تواند ورود کند. تنها در حوزه آسیب های متجاهر شهرداری امکان ورود دارد. 

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که این روند شهرداری را در مسیری قرار می دهد که همواره متهم خواهد بود، گفت: شهرداری اخیرا در صدد است دستور قضایی جمع آوری کودکان خیابان زیر 15 سال را که بر عهده بهزیستی است را دریافت کند. اما آیا شهرداری نمی داند که ادامه گرفتن این نوع احکام و اجازه ها در آینده برای این نهاد پاسخگویی به همراه دارد؟

شاکری با بیان این که شهرداری در ادامه چنین روندی ساخت 44 مرکز بهاران را برای معتادان در دستور کار خود قرار داد، عنوان کرد: 23 مورد از این مراکز به بهره برداری رسید اما با یک آمارگیری ساده متوجه می شوید تعداد اندکی از معتادان در حال ترک در این مراکز حضور دارند. مسئولان سازمان رفاه شهرداری خود اقرار می کنند در بهترین شرایط از 3 هزار معتاد  و کارتن خواب تنها 10 درصد  در مراکز بهاران جذب شده اند. آیا منطقی است که ما 100 درصد هزینه کنیم و 90 درصد دوباره به چرخه اعتیاد بازگردند؟

اجبار به حضور در بهاران برای معتادان وجاهت قانونی ندارد

وی ادامه داد: معتادان دارای اختیار هستند، به این مراکز نمی آیند و کسی از نظر حقوقی نیز نمی تواند آنها را مجبور کند.جدای از این وقتی که نه شغلی هست و نه مسکن معتاد با چه امیدی به این مراکز مراجعه کند؟ آیا شهرداری می تواند در مورد این نیازطبیعی هر انسان یعنی اشتغال و مسکن تضمینی به معتادان دهد؟ آیا مشکل یک فرد معتاد کارتن خواب با نصیحت، غذا دادن و استحمام برطرف می شود؟ آیا تصور می کنید با اجرای چند شو و برنامه در محله هرندی می توانید عادی سازی را در این محله اجرایی کنید؟

شاکری ادامه داد: این موضوع در مورد گرمخانه ها و سامان سراهای شهرداری نیز صادق است.

بدون نقشه راه کلونی آسیب ها پخش می شود

وی با اشاره به این که جدای از همه این مسائل ورود بدون مطالعه و نقشه راه به حوزه آسیب های اجتماعی خود می تواند آسیب های جدید ایجاد کند، عنوان کرد:  دستکاری کلونی معتادان هرندی، آنها را در سایر مناطق پخش کرد. بارها رسانه ها و اعضای شورا در مورد این روند علمی و علنی هشدار دادند اما بی فایده بود. این موضوع در مورد ورود بدون نقشه راه به هر آسیبی صادق است.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که با دو خبر ناراحت کننده دچار احساسات می شویم و شهرداری را زیر با مسئولیت می بریم، اظهار کرد: شهرداری نیز به صورت داوطلبانه مسئولایت هایی را خارج از ماموریتش و بدون سند و نقشه راه بر عهده می گیرد.

به هیچ بهاران جدیدی بودجه نمی دهیم

وی با بیان این که کمیسیون فرهنگی اجتماعی  پیشنهاد افزایش بودجه 20 درصدی حوزه اجتماعی را نپذیرفته است، گفت: شورای شهر تنها با بودجه آن دسته از مراکز جدیدی از بهاران که فعال است، موافقت می کند و برای ساخت مراکز جدید بهاران بودجه ای اختصاص نمی دهد.

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که در صدد هستیم که شهرداری را در چهارچوب برنامه پنجساله توسعه شهرداری قرار دهیم، عنوان کرد: هر فعالیتی که در شهرداری انجام می شود باید بر اساس اسناد بالا دستی باشد.

لیلا موسوی نسب