اعلام برنامه های هفته سلامت

 مجتبی عبدالهی در این باره اظهار داشت: بی¬شک هفتۀ سلامت فرصت مغتنمی است تا به اهمیت و جایگاه بسیار مهم سلامت به عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان و همچنین نقش مشارکت مردم و همکاری مجموعه نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تاکید شود.

وی از « افسردگی» به عنوان شعار امسال سازمان جهانی بهداشت یاد کرد و گفت: با توجه به اهمیت و نقش نشاط و شادی در پیشگیری از افسردگی افراد جامعه، شعار" زندگی سالم و با نشاط" برای هفته ملی سلامت سال ۱۳۹۶ برگزیده شد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: این برنامه ها از سوی اداره کل سلامت، ادارات سلامت مناطق ۲۲گانه با همکاری سازمان ها و نهادهای ذیربط شهرداری تهران، نهادهای مرتبط و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه سلامت و... در سطح مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اول تا هفتم اردیبهشت امسال اجرا می شود.

وی عناوین روزهای هفته سلامت را برشمرد و گفت: جمعه اول اردیبهشت با عنوان «تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی»، شنبه دوم اردیبهشت با عنوان «غذای سالم، جامعه سالم»، یکشنبه سوم اردیبهشت با عنوان «سفیران سلامت، نهادهای اجتماعی»، دوشنبه چهارم اردیبهشت با عنوان «طرح تحول سلامت، ارتقاءکیفیت زندگی»، سه شنبه پنجم اردیبهشت با عنوان «سلامت روان، نیاز همه و همیشه»، چهارشنبه ششم اردیبهشت با عنوان «هنر و رسانه، سواد سلامت»، پنج شنبه هفتم اردیبهشت با عنوان «نهاد خانواده و مسئولیت اجتماعی»، نام گذاری شده است.

عبدالهی در ادامه به اهم ویژه برنامه های هفته ملی سلامت اشاره و تصریح کرد: ۱۲ برنامه کلی در قالب جشنواره سلامت، ایستگاه های سلامت در محلات محروم، پیاده روی، دوره های آموزشی، زنگ سلامت، ملاقات سالمندان و بیماران، سلامت و معنویت، خدمت رسانی به خانواده معظم شهدا،  تور گردشگری سلامت، جشنواره غذا، سفیر سلامت و  ارائه خدمات سلامت به پرسنل در دست اجراست.

وی از برگزاری جشنواره سلامت در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: این جشنواره در قالب راه اندازی غرفه های ارائه خدمات سلامت محور و برپایی سامانه فرهنگی سلامت محور با هدف معرفی توانمندی های شهرداری در حوزه سلامت و ارائه خدمات سلامت در بوستان ها و میادین اصلی شهر اجرا می شود.

به گفته عبدالهی، در این جشنواره علاوه بر استقرار غرفه های مختلف، سامانه فرهنگی( استیج)، برنامه های متنوع فرهنگی و هنری ، سخنرانی، اجرای مسابقات مختلف، غرفه های ویژه برای آموزش و سرگرمی کودکان در حوزه سلامت، معرفی و تقدیر از افراد سلامت اندیش و فعال حوزه سلامت مناطق و ... تدارک دیده شده است.

ارائه خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی رایگان در محلات کم بضاعت
وی از برپایی ایستگاههای سلامت در محلات محروم و کمتر برخوردار پایتخت خبر داد و گفت: در این ایستگاه ها در راستای حفظ و ارتقای سلامت افراد آسیب پذیر جامعه و شناسایی و رفع نیازهای سلامتی دانش آموزان مدارس محروم، خدماتی از قبیل مشاوره های پزشکی، روانشناسی و تغذیه، غربالگری دیابت، فشارخون و BMI، خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی به شهروندان ارائه می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: توزیع بسته های بهداشتی همچون شامپو، مسواک، خمیردندان و حوله و همچنین از دیگر اقداماتی است که در راستای حمایت از دانش آموزان محلات محروم و اقلام آموزشی انجام می شود.

وی برپایی «همایش پیاده روی خانوادگی» و «اجرای جنگ سلامت» را از دیگر برنامه های هفته سلامت امسال معرفی کرد و گفت: این برنامه به صورت پهنه ای با هدف ارتقای سلامت شهروندان، افزایش ارتباطات و تعاملات اجتماعی و ایجاد روحیه شادی و نشاط در شهروندان در بوستان های یاس فاطمی، پلیس، دریاچه شهدای خلیج فارس، بوستان زندگی محله هرندی و بوستان ولایت اجرا می شود.

عبدالهی، با تاکید بر اجرای برنامه های همدلی در قالب بازدید از مراکز نگهداری بیماران ذهنی، روانی و جانبازان و عیادت از بیماران در بیمارستان ها و مراکز درمانی، بیان کرد: به منظور حساس سازی دانش آموزان به موضوع بهداشت خود و دیگران امسال نیز همچون سنوات گذشته ویژه برنامه نواختن زنگ سلامت در مدارس سطح شهر به ویژه مدارس دولتی برگزار می شود.

برپایی تور گردشگری سلامت با اولویت شهروندان محلات محروم
وی با اشاره به برنامه های آموزشی ویژه هفته ملی سلامت گفت: به منظور آگاه سازی و افزایش دانش سلامت شهروندان در راستای ارتقای کیفیت زندگی آنان و همچنین حساس سازی و جلب توجه شهروندان نسبت به سلامت خود و جامعه، برگزاری کلاسهای آموزشی، همایشهای منطقه ای، نصب بنر و پلاکاردهای آموزشی و توزیع بروشورهای آموزشی در خانه های سلامت، مدارس، مساجد، فضاهای فرهنگی- آموزشی در دست اقدام است. 

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین امسال شاهد برپایی ایستگاه ارائه خدمات سلامت به خانواده معظم شهدا جهت ارائه خدماتی چون غربالگری دیابت، تست فشارخون، مشاوره پزشکی و مشاوره تغذیه خواهیم بود.

وی از برپایی تور گردشگری سلامت با اولویت شهروندان محلات محروم و کمتر برخوردار خبر داد و افزود: شهروندان مناطق ۲۲گانه شهر تهران با شرکت در تورهای تفریحی،آموزشی، ورزشی و زیارتی با جاذبه های سلامت محور سطح شهر آشنا می شوند.

عبدالهی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره غذای سالم، توزیع غذا بین شهروندان محلات محروم و ارائه خدمات سلامت از قبیل مشاوره پزشکی، روانشناسی، تغذیه، غربالگری قندخون، فشارخون و اندازه گیری BMI از دیگر برنامه هایی است که از اول  لغایت هفتم اردیبهشت در سطح مناطق ۲۲گانه اجرا می شود.

وی، عیادت از بیماران در بیمارستانها و مراکز درمانی،  بازدید از مراکز نگهداری بیماران ذهنی، روانی و جانبازان، بازدید از منازل سالمندان بویژه پدران و مادران شهدا، برگزاری مراسم جشن روز مبعث در مراکز نگهداری بیماران ذهنی، روانی و جانبازان و   استقرار پایگاههای سیار انتقال خون را از جمله برنامه های مدنظر در هفته سلامت عنوان کرد.

زنگ سلامت در مدارس پایتخت نواخته می شود
به گفته عبدالهی، نواختن زنگ سلامت و اجرای برنامه های فرهنگی وآموزشی با موضوع سلامت در مدارس،  دیدار مدیران سلامت و نمایندگان اعضای کانون های سلامت محور با علمای دینی، ارائه خدمات سلامتی و پزشکی ویژه پرسنل شهرداری مناطق، استفاده از ظرفیت های تبلیغی و اطلاع رسانی سطح منطقه، ارسال پیامک های سلامت محور و تهیه وتوزیع اقلام آموزشی از دیگر برنامه های هفته سلامت به شمار می رود.

وی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سلامت و تأکید بر اصلاح روش های زندگی به منظور تأمین سلامتی شهروندان در سطح محلات منطقه بویژه محلات محروم، گرامیداشت هفته سلامت و حساس سازی شهروندان نسبت به موضوع سلامت شهر و شهروندی، کیفیت بخشی برنامه های سلامت محور و گسترش مشارکت محلات در طراحی و اجرای برنامه ها، معرفی دستاوردهای حوزه ی سلامت شهرداری تهران، جلب و توسعه مشارکتهای مردمی در راستای ارتقای سطح سلامت شهر و شهروندان، جلب حمایت سیاستگذاران و مدیران ارشد در حمایت از برنامه های حوزه سلامت، جلب مشارکتهای سازمانهای مردم نهاد و خیریه های فعال در حوزه سلامت جهت ارتقای سلامت شهر و شهروندان و توسعه همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت سازمانهای خارج شهرداری را از جمله اهداف برگزاری برنامه های هفته سلامت برشمرد.