معضل ساخت و ساز در کن، یک قدم تا حصول نتیجه/ آقای آخوندی مردم کن در مضیقه هستند+سند

محسن پیرهادی اظهار داشت: سال‌هاست که موضوع  حفاظت، صیانت و ساماندهی باغات کن، مسئله اول بسیاری از اهالی شریف منطقه کن شده است. از طرفی دولت و شهرداری به دنبال حفظ باغات بوده‌اند و از طرف دیگر، تنها سرمایه بسیاری از مردم این منطقه، زمین‌ها و باغ هایشان است. برخی قوانین سعی داشته‌اند ساخت و ساز در این منطقه را در هر سطحی محدود و حتی ممنوع کنند.

وی افزود: باغات منطقه کن، تنها لکه سبز پیوسته شهر تهران است و این یعنی توتستان‌های کن، یکی از سرمایه‌های بزرگ ملی ماست. از طرفی این سرمایه‌های ملی، صاحبانی دارند که شاید تنها سرمایه شان همین باغ هایشان باشد. مردمانی نجیب که سال هاست در کش و قوس قوانین مختلف و تصمیمات مدیران و مسئولان دولتی و غیر دولتی، از حق ساخت و ساز در زمین های خود محروم شده اند و این قطعا در حق اهالی شریف کن ظلمی بزرگ است.

پیرهادی یادآور شد:  باغات کن، ملک اهالی کن است و آن‌ها باید بتوانند از آن بهره ببرند و به زمین‌ها و باغ هایشان نگاه اقتصادی داشته باشند. از طرف دیگر این باغات، ذخیره ی سبز شهر تهران و سرمایه ملی هستند و نباید در معرض خطر قرار گیرند. بنابراین باید راه حلی میانی اتخاذ شود که هم رضایت مردم را جلب کند و هم از این سرمایه ی ملی حراست شود.

وی افزود: در همین راستا جلسات متعددی در شورای شهر تهران و کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تشکیل شد و از میان سه پیشنهاد اصلی یعنی تملک کامل باغات کن و تبدیل آن به پارک ملی، تملک 64 هکتار باغ فعال و در نهایت مدیریت یکپارچه ی باغات کن با مشارکت مردم، پیشنهاد سوم تصویب شد.

پیرهادی افزود: اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف تهران در شورای اسلامی شهر و مسئول کمیته نظارت شورا، در دیدارهای حضوری با اهالی منطقه و بررسی مشکلات کن، بر آن شدم تا بتوانم مسئله کن را در اولویت مسئولان امر قرار داده و گامی در جهت رفع مشکل بردارم. در حال حاضر دغدغه اول اهالی کن، ممنوعیت ساخت و ساز در زمین هایشان است و تقریبا همه  آن ها نسبت به وضعیت آینده زمین‌ها و باغ هایشان نگرانی جدی دارند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به وضعیت یاد شده، در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، 2 سال روی موضوع باغات کن کار کارشناسی انجام شد و در کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران نیز طی دو نوبت، پیشنهاد سوم به تصویب رسید. در این مصوبه 2 رویکرد اصلی مدنظر؛ رعایت منافع و حقوق مالکین و صاحبان باغ ها ضمن ایجاد انگیزه جهت صیانت و توسعه ی باغات و رعایت منافع شهر و حفظ و گسترش فضای سبز موجود به عنوان ریه های تنفسی شهر مد نظر بوده است.

وی یادآور شد: در واقع در این مصوبه، مدیریت باغات کن به صورت مشارکتی خواهد بود، به طوری که هم مردم بتوانند از زمین‌ها و باغ هایشان منتفع شوند و به آن نگاه اقتصادی و سرمایه‌ای داشته باشند و هم بر اساس یک نظام مدیریتی یکپارچه، مشوق های لازم به صاحبان باغ ها و اراضی در جهت حفظ باغ ها اعطا خواهد شد.

پیرهادی افزود:‌ در حال حاضر با پیگیری کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، تمام مراحل اجرایی شدن این مصوبه طی شده و اقدامات لازم انجام گرفته است، اما مصوبه مدیریت مشارکتی باغات کن برای آن که به قانون تبدیل شود، باید در شورای عالی شهرسازی به تصویب برسد که از تاریخ 2 بهمن 1395 که این مصوبه به آن شورا ارجاع شده، با گذشت حدود 3 ماه تا این لحظه، این شورا موضوع کن را در دستور کار قرار نداده است که اگر این اقدام صورت پذیرد، نتایج عینی زیر را برای اهالی کن به همراه خواهد داشت:

1. تثبیت مالکیت اراضی و باغات کن برای صاحبان آن

2. امکان ساخت و ساز، دیوارکشی و فعالیت های عمرانی

3. به گردش افتادن سرمایه های مسکوت و بلااستفاده مردم کن

وی افزود:‌اینجانب در نامه‌ای به وزیر محترم راه، مسکن و شهرسازی، ضمن منتقل کردن دغدغه و گلایه ی مردم کن، مسئله ی عدم رسیدگی به موضوع باغات کن در شورای عالی شهرسازی را متذکر شدم که تصویر آن در ادامه می آید: بنا به آن چه ذکر شد، حل دغدغه ی اصلی مردم کن در مراحل پایانی است و اینجانب قطعا تا حصول نتیجه و حل مشکل مردم این منطقه، موضوع را دنبال خواهم کرد.