این سس برای کسانی که چربی خون دارند مطلوب است!

رقیه سکوتی‌فر، در ارتباط با خواص روغن کنجد افزود: روغنی که از کنجد می‌گیرند به پیش فرآیند‌هایی چون شست‌وشوی دانه، خرد کردن، له کردن و پرس در دمای سرد نیاز دارد.

وی ادامه داد: حدود 50 درصد یک دانه روغن دارد و از روغن‌های خوبی است که اسیدچرب اشباع ندارد، بنابراین روغن سیار مفید، خوب و سالمی است .

متخصص صنایع غذایی با بیان اینکه سس کنجد یک سس رژیمی است، اظهارداشت: هم داخل سس کنجد دانه‌های ساییده شده و خرد شده کنجد (ارده) و هم روغن کنجد وجود دارد لذا اسید چرب اشباع این دو بسیار پایین است و کلسترول ندارد.

وی در شبکه رادیویی سلامت با تاکید بر اینکه مصرف محدود سس کنجد برای افرادی که فشار خون یا چربی و کلسترول بالایی دارند، مطلوب است، گفت: این سس تخم‌مرغ ندارد و به همین علت کلسترول را افزایش نمی‌دهد. این محصول نسبت به دیگر سس‌ها، کالری پایینی دارد و برای سالادها و سبزیجات می‌تواند جایگزین سس مایونز شود.

این متخصص صنایع غذایی در ادامه با بیان اینکه سس مانند هر ماده غذایی یک تاریخ تولید و مصرف دارد، افزود: معمولا تاریخ مصرف سس، یک ساله است و هنگام خرید به آن دقت شود. البته باید در مصرف هر نوع سس، روند تعادل رعایت شود.

وی ادامه داد: به‌ویژه کسانی که چربی و فشار خون بالا دارند هرگز نباید از سس مایونز استفاده کنند و از این سس هم به مقدار محدود مصرف کنند. علاوه بر این بعد از یک سال نباید از هیچ نوع سسی استفاده کرد.

سکوتی‌فر در پایان اظهارداشت: ظرف نگهداری سس باید خشک و تمیز بوده و بو و طعم غذای قبلی را نداشته باشد. البته می‌توان در شرایط بسیار بهداشتی، سس را به ظرف تمیز دیگری منتقل کرد؛ ولی اصولا انتقال سس‌ها از ظروف مخصوص خودشان توصیه نمی‌شود.