بیمه سلامت باید هزینه خدمات توانبخشی معلولان را پرداخت کند
حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در رابطه با ارائه خدمات گفتار درمانی اظهار داشت: در حال حاضر از بین خدمات توانپزشکی فقط چند جلسه خدمات فیزوتراتی تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار دارد از این رو خانواده ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند،چرا که هزینه های درمانی بسیار بالا و موجب تاخیر در فرآیند درمانی توانبخشی است که همین امر باعث شدت معلولیت می شود.
 
 
وی با بیان اینکه بیمه ها باید هزینه درمانی معلولان را تقبل کنند اما این کار را انجام نمی دهند افزود:بیمه سلامت که زیر نظر وزارت بهداشت قرار دارد باید پاسخگوی این مشکل خانواده ها باشد.
 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی بیان داشت: مجوز مراکز گفتار درمانی از سوی وزارت بهداشت داده می شود و این مراکز دارای شماره نظام پزشکی هستند و سازمان بهزیستی مسئولیتی در رابطه با این مراکز ندارد.
 
نحوی نژاد گفت:در مراکز روزانه سازمان بهزیستی مانند مراکز سالمندان،ممکن است خدمات گفتار درمانی و توانبخشی ارائه شود، اما این خدمات مختص افراد همان مرکز است و ما حق نداریم به افراد خارج از مرکز خدماتی ارائه دهیم.
 
وی ادامه داد:مجوز مراکز خدمات فیزوتراپی، کار درمانی،بینایی سنجشی، گفتار درمانی و شنوایی سنجی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی داده می شود.
 
نحوی نژاد با بیان اینکه سازمان بهریستی نگران معلولان است، تاکید کرد: در قانون جدید حمایت از معلولان که به مجلس ارائه شده است ماده ای را پیشنهاد داده ایم که تمام خدمات تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد که اگر مجلس با آن موافقت کند در این صورت بیمه ها مجبور به ارائه خدمات می شوند و این موضوع یک ضرورت اجتناب ناپذیر است زیرا میلیون ها معلول در کشور درگیر آن هستند و متاسفانه باید هزینه تمام خدمات را از جیب پرداخت کنند و سازمان بهزیستی هم با این اعتبارات اندک نمی تواند کاری انجام دهد.