پلیس راهور نباید تفسیر به رای کند

مهدی دادفر در خصوص شماره گذاری خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا که امروز با اختلاف نظرهایی میان دستگاه‌ها روبه رو شده است، اظهار داشت: انجمن واردکنندگان خودرو همیشه مطابق قانون و منویات مقام معظم رهبری عمل کرده و به هیچ عنوان حاضر به نقض قانون با واردات خودروهای آمریکایی نیست اما در مورد شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا امروز برداشت‌های ناثوابی توسط راهنمایی و رانندگی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات خودرو، شورولت هایی که به ایران وارد شده بود برگشت داده شد، افزود: با وجود این تصمیم سایت ثبت سفارش خودروهای ساخت آمریکا تا بهمن ماه 95 باز بود و وارد کنندگان در‌ آن مقطع اقدام به ثبت سفارش خودرو می‌کردند.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در حالی سایت ثبت سفارش خودرو تا بهمن ماه سال گذشته باز بود که از آبان ماه همان سال راهنمایی و رانندگی از شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا ممانعت می‌کرد، تصریح کرد: به اعتقاد ما تنها مرجع ممنوعیت یا محدودیت در خصوص واردات و صادارت خودرو وزارت صنعت است و این مرجع باید در این رابطه تصمیمات لازم را اعمال کند. نکته جالب توجه آنکه وزارت صنعت طی نامه‌ای به پلیس راهور از آنها دلیل عدم شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا را مطرح کرده اما آنها هیچ پاسخ قانع کننده‌ای را اعلام نکردند.

دادفر اضافه کرد: یک برداشت نا ثواب باعث شده تا 1910 دستگاه خودرو معطل شماره گذاری باشند، سوال واردکنندگان در ممنوعیت شماره گذاری این خودروها این نکته است که اگر این موضوع غیرقانونی بود چرا تا بهمن ماه سال گذشته سایت ثبت سفارش باز و مشکلی برای واردات وجود نداشت. ما اعتقاد داریم این تعداد واردکننده براساس قانون و مقررات عمل کرده و نباید درگیر برداشت‌های نامعقول پلیس راهور شوند.

وی افزود: به اعتقاد ما یقیناً باید شماره گذاری خودروها انجام شود مگر آنکه رهبری دستور ممنوعیت شماره گذاری آنها را اعلام کنند چرا که هیچ کس اجازه تفسیر به رأی منویات مقام معظم رهبری را ندارد.امروز بیش از هزار دستگاه خودرو درگیر اختلافات بین دستگاهی قرار گرفته‌اند. شاید وزارت صنعت در بستن سایت ثبت سفارش تعلل به خرج داده اما ناجا نمی‌تواند بدون هماهنگی تصمیم به عدم شماره گذاری خودروها کند.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تأکید براینکه این خودروها امکان بازگشت ندارند، گفت: پلیس راهور نباید در راستای منویات رهبری که خود آن را تفسیر کرده شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا که در‌آن مقطع به صورت قانونی به کشور وارد شده بود را ممنوع کند.