کمیته بررسی مطالبات دوجانبه دولت و شهرداری تشکیل شود

مجتبی شاکری در جریان سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از استماع  گزارش سرپرست سازمان اورژانس کشور درباره نحوه خدمات‌رسانی به پایتخت، اظهار کرد: زبان مشترک مدیریت شهری و دیگر مجموعه‌های خارج از شهرداری تهران، برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری است که در آن خط و مشی تعامل با دیگر سازمان‌ها مشخص شده است. اگر این برنامه راهی برای تعامل با سازمان اورژانس گشوده باشد، امکان پیش‌بینی بودجه کمکی نیز برای شورا فراهم است اما در غیر این صورت کمیسیون برنامه و بودجه نمی‌تواند درآمد شهرداری تهران را برای امور خارج از مجموعه مدیریت هزینه شهری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زبان مشترکی در برنامه برای کمک مالی به اورژانس وجود ندارد، گفت: زبان عاطفی و دلسوزی کردن اعضای شورای شهر مشکلی از اورژانس حل نمی‌کند. قبلا هم دستگاه‌های دولتی مختلفی از وزارت نیرو گرفته تا سازمان میراث فرهنگی و بهزیستی و غیره به شورا آمده‌اند و مطالبات خود را فهرست کرده‌اند. دستگاه‌های دولتی علاقه‌مند هستند که از بودجه شهردرای تهران به آنها کمک شود اما بهتر است قبل از تصویب هر گونه ردیف بودجه برای ادای این مطالبات، هیات رییسه شورای شهر کمیته‌ای را مامور ارزیابی خواسته‌های دستگاه‌های دولتی از جمله اورژانس کند.

وی در خصوص تقاضای سرپرست سازمان اورژانس کشور پیرامون کمک شهرداری به تامین پایگاه‌های اورژانس در شهر تهران، گفت: قطعا با ایجاد پایگاه به تنهایی، مشکل اورژانس حل نمی‌شود و ده‌ها عامل دیگر نظیر تامین پزشک و تجهیزات نیز باید در کنار ایجاد پایگاه‌ها دیده شود تا خدمت‌رسانی اورژانس به شهروندان تهرانی بهبود پیدا کند. وگرنه شهرداری همین حالا 354 سرای محله دارد که تشکیلاتی تحت عنوان «خانه سلامت» ذیل آنها فعالیت می‌کند و می‌توان این ظرفیت را برای رفع نیاز اورژانس به مکان فیزیکی مورد استفاده قرار داد. اما یقین دارم که مشکل به این ترتیب حل نمی‌شود و موضوع به کارشناسی دقیق نیاز دارد.

شاکری با بیان اینکه بهتر بود اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز در این جلسه حضور داشت و در خصوص همکاری با اورژانس گزارش می‌داد، ادامه داد: اقداماتی که دفعتا و به صورت جزیره‌ای و نقطه‌ای انجام می‌شود کارساز نخواهد بود و باید از آن پرهیز شود. مدیریت شهری در تعامل با دستگاه‌های دیگر باید نگاه کلان‌نگر داشته باشد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با یادآوری مطالبات مالی شهرداری تهران از دولت، گفت: بهتر است کمیته‌ای برای بررسی این مطالبات و در مقابل، تقاضاهای دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی در شهر تشکیل شود و رایزنی دو طرفه‌ای صورت گیرد تا هم دولت بخشی از مطالباتش را بپردازد و هم شهرداری با مجموعه‌هایی نظیر اورژانس همکاری موثر داشته باشد. در غیر این صورت هر گونه خدمات شهرداری به اورژانس و نظایر آن، بر بدهی دولت به شهرداری می‌افزاید.