کاربرد ویتامین D -B۱۲ و قطره استامینوفن برای کودکان

با توجه به حساسیت و ضعیف بودن سیستم بدن شیرخواران، نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان، باید در تجویز و میزان مصرف داروهای آنها بیشتر دقت شود.

به همین دلیل بسیاری از داروهای مصرفی در نوزادان به صورت چند قطره به ازای هر کیلوگرم از وزن آنها توسط پزشک تجویز می‌شود که باید با قطره چکان و در زمان‌های تجویز شده به نوزادان داده شود و در مورد همراه بودن داروها با مواد غذایی خاص دقت داشته باشیم تا عوارض ناشی از داروها را تا حد امکان برای کودکان کاهش دهیم.

در این رابطه کیمیا حمیری - دکتری داروسازی عنوان کرد: برخی از مکمل‌های دارویی برای رشد بهتر در نوزادان و یا در صورت کمبود آنها در برخی اطفال، با تشخیص پزشک می‌توانند مصرف شوند. برای مثال کمبود آهن در کودکان بسیار شایع است و میزان آن به سن و وزن اطفال بستگی دارد. نوزادان نارس با وزن کم در زمان تولد بسیار در معرض کمبود آهن هستند و بهتر است از یک ماهگی تا یک سالگی با مشورت پزشک از قطره آهن استفاده کنند. آهن باید با فاصله از شیر، چای و آب میوه ها داده شود تا در جذب آن مشکل ایجاد نشود.

وی ادامه داد: ویتامین B12 برای ساخت سلول‌های خونی لازم است که در بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت و تخم مرغ و ... یافت می‌شود. در کودکان با تجویز پزشک می‌توانند قطره‌های مولتی ویتامین حاوی B12 را مصرف و یا از شیرهای سویا دار استفاده کنند. در برخی کودکان که برخی بیماری‌ها از جمله کم خونی دارند، میزان ویتامین B12 آنها  از میزان نرمال کمتر است و با مشورت پزشک باید میزان بیشتری ویتامین B12 مصرف کنند.

این دکتر داروساز گفت: ویتامین D نیز در اطفال برای جذب فسفر و کلسیم و همچنین فرم دهی استخوان‌ها مورد نیاز است. در کودکان با مشورت پزشک میزان 400 واحد روزانه از بدو تولد تا یک سالگی می‌توانند مصرف کنند.

 وی عنوان کرد: قطره استامینوفن و شربت استامینوفن برای پایین آوردن تب و درجه حرارت بدن شیرخواران است. مادران نباید با احتمال تب و گرمای بدن به طور حدسی از این داروها استفاده کنند. تب، یک واکنش دفاعی بدن است و در دمای بالا ویروس‌ها و میکروب‌ها از بین می‌روند، پس برای نوزادان کمتر از 3 ماه با درجه حرارت مقعدی کمتر از 38 که وضعیت جسمانی طبیعی دارد، احتیاج به تجویز استامینوفن نیست. در صورت بالا رفتن تب با مشورت پزشک، برحسب وزن بدن از قطره استامینوفن هر 4 تا 6 ساعت در دوران تب تجویز می‌شود.

وی در ادامه به مکمل فلوراید اشاره کرد و گفت: فلوراید ماده معدنی است که از طریق خوردن آب تامین می‌شود. فلوراید در کودکان از پوسیدگی و خرابی دندان آنها جلوگیری می‌کند، اما متاسفانه تمام آب‌های آشامیدنی حاوی میزان کافی فلوراید نیست. در مکان‌هایی که میزان فلوراید آب منطقه کافی نباشد از مکمل فلوراید در کودکان 6 ماهه تا 3 ساله، با مشورت دندانپزشک، می‌توان استفاده کرد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر در صورت اطمینان نداشتن در مورد زمان صحیح خوردن دارو به پزشک خود یا داروساز مشورت کنید و یا با مرکز اطلاعات داروها و سموم با شماره تلفن‌های 1490 و یا 190 تماس حاصل کنید.