چه کنیم تا جوش نزنیم؟

چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست، از چربی گوارش شده در معده، تامین نمی‌شود و ارتباطی میان چربی موجود در غذاها و پوست چرب وجود ندارد. اما خوردن غذاهای پرچرب و بسیار شیرین می‌تواند مشکلاتی برای سلامت عمومی‌تان ایجاد کند که شامل سلول‌های پوست‌تان هم می‌شود. این اتفاق ممکن است غدد چربی را تحریک کند تا برای محافظت از پوست آسیب‌دیده، چربی بیشتری تولید کنند. قند باعث بروز آکنه و جوش های پوستی می‌شود که عفونت‌های بسیار بسیار کوچک در حفره‌های پوست هستند. چربی، بستر مناسبی برای تولید و رشد باکتری‌هاست.

وقتی بدن در حفره‌های بینی، عفونتی دارد (علت آبریزی بینی) نیز، به همین شکل واکنش نشان می‌دهد. بدن چربی بیشتری تولید می‌کند تا عفونت را برطرف کند، بنابراین پوست‌تان چرب خواهد شد. پس تغذیه‌ی مناسب می‌تواند به طور غیرمستقیم، چربی پوست را کاهش دهد.

هشدار

  • همیشه با پزشک مشورت کنید، مخصوصا وقتی می‌خواهید راهکار جدیدی را در پیش بگیرید.
  • پوست هر کسی ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. مراقب سلامت خود و پوست‌تان باشید و هر وقت، چیز جدیدی را می خواهید امتحان می‌کنید حتما به عوارض ناخوشایندش هم توجه کنید.

چند پرسش و پاسخ درباره بروز آکنه

بهترین و سالم‌ترین شستشودهنده‌ی صورت برای پاک کردن آرایش و جلوگیری از بروز آکنه چیست؟

سالم‌ترین محصول همیشه آنی است که مناسب نوع پوست شما باشد و بِرند آن مهم نیست. پوست شما چه چرب باشد و چه مستعد بروز آکنه ، بهترین کار این است که از محصولاتی که منافذ پوست را مسدود می‌کنند استفاده نکنید، تا چربی بیشتری به پوست‌تان اضافه نشود.

همچنین توصیه می‌شود همیشه از محصولات هایپوآلرژنیک که کمتر واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند استفاده کنید، مخصوصا برا پوست حساس، و پیش از انتخاب حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگر از شستشودهنده‌ها یا داروها به طور نادرست استفاده شود، می‌تواند شرایط را بدتر کند. پس به جای اینکه فورا سراغ «بهترین» محصول موجود در فروشگاه بروید که ممکن است مناسب نوع پوست شما هم نباشد، بهتر است به ترکیبات فعال موجود در محصول دقت کنید. در ادامه، فاکتورهایی را می‌گوییم که باید در محصولات مناسب پوست‌تان به دنبال‌شان باشید:

  • AHA (آلفا هیدروکسی اسید)، سلول‌های مرده‌ی پوست را که باعث مسدود شدن حفره‌ها می‌شود و احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد، برمی‌دارد. AHA می‌تواند با نرم و لطیف کردن پوست‌تان، وضعیت آن‌ را بهتر کند.
  • بنزوئیل پروکساید، باکتری‌ها را نابود کرده و چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست را برطرف می‌کند. این عنصر، یکی از بهترین عناصری است که نه تنها برای جلوگیری از بروز آکنه و جوش مناسب است بلکه می‌تواند با جوش‌ها و آکنه‌های بروز پیدا کرده هم مبارزه کند. حتما از دوز مناسب بنزوئیل پروکساید استفاده کنید؛ چیزی بین ۲.۵ تا ۱۰ درصد.
  • اسید بتا هیدروکسی، نه تنها پوست را به خوبی لایه‌برداری می‌کند، بلکه دارای خواص ضدالتهابی نیز بوده که باعث می‌شود در مقایسه با مشابهش (اسید گلیکولیک)، بهتر و بدون ایجاد حساسیت باشد.
  • روغن درخت چای، همان روغنی است که در لوسیون‌ها، ژل‌های حمام و سایر محصولات مربوط به حمام، با همان رایحه‌ی انرژی‌بخش چای سبز وجود دارد. روغن درخت چای دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال بوده که با بروز آکنه و جوش مبارزه می‌کند. البته مراقب باشید: روغن درخت چای ممکن است برای افرادی که پوست بسیار حساس دارند و کسانی که مبتلا به انواعی از التهابات پوستی هستند، تا حدودی نامناسب باشد.

همچنین می‌توانید برای پاک کردن آرایش صورت از روغن زیتون استفاده کنید. روغن زیتون، حفره‌های پوست را مسدود نکرده و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد که عفونت‌های روی پوست صورت را هم برطرف می‌کند.

چگونه جوش‌های پوست چرب را کاهش دهیم؟

مشکلی که پوست چرب برای صورت ایجاد می‌کند، بیشتر بودن احتمال بروز آکنه و جوش است. شاید فکر کنید کاهش چربی پوست و کاهش جوش، دو درمان جداگانه نیاز دارد، اما اینطور نیست. کلید حل این مشکل، پیدا کردن بهترین محصول  برای مراقبت از پوست صورت است. برخی از این محصولات ممکن است موجب تحریک و ناراحتی پوست شوند، بنابراین توصیه می‌شود ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست‌تان امتحان کنید و واکنش را ببینید.

صبح‌ها و شب‌ها صورت‌تان را با آب نیمگرم بشویید. به جای صابون از شوینده‌های ملایم مناسب صورت استفاده کنید. نوعی را انتخاب کنید که حاوی اسید گلیکولیک، اسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک باشد؛ همه‌ی اینها برای کاهش بروز آکنه مفید هستند، اما برای پوست‌های چرب هم مناسبند.

شما می‌توانید خودتان لایه‌بردار یا اسکراب خانگی تهیه کنید. در کاسه‌ای چند قاشق غذاخوری جوی‌دوسر و عسل بریزید و ترکیبش را روی صورت‌تان بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. جوی‌دوسر مانند یک اسفنج عمل کرده و چربی روی پوست را جذب می‌کند و آلودگی‌ها را از روی پوست برمی‌دارد، عسل هم به عنوان یک آنتی‌باکتریال و ضدالتهاب عمل کرده و پوست را تغذیه می‌کند.همچنین می توانید با مالیدن پیاز خام جوش صورت خود را به سرعت درمان میشود.

آیا شستن صورت با آب گرم یا آب سرد، تاثیری روی چربی پوست دارد؟

آب گرم برای شستشوی صورت بهتر است یا آب سرد؟ آب ولرم برای پاکسازی درست پوست، مناسب است. آب سرد یا آب گرم ممکن است پوست را خشک کرده و تولید چربی پوست را بیشتر کند.

چه بخوریم تا پوست‌مان چرب نشود؟

برای جلوگیری از چربی بیش از حد پوست و بروز آکنه ، میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند گواوا، پرتقال و گریپ‌فروت را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید. فیبرهای طبیعی مانند ذرت، جوی‌دوسر و سبزیجات هم برای این منظور مفید هستند. همچنین نوشیدن آب فراوان برای جایگزینی مایعاتی که از طریق عرق دفع می‌شوند، اهمیت دارد. داشتن تغذیه‌ی سالم و متعادل به کاهش چربی اضافی پوست کمک می‌کند اما جایگزین شستشوی مناسبی که هر روز انجام می‌دهید نمی‌شود.