١.٥ میلیون روستایی از مزایای بازنشستگی بهره مند می شوند

علی ربیعی درچهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر گفت: توسعه اقتصاد روستایی را نباید به منابع آب و خاک متصل کرد. آوردن فشار بیش از حد به منابع آب و خاک به منظور توسعه روستایی اشتباهی بود که اکنون نباید دیگر صرفا روستاها را متصل به منابع آب و خاک آنها دانست.
 
وی افزود: توسعه نیافتن صنایع کوچک روستایی و فشار اشتغال بر بخش کشاورزی مشکلی است که در استراتژی‌های اشتغال روستایی، برای تنوع اشتغال به آن توجه نشده است.
 
وزیر رفاه با اشاره به اینکه باید روستایی را در کنار استفاده بهینه از آب و خاک با فناوری های نوین و صنایع خرد و کوچک آشنا کنیم، افزود: نمی توان برنامه ای جامعه برای همه روستاهای کشور نوشت چرا که  هر منطقه مزیت خاص خود را دارد که باید در نظر گرفته شود .

ربیعی با تاکید براینکه مزیت زندگی ایجاد کنیم تا جلوی مهاجرت بی رویه گرفته شود اظهار داشت: باید به سمت کشاورزی نوین برویم و سازمان آموزش فنی و حرفه ای می تواند چنین مهارتی را به کشاورزان آموزش دهد.
 
وی گفت: هم اکنون طرح هزار روستا هزار تعاونی متکی بر مهارت را دنبال می کنیم و باید بازارهای ما با بازارهای بین المللی مرتبط شوند. تغییر در روستا فقط در مباحث آب و خاک نیست و باید صنایع تولیدی خدماتی رشد یابند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ١.٥ میلیون روستایی تحت پوشش بیمه روستایی و عشایر قرار دارند که می توانند از مزایای بازنشستگی بهره مند شوندگفت: دفاتر آسیب شناسی فنی و حرفه ای باید در روستاها گسترش یابد تا به مزیت ها و کمبودهای مهارتی در روستا پی برد.
 
وزیر رفاه افزود: با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب خاستگاه بسیاری از انقلابیون مناطق روستایی بوده است و نگاه عاطفی به روستاها داشته‌اند اما به دلیل سیاستگذاریهای اشتباهی که انجام شده است روستاهای کشور توسعه مناسبی نداشته‌اند.