کشورهایی که واردکننده زباله هستند

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران،ری و تجریش اظهار داشت: روند ناسالم جمع آوری و بازیافت زباله در تهران نیاز به یک بازنگری اساسی دارد و مجریان این حوزه باید نگرش و پردازش خود را نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته است، تغییر بدهند.

وی با بیان اینکه در حوزه جمع آوری زباله و مبحث پسماند، روند ناسالمی از گذشته در کشور وجود داشته است،افزود:در شهر تهران نواقص بسیاری درمدیریت پسماند مشاهده می شود و باید بررسی شود که در پشت پرده جمع آوری زباله و بازیافت پسماند و سوء استفاده از کودکان زباله گرد، چه کسانی  قرار دارند.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: مسأله ساماندهی مدیریت پسماند و ایجاد تحول در این حوزه مستلزم استفاده از روش های به روز و نوینی است که هم اکنون در سراسر جهان مورد استفاده بسیاری از کشورها قرار می گیرد.

فراهانی یادآور شد:  می‌توان درآمد قابل توجهی را برای کشور با استفاده از روش‌های جدید در تفکیک پسماندهای شهری از این راه کسب کرد.

وی خاطر نشان کرد: سیستم مدیریت پسماند شامل جمع آوری، بازیافت و در نهایت تبدیل آن به ارزش افزوده است که ما نیز باید مطابق با استانداردهای جهانی و با هدف درآمدزایی و انتقال ایمن زباله و پسماند به سمت رویکرد مدرن در حوزه پسماندهای شهری حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صرف هزینه 2 هزار میلیارد تومان برای بازیافت زباله توسط شهرداری تهران ادامه داد: اغلب کشورها از طریق بازیافت زباله  و تفکیک پسماند درآمد کسب می‌کنند.

واردات زباله در کشورهای توسعه یافته

وی با اشاره به کشورهایی مانند سوئد، سوئیس و اسکاندیناوی به عنوان وارد کنندگان زباله خاطر نشان کرد: امروز در جهان از زباله به عنوانطلای کثیف یاد می شود و این طلای کثیف، سود سرشاری را برای کشورهای یاد شده در بر دارد، تا جایی که برخی از کشورها برای افزایش سود خود، به واردات زباله اقدام می‌کنند.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تبدیل پسماند شهری به انرژی و کمپوست، پس از تفکیک و انتقال زباله در مراحل اولیه چرخه حیاتی است که بسیاری از کشورها دنبال می کنند و این امر در کشور ما به شدت به بازنگری و تحول نیاز دارد.

فراهانی اضافه کرد: طرحی با موضوع ساماندهی مدیریت پسماند و تعیین تکلیف وضعیت کودکان زباله گرد، به زودی در شورای شهر مطرح و مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.