شهر تهران تاب‌آوری لازم در برابر حوادث را ندارد

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، ضمن تسلیت به مردم ایران و مردم صبور غرب کشور اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران و معاونت خدمات شهرداری اقدامات مورد نیاز در جهت امدادرسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه را از ساعاتی پس از وقوع زلزله در این استان آغاز کردند.

وی افزود: شهرداری تهران بلافاصه پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه و شهرهای همجوار این استان در حالت آماده باش قرار گرفت و سازمان مدیریت بحران شهرداری در رسیدگی به امور زلزله زدگان تاکنون نقش فعالی را ایفا کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: شهردار تهران طی پیامی دستور الزام  معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران به برقراری ارتباط با مسئولان استان کرمانشاه و شهردار شهرهای زلزله زده را صادر کرد.

صدراعظم نوری تصریح کرد: در این ارتباط اطلاعاتی در خصوص تعداد کشته‌شدگان و مصدومان در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و شهرداری نیز در ادامه برنامه‌هایی را برای ارائه خدمات به این افراد زلزله زده پیش‌بینی کرد.

وی افزود: شهرداری تهران امکانات مورد نیاز زلزله زدگان در استان کرمانشاه را فراهم کرد و به سرعت در اختیار مردم آسیب دیده این استان قرار داد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: تاکنون دو دستگاه تریلر آب‌معدنی، 3 کانتینر غذای آماده، 40 هزار تخته پتو، 100 هزار چادر، 20 هزار بسته خرما، 100 هزار بسته نان، یک اکیپ متخصص از آتش‌نشانان با 15 نفر از افراد متخصص، 12 دستگاه کمپرسی، 4 دستگاه بیل مکانیکی، 10 دستگاه آمبولانس توسط سازمان بهشت زهرا(س)، 4 دستگاه آمبولانس از طریق شرکت شهر سالم و در نهایت 300 نفر از نیروهای بسیج شهرداری تهران به محل زلزله اعزام شدند.

صدراعظم نوری ادامه داد: علاوه بر این امکانات، 160 چشمه سرویس بهداشتی که برای مراسم اربعین در نظر گرفته شده بود و همچنین داروهای مورد نیاز مردم آسیب دیده به این استان ارسال شد.

وی با اشاره به جمعیت 9 میلیون نفری ساکن در تهران بیان کرد: قاعدتا ما در معرض حوادث طبیعی چون زلزله قرار داریم و باید آمادگی لازم را در مقابل این حوادث داشته باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: شهر تهران تاب‌آوری لازم در برابر حوادث را ندارد و از این رو از شهردار تهران می‌خواهیم برخلاف مدیریت ناصواب گذشته اقداماتی را در خصوص آمادگی شهر تهران در برابر حوادث انجام دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه پایگاه‌های مدیریت بحران به سازمان ورزش و اجرای برنامه‌های تفریحی برای کودکان اختصاص داده شده است که باید هرچه زودتر این پایگاه‌ها در اختیار مدیریت بحران شهر تهران قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: توجه به سازمان پیشگیری و ارتقای آن و تخصیص اعتبار و تامین امکانات از مواردی است که شهرداری تهران باید به آن توجه داشته باشد.

صدر اعظم نوری گفت: طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، شهرداری مکلف است که 150 پایگاه مدیریت بحران را در شهر تهران احداث کند که تاکنون 102 پایگاه احداث شده و 13 پایگاه دیگر در دست احداث است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: ما به عنوان اعضای شورای شهر تهران مجدانه از شهردار تهران می‌خواهیم که سازوکاری فراهم کند که امکان برگشت این پایگاه‌ها به مدیریت بحران ایجاد شود.