دستمال کاغذی هایی از جنس توهم و اعتیاد

خبرساز شدن به کارگیری مواد اعتیاد آور و کشنده در دستمال های کاغذی به سال 1390 برمی گردد.در روزنامه وطن در تیتری تحت عنوان "معجزه وحشتناک دستمال های مرطوب" به شرح ماجرای دختر جوان دانشجویی پرداخته است  که در اتوبوس زنی ناشناس دستمالی به او هدیه می دهد و ادعا می کند که  یک دکتر پوست این دستمال مرطوب را از اروپا می آورد که شب هنگام خواب بر روی صورت انداخته می شود، جوش ها و لک های صورت را از بین می برد.

در ادامه این گزارش آمده است دختر دانشجو به مدت یک هفته از این دستمال استفاده می کند و هنگام استفاده احساس خوبی به او دست می داده است، و استفاده از این دستمال تا جایی پیش می رود که در صورت عدم استفاده از دستمال دچار پریشانی در خواب شده و ناخوداگاه از خواب بیدار می شده است.

 در مجموع طبق این گزارش زنی ناشناس در اتوبوس‌ یا مترو به جذب مشتری از میان دختران جوان پرداخته و با استفاده از عدم آگاهی آنان به خطری که در پیش دارند ابتدا با قیمت‌های پایین دستمال‌های کاغذی مرطوب را در اختیارشان گذاشته سپس با اعتیاد طعمه‌هایش پول زیادی را به دست آورده است. 

این گزارش پس از گذشت 6 سال دوباره نیز در فضای مجازی در حال انتشار است.که نگرانی هایی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا دستمال های کاغذی آغشته به مواد اعتیادآور وجود دارد یا خیر؟

در سال 90 پس از انتشار گزارش روزنامه وطن مبنی بر وجود دستمال کاغذی اعتیاد آور در کشور، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سردار حمیدرضا حسین آبادی عنوان کرد:

وجود ماده مخدر در دستمال های مربوط کذب محض است و براساس تحقیقات علمی پلیس چنین چیزی صحت ندارد. و اظهارات مطرح شده درباره ورود اینگونه مواد به کشور کذب محض است.که مشروح این خبر توسط خبرگزاری مهر کار شده است.

این در حالی است که اظهارات مسئولین مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر 180 درجه با سال 90 متفاوت است.و برخلاف اینکه مبارزه با مواد مخدر در سال 90 این موضوع را تکذیب کرده است ، در سال 96 وجود دستمال کاغذی مرطوب در داخل کشوررا تایید کرده است.

 سخنگوی مبارزه با مواد مخدر پرویز افشار، در گفت و گو با ایسنا دستمال کاغذی مرطوب را اینگونه توصیف کرده است:مواد مخدر موجود در دستمال کاغذی مرطوب در دسته نیوسایکو اسید هاقرار می گیرد که  اثرات این مواد نیز از اثرات محرک های قدیمی تر مانند آمفتامین ها و متافتامین ها بیشتر است و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است.

 افشار در ارتباط با مواد مخدر موجود در دستمال کاغذی بیان داشته است:بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است؛ موادی که از نظر ساختار شبیه ماری جوانا است، اما مانند ماری جوانا ، علف، گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرات توهم‌زایی و تخریب ازحشیش خیلی خیلی بیشتراست واثرات تخریبی‌اش هم شدیدتراست.                                 

در ادامه مصاحبه افشار نکته قابل توجهی در ارتباط با شکل های دیگر عرضه این مواد مخدر وجود دارد و آن هم اینکه وی بیان داشته است: ممکن است در آینده این مواد در قالب عطریات و بخور مصرف شود که باید مراقب بود.

در ارتباط با آمار کشفیات، شکل ظاهری و نحوه ورود این مواد به داخل کشور که بخش دیگری از مصاحبه افشار سخنگوی مبارزه با مواد مخدر بوده است وی اذعان داشته است : کشفیات تجاری نداشتیم اما در حد مصرف شخصی یا کمی بیشتر از آن بوده است.این مواد هر روز به یک شکل در می آیند و چیزی بیشتر از 700 نوع نیوسایکواسیدها تا امروز در دنیا شناسایی شده و روزانه چندعدد به آن اضافه می شود. که دستمال کاغذی مرطوب نیز یکی از آن هاست.وی در هشدار خطاب به مردم  گفته است : به دنبال شکل و فرم خاصی از یک ماده نباشند و هرچیزی که در غالب قرص، شربت، مواد گیاهی و ... به غیر از موادی که پزشک تجویز کرده، ماده اعتیاد آور است مگر اینکه خلافش ثابت شود. در واقع هرچیزی که غیر از کانون های اصلی و مجاز توزیع شود، می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.

در فضای مجازی و سایت ها آمده است که دستمال کاغذی مرطوب در طی مدت 6 ماه مصرف باعث مرگ مصرف کننده می شود که در این باره طبق گفته های سخنگوی مبارزه با مواد مخدر شواهدی در خصوص اینکه طی شش ماه یا یک سال فرد را از پا می اندازد وجود ندارد اما معمولا این مواد اثرات توهم زایی شدید دارند و هرچه مقدار مصرفش بیشتر باشد توهم بیشتر خواهد بود و در بلند مدت بدبینی و .. را به فرد اضافه می کند.

براساس آمارهای منتشر شده دست‌کم حدود سه میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که که هرسال بیش از ۵۰ تن مواد مخدر مصرف می‌کنند.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی معتقد است:قاچاقچیان مواد مخدر برای کسب سود بیشتر تلاش می کنند بازارهای تازه ای برای خود راه بیندازند به همین خاطر دست به تغییر نام مواد مخدر می زنند برای نمونه وقتی مصرف کنندگان مواد مخدر از تاثیرات مخرب هروئین مطلع شدند برای سود بیشتر هروئین فشرده را به نام کراک روانه بازار کردند.

در مصاحبه رضا زاده با خبر فوری وی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان مواد مخدر قشر جوان را مورد هدف قرار داده اند، اذعان داشته است:  تولید کنندگان مواد مخدر برای کسب سود بیشتر دست به هرکاری می زنند، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از والدین زمانی از اعتیاد فرزندانشان با خبر می‌شوند که حدود ۵ سال از شروع به مصرف مواد مخدر از سوی آنها می‌گذرد به همین خاطر مسئولان باید برای رفع نیازهای جوانان بیشتر به مسائلی مانند اشتغال و غنی کردن اوقات فراغت آنها بپردازند و با اجرای برنامه های فرهنگی مناسب دانش خانواده ها را نیز نسبت به این خطرات آگاه کنند.

  در مجموع با تایید سخنگوی مبارزه با مواد مخدر بر وجود دستمال کاغذی مرطوب اعتیاد آور ذکر این نکته توسط وی که الگوی مصرف مواد مخدر در دنیا در حال تغییر است و مواد مخدر از طریق دستمال ، قرص ، اسپری و ...عرضه می شود،لازم است تا از طرف حاکمیت و دستگاه های مربوطه اطلاع رسانی های دقیق ، بررسی ابعاد آسیب های احتمالی وبا شناسایی گروه های هدف این مواد مخدر برنامه ریزی های لازم و به موقع صورت پذیرد.

حتی این سوال مطرح است که از چه تاریخی دستمال کاغذی مرطوب اعتیاد آور وارد کشور شده است آیا خبر سال 90 که تکذیب شده است نقطه سر آغاز ورود این مواد به کشور بوده است یا خیر ؟ چرا ستاد مبارزه با مواد مخدر به جای اینکه خود پیشگام معرفی این مواد مخدر به مردم باشد پس از انتشار خبرهایی در فضای مجازی و سایت ها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است؟