5 فاکتور افزایش طول عمر!

علائم اصلی سکته قلبیعبارتند از: سرفه. تهوع.استفراغ. سرگیجه. تنگی نفس. صورت خاکستری به نظر می رسد. احساس وحشت ازینکه زندگیتان را در حال به پایان رسیدن است. احساس های بد و منفی. بی قراری. بیمار بطور ناخوشایندی سرد و مرطوب است.

اگر این علائم را در خودتان و یا فرد دیگری دیدید،بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. در انگلستان شماره تلفن اورژانس ۹۹۹ ، در ایالات متحده آمریکا و کانادا ۹۱۱ ، استرالیا ۰۰۰، و نیوزیلند ۱۱۱ میباشد. وقتی کسی دچار حمله قلبی می شود،ابتدا معمولا در قفسه سینه خود احساس درد میکند.

پس از آن به گردن، فک، گوش، بازوها و مچ گسترش می یابد. درد نیز ممکن است راه خود را به تیغه های شانه، پشت، و شکم تغییر دهد.تغییر موقعیت، استراحت و یا دراز کشیدن ،درد را کاهش نمی دهد. به طور معمول دردی ثابت است، اما ممکن استبیاید و برود. بیماران درد را مثل فشار یک گیره داخل قفسه سینه شان توصیف میکنند. درد می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

ماهی خوار شوید

شما می‌توانید ماهی را کباب کنید، بپزید یا به‌صورت سرخ شده مصرف کنید. اما در هر صورت حتما ماهی بخورید. طبق مطالعات زنانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. این نتیجه در مطالعات دیگر برای مردان نیز صادق بوده است. مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم می‌کند و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستند که استفاده از ماهی به کاهش خطر آنها کمک زیادی می‌کند.

 خوش اندام باشید

چاقی فاکتور خطرناکی برای سکته است. این مشکل می‌تواند باعث کلسترول بالا و بیماری‌های عروقی شود. اغلب چاقی با ورزش و رژیم غذایی مدیریت می‌شود. گاهی مکمل‌های کاهش وزن یا جراحی برای کاهش وزن برای افرادی پیشنهاد می‌شود که نمی‌توانند با تغذیه و ورزش از وزن خود بکاهند. ژنتیک نیز نقش موثری در چاقی دارد و برخی افراد استعداد بیشتری داشته و کاهش وزن برایشان سخت تر است.

 ورزشکار شوید

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا ، انجام ندادن تمرینات بدنی و ورزش احتمال بروز بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد و سیگار کشیدن، افزایش فشار خون و بالا بودن کلسترول خون نیز جزو دیگر دلایل بروز بیماری های قلبی است. تمرینات بدنی نه تنها در مبارزه علیه بیماری قلبی کمک می کند، بلکه برای افراد خانه نشین و بدون تحرک، تنها اضافه کردن کمی تمرین بدنی به برنامه همیشگی روزانه، می تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا، استئوپروز (پوکی استخوان)، سرطان پستان و کولون، اضطراب و استرس را کاهش دهد.

 خونسردی خود را حفظ کنید

استرس می‌تواند با افزایش خطر فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی باعث بالا رفتن خطر سکته شود. مدیریت حالات روحی، استرس و نگرانی شامل تلاشی سخت برای کنترل بر واکنش‌های رفتاری و احساسی است. برای کنترل بهینه‌ی استرس نیاز به تلاشی درازمدت است. درباره‌ی روش‌های کنترل استرس و بالا بردن میزان آرامش بیشتر تحقیق کنید. دوچرخه‌ سواری کار سختی نیست. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه‌ی سینه دردی خفیف احساس می‌کردند، پژوهشی انجام دادند. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در آنها دیده نمی‌شد. اما سایرین، متأسفانه با حملات قلبی و سکته‌های مغزی دست و پنجه نرم کرده بودند. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه‌ی قلب یا هر نقطه‌ی دیگری از بدن، حتما با پزشک مشورت و سپس به ورزش کردن بپردازید. به‌طور عادی برای افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های سبک، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

 خواب مناسب داشته باشید

پژوهش‌گران دریافته‌اند، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی و سکته هستند. به نظر می‌رسد کمبود خواب موجب افزایش هورمون‌های استرس و فشار خون می‌شود و بر سطح قند خون تأثیرگذار است. ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه برای شما کافی است. خوابیدن بیشتر از این حد نیز خود عاملی برای افزایش خطر سکته قلبی و مغزی به‌شمار می‌رود.