بهره‌وری پایین فرهنگسراها و سرای محلات

محمد علی نجفی شهردار تهران صبح امروز در مراسم معارفه ولی الله شجاع‌پوریان به عنوان معاون جدید اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد:خوشحال هستیم که شجاع پوریان هم به جمع مدیران شهرداری می‌پیوندد، البته ایشان چهره ناشناخته‌ای نیستند و آشنایی ایشان نیز با شهرداری کم نیست چرا که چهار سال عضو شورای اسلامی شهر بودند و قبل و بعد از آن هم با شهرداری ارتباط داشتند. از این رو ایشان هم با شرایط عمومی شهرداری و هم با مدیران بخش اجتماعی و فرهنگی شهرداری آشنایی داشته و دارند.

شهردار تهران گفت:صالحی امیری در همان مدت کوتاهی که در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری مسئولیت داشتند، زحمات زیادی کشیدند که از این بابت تشکر می‌کنیم. به نظر من ایشان از نظر تنظیم و تبیین برنامه‌های اصلی فعالیت در معاونت اجتماعی و فرهنگی و همچنین در زمینه فهم درست نسبت به مسائل اصلی، خیلی خوب و دقیق عمل کردند اما مجموعه شرایط به گونه‌ای بود که علاقه مند شدند بیشتر در سنگر جدیدی فعالیت کنند.

نجفی با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌هایی که در فواصل زمانی مختلف در این 20 سال اخیر صورت گرفته است، به نظر می‌رسد همبستگی اجتماعی در بین آحاد ملت طی سال‌های اخیر به سمت تضعیف و کاسته شدن حرکت کرده است، ادامه داد: علاوه بر این سطح نازل مسئولیت پذیری اجتماعی در نهادهای دولتی، بنگاه‌های غیر دولتی و حتی در بین مردم مشاهده می‌شود به نحوی که امروز مسئولیت پذیری اجتماعیدر بین گروه‌های اقتصادی و نهادهای دولتی وجود ندارد و حتی گریز از مسئولیت اجتماعی نیز به چشم می‌خورد، این درحالی است که این مسئولیت پذیری اجتماعی در فرهنگ و سنت ما خیلی زیاد بوده است و حتی افراد در یک محله نیز همه نسبت به هم احساس مسئولیت می‌کردند، علاوه بر این در تعالیم دینی و اعتقادات ما نیز به این موضوع خیلی تاکید شده است.

وی افزود:ناهماهنگی نهادهای درگیر مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی و نبود یک برنامه منسجم برای برخورد با مسائل اجتماعی و فرهنگی از مشکلات مهم است.

نجفی گفت:ما نتوانستیم به خوبی از مجموعه امکانات و سازمان‌های در اختیار شهرداری و همچنین امکانات در اختیار سازمان‌های مردم نهادبرای روبرو شدن با مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین برای سازماندهی و ساماندهی این مسائل استفاده کنیم. علاوه بر این یک ضعفی در بخش اطلاع رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در شهرداری وجود دارد که البته این ضعف در بقیه بخش‌ها هم به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد در این مورد از مشکلات بیشتری رنج می‌بریم.

بهره‌وری فرهنگسراها و سرای محلات پائین است

نجفی با بیان اینکه کم توجهی نسبت به آموزش شهروندان در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی از نقاط ضعف عملکرد است، ادامه داد: بهره وری پایین در اماکن و فعالیت‌های وابسته شهرداری تهران شامل فرهنگسراها، سراهای محلات و سایر امکانات در اختیار شهرداری به چشم می‌آید.

شهردار تهران گفت:تاکید من بر تعیین اولویت‌ها و اصلی و فرعی کردن فعالیت‌های حوزه اجتماعی و فرهنگی است. در وهله اول باید به مأموریت‌های ذاتی شهرداری تهران توجه کرد، البته متاسفانه یک وضعی در کشور وجود دارد که موقع کار همه دوست دارند کار را گردن دیگری بیاندازند اما موقع اسم و رسم و سینه سپر کردن روی سن و تریبون‌ها، همه دوست دارند بگویند ما بودیم. از این رو اگر کاری خراب شود همه دنبال این می‌گردند که مقصر چه کسی است اما اگر کاری خوب شود، همه به عنوان اولین کسانی هستند که ادعای انجام این کار را دارند.

نجفی تاکید کرد:این روحیه و شکل از کار در خیلی از نهادها وجود دارد و به دلیل آنکه شهرداری نیز در جاهایی که جزءمأموریت‌های ذاتی آن نبوده، وارد شده است، هم اکنون عده‌ای مدعی این قضیه هستند که چرا شهرداری این کار را نکرده است؟! این در حالی است که اصلاً از ابتدا ربطی به شهرداری نداشته است.

وی گفت:همه ما باید دست به دست هم دهیم و به شجاع پوریان کمک کنیم تا در این مسئولیت سختی که عهده دار هستند، موفق شوند.

نجفی گفت:شجاع پوریان یک چهره دانشگاهی و عضو هیات علمی دانشگاه است، علاوه بر این دو دوره نماینده مجلس بودند و من در جریان هستم که ایشان جزء نمایندگان مورد علاقه مردم، در شهر خودشان بودند و در دوره بعدی هم کاندیدا نبودند، در غیر این صورت نمایندگی ایشان ادامه پیدا می‌کرد. ایشان یک چهره فرهنگی، ارزشی و از جانبازان انقلاب هستند که مجموعه این موارد نکات مثبت و امتیازات ایشان به شمار می‌رود. ایشان بر اساس سابقه و شخصیتی که دارند، امتیازی برای تیم مدیریت شهرداری ایجاد کرده‌اند که امیدواریم موفق باشند.