نوش‌داروی دولت پس از قطعی ۴ ماهه یارانه مراکز بهزیستی

همان موقع بود که قرار شد یارانه مراکز نگهداری روزانه 20 درصد و یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی 15 درصد اضافه شود و این درحالی است که بیش از 2100 مرکز توانبخشی در سراسر کشور فعالیت می کند که در این مراکز بیش از 1.2 میلیون نفر معلول جسمی و حرکتی ، سالمند معلول، بیمار روانی مزمن نگهداری می شوند که 40 هزار نفراین افراد به صورت شبانه روزی در این مراکز به سر می برند.

البته ناگفته نماند که هزینه نگهداری افراد تحت پوشش در این مراکز بسیار بیش از یارانه ای است که به آنها پرداخت می شود اما همین میزان کم هم کمک‌هزینه ای است که بودنش بسیار بهتر از نبودنش است.

این درحالی است که همین میزان ناچیز حدود 4 ماه است که قطع شده و از سوی دولت به بهزیستی واریز نشده است!

در همین شرایط، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار پیامی در صفحه مجازی خود از پرداخت یارانه عقب افتاده مراکز نگهداری بهزیستی طی هفته آینده خبرداد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از مجتمع توانبخشی معلولان ذهنی از نزدیک با مشکلات این افراد باخبر شد و وعده داد: دو ماه از یارانه عقب افتاده مراکز نگهداری بهزیستی ظرف هفته آینده و مابقی یارانه تا پایان سال پرداخت می شود.

 

 

این درحالی است که انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آذرماه بود که به خبرگزاری فارس گفت: قطعی یارانه مراکز توانبخشی و نگهداری از مددجویان این سازمان سه ماهه شده و دولت می‌گوید خزانه پولی در بساط ندارد، در حالی‌که ما ماهانه 48 میلیارد تومان به این مراکز بابت نگهداری از بیماران روانی مزمن، معلولان و سالمندان باید یارانه دهیم.

مشکل عدم واریز یارانه از سوی دولت به این مراکز فقط به اینجا ختم نمی شود چراکه به گفته مددجویان این سازمان که گذران زندگی‌شان با همین مقدار ناچیز یارانه و مستمری است، حدود 4 ماه است مستمری هم به حساب‌شان پرداخت نشده است، این در حالی است که قبل از آغاز سال 96 بود که با مصوبه مجلس، افزایش میزان مستمری مددجویان بهزیستی به تصویب رسید و بارقه‌های امیدی برای این جمعیت ناتوان و نیازمند ایجاد شد؛ چراکه با یارانه‌ای که از قبل به آنها داده می‌شد، این کمک هزینه مبلغ قابل توجهی برای هر ماه می‌شد.

م.ر یکی از این مددجویان است که به فارس می گوید: «چرا سازمان بهزیستی در پرداخت مستمری مددجویان اینقدر تعلل می کند یه دفعه سوم ماه پرداخت می کنند یه دفعه دهم و یه دفعه هفدهم ماه.ما قسط و مشکل داریم این چه وضعیه.»

خانم ن یکی دیگر از مددجویان است که زندگی خود را با طعم تلخ معلولیت سپری می کند و می گوید: « تو رو خدا صدای ما معلولان را به گوش مسئولین برسونید اصلا از هیچ لحاظ رسیدگی نمی کنند الان آخر آذرماه هست هنوز مستمری آبان رو که فقط 53هزار تومانه ندادن ماباید دردمون رو به کی بگیم.»

ح. س نیز یکی دیگر از معلولانی است که امرارمعاشش به همین مستمری وابسته است و می گوید: «بنده یک معلول جسمی حرکتی از ناحیه دو پا و تحت پوشش بهزیستی هستم و مستمری 65هزار تومانی که بهزیستی به ما می دهد کمک خرج خانواده 4 نفری بنده است.
این مستمری هر ماه، دوم الی دهم هر ماه به حساب ما واریز می شد که این ماه، هنوز توسط دولت واریز نشده.از دولت و رئیس جمهور به خاطر پیام گرامیداشت روز جهانی معلولین که 12آذر منتشر شد تشکر می کنیم اما کاش حداقل،مستمری را می دادند.»

فراموش نکنیم که در حال حاضر بیش از 330 هزار خانوار معلول منتظر دریافت مستمری‌های خود هستند و زندگی بخور و نمیر خود را از همین محل تأمین می‌کنند و یادمان باشد که بیش از 179هزار خانوار نیز زن سرپرست خانوار هستند که هر ماه چشم انتظار این کمک هستند.