دروغگویی به وقت تهران!

گروه اجتماعی- یافتن حقیقت از میان انبوه خبرهای فضای رسانه ای کشور، کاری سخت است. افراد عادی، غیرسیاسی و غیررسانه ای البته در این زمینه مشکل حادتری دارند و حقیقتاً  تمیز سره از ناسره و راست از دروغ برای آنها اصلاً ساده نیست. گذر زمان البته همیشه می تواند راهگشا باشد و خود، راست و دروغ را به همگان بشناساند. مثلاً 11 تیر ماه جاری، حسن روحانی گفته دولتش موفق به ایجاد 700 هزار شغل در سه ماهه نخست امسال شده است. پس از آن، مرکز آمار با انتشار گزارشی، از سخنان رئیس دولت پا را فراتر گذاشت و ادعای ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه را مطرح کرد. پس از آن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور یک قدم جلوتر رفت و خبر از ایجاد 1 میلیون و 498 هزار شغل در 6 ماهه نخست سال 96 توسط دولت داد.

به گزارش افکارنیوز، جالب اینکه کمی پیش تر از جهانگیری، علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، تعداد کل بیکاران کشور را 3 میلیون و 100 هزار نفر اعلام کرده بود. کنار هم گذاشتن این اعداد و ارقام و صورت دادن یک حساب ساده، به مخاطب می گوید با این سرعت تولید شغل، ما دیگر در انتهای  سال 97 نباید بیکاری در کشور داشته باشیم، بلکه باید به واردات نیروی کار از خارج هم فکر کنیم! اسحاق جهانگیری اما حین تبلیغات ریاست جمهوری اخیر با کنایه نسبت به وعده ایجاد 1 میلیون شغل توسط کاندیدای رقیب گفته بود:« برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند یک میلیون شغل را ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود!»

کنار هم قرار دادن این واقعیات، به خوبی نقش ارزنده زمان را در افشای دروغ پردازی ها فاش می کند. دروغ ها در تهران اما بیشتر و بزرگتر هستند. مثلاً محمد هاشمی در آغازین روزهای در دست گرفتن شورای پنجم تهران توسط اصلاح طلبان، طی مصاحبه ای گفته است:« قالیباف تهران را به ۱۰۰ سال قبل برده است!» هاشمی در حالی اینگونه بی محابا به مدیریت قالیباف در تهران می تاخت که وی طی دوره حضور خود در این کلانشهر عظیم، به عنوان هشتمین شهردار موفق جهان شناخته شده بود و تهران را پنجمین شهر موفق جهان در حوزه حمل و نقل کرد، یک ساله 100 کیلومتر مترو ساخت و به انتخاب مجله انگلیسی «نیو استیت من» در سال 2010، درردیف 10 شخصیت تغییردهنده جهان جای گرفته بود.

احداث  بزرگترین باغ کتاب جهان در تهران و احداث ابرپروژه هایی چون دریاچه چیتگر، پل طبیعت، تونل توحید، بوستان ولایت و صدها مورد ریز و درشت دیگر، همان چیزهایی بود که هاشمی آنها را نمودار 100 سال عقب راندن تهران توسط قالیباف می خواند. حالا اما با انتخاب شهردار جدید پایتخت، بساط گرو و گروکشی در شهرداری داغ است و اصلاح طلبان، یکی از مهم ترین کارویژه های خود را تخریب مضاعف قالیباف قرار داده اند. سطح و گستردگی تخریب قالیباف پیش از این نیز البته چندان محدود نبود. چنانکه روزهای وقوع زلزله های اخیر در تهران، یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب به کنایه توییت می کند:« خوشبختانه زلزله‌ای که در تهران آمد، در زمان نجفی است و کسی شهردار را مسئول ندانست! زمان قالیباف لوله دستشویی خانه چکه می‌کرد همه می‌گفتند مسئولش قالیباف است.»

حالا اما بازار تخریب شهردار سابق مجدداً داغ شده است. چرایی این موضوع را البته تنها پستونشینان اتاق عملیات روانی اصلاح طلبان می داند. همان ها که روزی ایجاد 1 میلیون شغل در سال را مسخره می کردند ولی حالا ادعای ایجاد 1.5 میلیون شغل در سال را دارند! گذر زمان اما باز هم بهترین قاضی خواهد بود. اصلاح طلبان به روشنی قصد دارند پرونده شهردار سابق را مملو از تخلفات مالی صریح نشان دهند. اگر چنین ادعایی بویی از حقیقت داشته باشد البته در آن حرفی نیست و همه باید در هر سطحی نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند. روند خبرسازی رسانه های اصلاح طلب بر ضد شهردار سابق تهران اما چیز دیگری به ما می گوید. به عنوان مثال، روزنامه خانوادگی هاشمی ها(آرمان) که طی ماه های گذشته، یکی از مهم ترین نهادهای پروپاگاندا بر ضد شهردار سابق بوده است، خبرسازی هایی غالباً مجعول و گمراه کننده را تحویل مخاطبان خود داده است.

آرمان در جدیدترین خط تخریبی خود بر علیه شهردار سابق تهران، همین چند روز پیش با تیتر غلط انداز،تهمت آلود و گمراه کننده «محاکمه شهردار 52000 میلیاردی» بر روی دکه ها رفته است. معنای روشن انتخاب چنین تیتری در صفحه نخست روزنامه، طبیعتاً باید این باشد که شهردار سابق تهران، 52000 میلیارد تخلف مالی داشته است. واقعیت اما ابداً اینگونه نیست و انتخاب چنین تیتری جز با هدف تخریب سازمان یافته و هماهنگ قالیباف در رسانه های اصلاح طلب انجام نشده است. نشان به آن نشان که با خواندن متن گزارش مربوط به تیتر مذکور، به خوبی عمق بی صداقتی و بی اخلاقی مالکان روزنامه را متوجه می شویم. در متن گزارش مذکور می خوانیم:« شهردار کنونی تهران از بدهی ۵۲‌هزار و ۱۰۰‌میلیارد تومانی شهرداری سابق که برای مجموعه جدید به ارث گذاشته شده در کنار ۳۴‌هزار‌میلیارد تومان تعهد پرداخت به پیمانکاران خبر داد.»

خلاصه آنکه بازار تهمت، سیاه نمایی، وراونه نمایی و دروغ، این روزها در تهران داغ است. جالب اینکه شهردار فعلی نیز رسانه های منتقد خود را به انجام چنین اعمالی متهم می کند! آنچه مسلم است اما اینکه گذر زمان، پرده ها را فرو خواهد انداخت و حقیقت را به خوبی آشکار خواهد کرد. کسانی که دیروز به ضرب و زور دروغ و ترساندن مردم، بر  کرسی های اجرایی و وکالت در دولت و مجلس سوار شدند، لاجرم در آینده نزدیک خود را مواجه با واقعیاتی خواهند دید که توانایی انکار و پرده پوشی آن در پیش مردم را نخواهند داشت. با این حال، رسیدن به آن روز، محتاج کمی تامل و تحمل است.