حذف حق عائله‌مندی برخی فرهنگیان در آستانه نوروز

در بخشنامه‌ای که هفتم اسفند ماه از سوی علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، کانون‌ها، دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده، آمده است: «تصویر دادنامه شماره 655_654 مورخ 18 مهر ماه 96 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به پیوست ارسال و به آگاهی می‌رساند به موجب دادنامه مذکور پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی به مستخدمین زن مجردی که قبلاً ازدواج ننموده‌اند، مجوزی ندارد.

بنابراین از تاریخ دوم دی ماه 96 نسبت به اصلاح احکام افراد مذکور اقدام لازم را معمول دارند؛ ضمناً آن دسته از همکاران زن که همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی باشد و یا زنان مجردی که قبلاً همسر داشته‌اند و بعداً به هر دلیل فاقد همسر شده‌اند، کماکان مشمول برخورداری از کمک هزینه عائله‌مندی خواهند بود».

این فرهنگیان گلایه خود را با خبرگزاری فارس مطرح کردند؛ یکی از این فرهنگیان گفت: حقوق یک معلم واقعاً کم و ناچیز است؛ این حقوق برای من که دور از خانواده هستم، پول کرایه خانه و کرایه راهم بود.

وی ادامه داد: چرا وقتی روی پولی حساب باز می‌کنیم، این پول را قطع می‌کنند؟

این فرهنگی اضافه کرد: با حذف این 137 هزار تومان، دریافتی حقوق بنده 900 هزار تومان شده است.

فرهنگی دیگری اظهار داشت: ما چون مجرد هستیم، باید جریمه بشیم؟

یک فرهنگی هم گفت: نه تنها کمک هزینه عائله‌مندی را از اول اسفند ماه قطع کردند، دو ماه هم معوقه برداشتند یعنی از دی‌ ماه اجرا کردند و شب عیدی 500 هزار تومان از حساب ما برداشتند.

وی افزود: حقوق معلمان همینطوری کم است و حالا هم از آن کم می‌کنند؛ به ما بگویید کجای قانون عطف به ماسبق دارد که این وزراتخانه اینگونه شب عیدی دست ما را در حنا گذاشته است.

فرهنگی دیگری اظهار داشت: من یک فرهنگی‌ام که حقوقم یک میلیون و دویست هزار تومان است.

وی ادامه داد: یک بخشنامه آمده است که حق عائله‌مندی دختران مجرد که 137 هزار تومان می‌شود از حقوق‌شان کم شود؛ این حکم را از این ماه اجرا کردند و مبلغ بیش از 400 هزار تومان از حقوق‌ماه برای 3 ماه کم کردند.

فرهنگی هم گفت: نزدیک عید بیش از 400 هزار تومان ازحقوق هرکدام از فرهنگیان زن مجرد کم کردند.

وی افزود: ما تمام جوانی‌مان را پای آموزشِ بچه‌های کلِ کشورمان گذاشتیم و الان مزدمان این است که چون مجردیم، حق عائله‌مندی را حذف کنند.

این فرهنگی ادامه داد: خواهر و برادران دیگر ما سر خانه و زندگی‌شان اما ما از پدر و مادرمان نگهداری می‌کنیم.

یک فرهنگی دیگری هم گفت: در فیش حقوقی من و تمام همکاران مجردم در آموزش و پرورش سراسر کشور مبلغ عائله‌مندی را حذف کردند.

وی ادامه داد: برای یکی بیش 130 هزار تومان و برای دیگری از دی ماه تا اسفند یکجا حدود 500 هزار تومان کم کردند.

این فرهنگی اضافه کرد: خواهشمندم اگر امکان دارد پیگیری کنید چرا این کار را کردند با توجه به اینکه خیلی از ما در سنین بالا 45-50 هستیم و هیچ پشتوانه‌ای نداریم حتی یک زمین یا خانه نداریم ضمن اینکه کمک خرج خانواده یا حتی تأمین کننده خرج خانواده هستیم.

یک فرهنگی هم گفت: چرا به‌جای تأمین رفاه و آسایش فرهنگیان آن هم در شب عید که خرج خانواده‌ها بالاست، این کار را کردند مگر یکجا واریز کرده بودند که یکجا کسر می‌کنند.

وی ادامه داد: حذف حق عائله‌مندی معلمان زن مجرد را پیگیری کنید؛ کسر کردن یکباره چندین ماه از حقوق اسفند ماه با توجه به هزینه‌های شب عید باعث مشکلات بسیاری برای همکاران ما شده است.