تصدی نجفی بر شهرداری؛ کوتاه و پرحاشیه

گروه اجتماعی- محمدعلی نجفی شهردار تهران در حالی از اول شهریور سال گذشته کار خود را در شهرداری تهران در خیابان بهشت آغاز کرد که از همان ابتدا حرف و حدیث های زیادی در مورد مدیریت وی بر شهرداری تهران مطرح بود.

​به گزارش خبرنگار افکارنیوز، یکی از مهمترین چالش نجفی بیماریهای جسمی وی است. بیماریهایی که وی را تا کنون از انجام وظایفش باز نگهداشته است.

نجفی 67 ساله هم بیماری قلبی دارد و هم دیسک کمر. 

اما چالش دیگر نجفی مدیریت متزلزل وی است. وی تا کنو در 2 مدیریت مهم تنها شش ما بیشتر دوام نیاورد و استعفاء داد. یکی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر در همین شهرداری تهران.

وقتی حسن روحانی رئیس جمهور در 27 مرداد 92  نجفی را به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد، وی کمتر از شش ماه در این مسئولیت فعالیت کرد و بعد به دلیل بیماری قلبی استعفاء و حتی در متن استعفای خود به صراحت بر این موضوع اشاره کرد و نوشت «متأسفانه از حدود 2 ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است. اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم و امانتی را که بر دوش گرفته‌ام به سلامت به سرمنزل مقصود برسانم و نهایتا به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان لطمه وارد آید. لذا با کمال پوزش تقاضا دارم با انتخاب فرد شایسته و توانمندی برای انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های سازمان، اینجانب را از این مسئولیت معاف فرمایید».

اما از زمان حضور وی در خیابان بهشت اتفاقاتی روی داد که مشخص شد شهردار بیمار تهران، نمی تواند بر این صندلی هم تکیه بزند.

از زمان حضور نجفی در شهرداری، در بیشتر روزها، هوای تهران آلوده و حتی در وضعیت بسیار ناسالم، هشدار و قرمز قرار داشت به نحوی که حدود 15 روز مدارس تهران تعطیل شد و حتی برخی ادارات به حالت نیمه تعطیل و تعطیل درآمدند.

اما نجفی در این وضعیت نباید در تهران می ماند بلکه باید از تهران خارج می شد و یا حداقل از تردد در سطح شهر خودداری می کرد چرا که بنا به توصیه پزشکان در زمان آلودگی هوا، بیماران قلبی نباید در سطح شهر ترددی داشته باشند.

البته در همان مقطع زمانی بر اساس اخبار منتشره، نجفی به همراه خانواده به کیش مسافرت کرد بطوریکه در هنگام وقوع زلزله 2/5 ریشتری چهارشنبه 29 آذر سال گذشته، وی در نخستین جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران حضور نداشت.

اتفاق مهم دیگر در زمان مدیریت وی، رقص چند دختر در مراسم روز زن در برج میلاد در حضور وی بود.

ماجرا از این قرار بود که در این مراسم در روز سه شنبه 15 اسفند سال گذشته، تعدادی از دختران به رقص پرداختند که شهردار تهران بدون هیچ واکنش خاصی در مراسم حضور داشت.

اما در هین رابطه برای نجفی در دادگستری پرونده ای گشوده شد و چند روز بعد از مراسم، وی به دادسرا احضار شد و در روز شنبه 19 اسفند از وی تحقیق به عمل آمد.

نجفی بعد از حضور در دادسرا، از سمت شهرداری استعفاء داد. استعفایی که پنچ روز بعد از حضورش در دادسرا، یعنی صبح روز چهارشنبه 23 اسفند رسانه ای شد.

در همان روز استعفای وی با تائید و تکذیب هایی هم روبرو شد. برخی از اعضای شورای شهر حتی منکر این استعفاء شدند که نشان می داد حامیان وی در شورای شهر قبل از رسانه ای شدن این موضوع، می خواستند وی را منصرف کنند اما در نهایت استعفای وی علنی شد.

بعد از علنی شدن استعفاء، حامیان نجفی در تلاش هستند تا به نوعی، وی استعفای خود را پس بگیرد. 

در همین زمینه غلامعلی رجایی مشاور شهردار تهران در سوم فروردین امسال در کانال تلگرامی خود نوشت: نجفی مایل به کناره‌گیری نیست و اعضای شورای شهر هرگز مایل به پذیرش استعفای وی نیستند.

همچنین داریوش قنبری مشاور پارلمانی شهردار تهران  گفت: آقای نجفی چند روز قبل از آغاز سال نو، استعفاء داد ولی فعلا استعفای وی مسکوت مانده است.

اما نجفی روز سه شنبه هفتم فروردین در مصاحبه ای اعلام کرد که هنوز استعفای خود را پس نگرفته است.

این تلاش طیف حامیان نجفی در حالی برای ابقای وی ادامه دارد که از برخی چهره ها برای گزینه های شهرداری تهران نام برده می شود که برای تصدی صندلی شهرداری دهران در روزهای گذشته رایزنیهایی با اعضای شورای شهر  داشتند.

 

در حال حاضر 2 طیف برای تصدی صندلی بهشت در تلاش هستند و این سوال مطرح است که آیا نجفی بیمار ماندنی است یا رفتنی؟.

سوالی که در 19 فروردین بعد از جلسه شورای شهر تهران و بررسی استعفای نجفی به آن پاسخ داده خواهد شد.