هشدار؛ این آدامس اعتیادآور است

گرایش دانش آموزان به مصرف مواد دخانی، یکی از تهدیدهای امروز نسل جوان و نوجوان جامعه است که متاسفانه باید پذیرفت رو به افزایش است.

حمیدرضا شاهسون دبیر اجرایی طرح پاد(پیشگیری از مصرف دخانیات در دانش آموزان)، با اشاره به این موضوع که پیشگیری از گرایش دانش آموزان در ورود به کلاس هفتم، بهترین زمان برای آموزش است، گفت: طرح پاد از ۱۲ سال قبل که در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به تصویب رسید، روی میز وزیر آموزش و پرورش قرار دارد و هنوز نتوانسته ایم آن را اجرایی کنیم.

وی در عین حال از اجرای آزمایشی طرح پاد در مدارس شهرستان ورامین خبر داد و افزود: این طرح در ابتدا در چهار مدرسه دارای مقطع هفتم اجرا شد و در ادامه تمامی مدارس مقطع هفتم در شهرستان ورامین اجرایی شده است.

شاهسون با اشاره به اهمیت پیشگیری از گرایش دانش آموزان به مصرف مواد دخانی، ادامه داد: اجرای این طرح باعث شد میزان مصرف مواد دخانی در بین این دانش آموزان، از ۵۵ درصد به ۴۲ درصد کاهش یابد که نشان از موفقیت طرح پاد دارد.

مدیر شهرستان های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در ارتباط با اجرایی نشدن طرح پاد در سطح کشور توسط وزارت آموزش و پرورش، گفت: مهم ترین علت آن، این است که دوستان آموزش و پرورش عنوان می کنند واحد پیشگیری از استعمال دخانیات دارند و طرح پاد، به مثابه برنامه های آنهاست. 

وی افزود: ما معتقدیم طرح پاد با آنچه آموزش و پرورش دنبال می کند، تفاوت دارد و اگر برنامه های آموزش و پرورش در پیشگیری از استعمال دخانیات در بین دانش آموزان موثر بود، امروز نمی بایست با معضلات دخانیات مواجه می بودیم.

12، از مصرف مواد دخانی در بین دانش آموزانی که وارد مقاطع بالاتر تحصیلی می شوند، به عنوان «کلاس» و پرستیژ یاد کرد و افزود: از همین رو، معتقدیم اثرگذاری آموزش ها در مقطع هفتم بیشتر است و باید این گروه از دانش آموزان، مورد توجه قرار گیرند.

وی ضمن ابراز نگرانی از دسترسی دانش آموزان در مدارس تهران به «ناس»، به عنوان یک مخدر جویدنی، گفت: آدامس «بی تی» حاوی این ماده مخدر است که به قیمت ۵۰۰ تومان در دکه های مقابل مدارس و به شکل قانونی به فروش می‌رسد.

شاهسون با عنوان این مطلب که فروش این آدامس هیچ منع قانونی ندارد، افزود: این موضوع، یادآور مصرف مخدر شیشه در سال های ۸۴ تا ۸۹ است که ممنوعیت نداشت تا اینکه به عنوان ماده مخدر شناخته شد. از همین رو، ما نگران تبعات مصرف «ناس» به شکل آدامس «بی تی» هستیم.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال  دخانیات، با عنوان این مطلب که کل بودجه کشور بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است، گفت: چرا باید یک میلیارد دلار آن خرج دخانیات بشود.

وی افزود: متاسفانه ۷۰ درصد این پول به جیب خارجی ها می رود که در ایران کارخانه های تولید سیگار احداث کرده اند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، گفت: مصرف سیگار و قلیان، ۵۲ نوع بیماری و ۲۲ نوع سرطان به دنبال دارد و ما سالانه سه هزار میلیارد تومان خرج داروهای ضد سرطان می کنیم.

وی با عنوان این مطلب که روزی ۱۰ میلیارد خرج سیگار و ۲۰ میلیارد تومان خرج قلیان می کنیم، افزود: چرا باید زمین های کشاورزی ما زیر کشت توتون برود که قرار است سلامت مردم را تهدید کند.

بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، نیز با اظهار تاسف از روند رو به افزایش مصرف مواد دخانی در کشور، گفت: آمار مصرف مواد دخانی در کشور نگران کننده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور دود می شود، افزود: سه برابر این رقم را برای درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی، هزینه می کنیم.

ولی زاده ادامه داد: ۳۰ درصد از کل ضرر اقتصادی از ناحیه دخانیات است. در حالی که ۷۰ درصد نیز منجر به وقوع مرگ های زودرس می شود که با این حساب، می توان گفت که ۱۰۰ هزار میلیارد، ضرر اقتصادی دخانیات است.

وی با اشاره به این موضوع، گفت: بعد از ۱۱ سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات، خیلی توفیق در اجرای آن نداشته ایم.

ولی زاده ضمن ابراز نگرانی از مصرف قلیان در کشور، افزود: این استراتژی صنایع دخانی است که با تشویق مصرف قلیان، افراد را به سمت سیگار بکشانند.