اگر تعدیل نیرو در شهرداری واقعی بود جایگزین کردن نورچشمی ها چه معنایی دارد؟

گروه اجتماعی- ابوالفضل قناعتی عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به تبعات تصمیم گیری های غلط برخی از مدیران گفت: هیچ قدرتی نمی تواند تصمیم ناسنیجده از هیچ مدیری را توجیه کند چرا که تبعات آن دامنگیر جامعه و سپس نظام می شود. با حضور اعضای جدید در شورای شهر تهران شاهد تصویب طرح ترافیکی بودیم که همچنان محل چالش و اعتراض کارشناسان وشهروندان است, موضوعی که اجرای آن با ایرادات بسیار توام است و اعضای شورا بدون مطالعه کافی دست به اقدام و تدوین چنین طرحی زدند بی آنکه تبعات آن را بر شهر و شهروندان به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهند.

وی درادامه با واکنش به تعدیل نیروی شهری اظهار داشت: بعد از موضوع طرح ترافیک خبر تعدیل نیرو در شهرداری وشورای شهر از آن دست خبرهایی بود که نشان داد اعضای یاد شده یک بار دیگر بدون بررسی وهر گونه مطالعه ای بر منابع انسانی و تبعات زیان آور آن بر افراد, خانواده ها, جامعه و نظام دست به تعدیل سیاسی کارمندان با سابقه شورا و شهرداری زده اند! در حالی که انتظار می رفت با مطالعه دقیق نیازمندی های شهرداری و شورا و سامان دهی نیروها و استفاده از آنها در عرصه های مختلف منجر به افزایش بیکاران در کلانشهر تهران نشوند. متاسفانه شهرداری و شورای شهر نشان داده به جای حل مشکلات اصولا صورت مساله را از بیخ و بن پاک می کنند و بار عدم کارآیی و توانمندی خود را بر دوش نیروها و شهروندان می اندازند. عدم مدیریت, تصمیم گیری و برنامه ریزی در شورای شهر و شهرداری کنونی منجر به افزایش دامنه آسیب به منابع نیروی انسانی شده در حالی که با تعطیلی خط 7 بسیاری از فرصت های شغلی را از دست مردم گرفتند. آیا اگر خط 7 تعطیل نمی شد برخی از نیروهای تعدیل شده نمی توانستند دراین حوزه فعالیت داشته باشند؟ تعدیل نیرو در برخی از سازمانها وشرکت های شهرداری به جای توسعه کار و افزایش خدمات دهی به مردم آیا منجر به افزایش اعتراضات نخواهد شد؟ به نظر می رسد اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری به جای اینکه با کار وتلاش و فعالیت بیشتر خود خدمات دهی را توسعه می دادند و کار وتولید بیشتری را در شهر ایجاد می کردند با محدود کردن فعالیت ها و تعدیل نیروی انسانی آسایش خود را بر آرامش شهروندان ترجیح می دهند!

قناعتی با توجه دادن به موضوع غیر واقعی بودن تعدیل نیرو در شهرداری وشورا و جایگزین کردن نیروهای خودی ادامه داد: انتظار می رفت که اتفاقا در مدیریت جدید با توسعه شهری افراد بیشتری در مجموعه شهری به کار گرفته شوند, نه تنها این مساله محقق نشد بلکه اتفاق بدتر تعدیل نیر و جایگزینی نیروهایی از جنس خودی در شورا شهرداری است که خبرهای آن موجب افزایش اعتراض تعدیل شدگان شده است که اگر تعدیل نیرو واقعی بود جایگزین کردن نورچشمی ها چه معنایی دارد؟

این عضو شورای چهارم با اشاره دادن از دست رفتن فرصت شغلی و افزایش آسیب های اجتماعی بیکاری خاطر نشان شد: آیا اعضای شورای شهر متوجه این موضوع نیستند که با از دست رفتن یک فرصت شغلی نه تنها یک نفر بلکه یک خانواده آسیب می بیند و این آسیب به کل جامعه تعمیم داده می شود؟ آیا بیکار کردن مردم منجر به افزایش بدبینی مردم به نظام و مدیران نمی شود؟ چرا برخی تصمیم های سیاسی با زندگی, معیشت, آبرو و زندگی خانوادگی شهروندان بازی می کند؟آیا بهتر نیست به جای هزینه های میلیاردی خدمات اجتماعی کارمندان با سابقه و تجربه را از شهرداری و شورای شهر بیرون نکنیم که چندین برابر هزینه شده در موضوعات اجتماعی و فرهنگی در آسیب های بعد از آن هزینه خواهد شد!

وی در پایان با نکوهش انتخاب های قومی وطایفه ای دربین برخی از مدیران اظهار داشت: به هر حال به نظر می رسد موضوع تخصص, تحصیل و سابقه خدمات دهی نیست؛ بلکه سلیقه ای و سیاسی عمل کردن راه و رسم امروز مدیران شهری شده بنحوی که احساس می شود یک طیف سیاسی در کشور مبدع برخوردهای سیاسی و جریانی و استفاده قومی و قبیله ای در پست های مدیریتی کشور است. نگاه استخدام طایفه ای و قومی که ارتباطی با شایسته سالاری ندارد در حال گسترش است و این موضوع به شدت در روحیه و عواطف اجتماعی مردم تاثیرات سویی را ایجاد کرده که تداوم آن منجر به افزایش آسیب های فراوانی به بدنه مدیریتی و اعتماد مردم به نظام خواهد شد.