چهارراه‌هایی که توسط کودکان کار و خیابانی قرق می شوند

با نگاهی به آمار کودکان کار و خیابانی در می‌یابیم که بخش قابل توجهی از این کودکان از کشورهای بیگانه هستند، در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی ‌ضمن تأسف در این‌باره اظهار کرد: حضور کودکان کار و خیابانی چهره شهر را نامناسب کرده است که امیدواریم با تمهیدات وزارت امور خارجه کودکان اتباع بیگانه (کار و خیابانی) به کشورشان بازگردند.

وی گفت: همچنین پیشنهاد کردیم خانواده‌های ایرانی که کودکانشان بیش از 3 بار توسط سازمان بهزیستی گرفته می‌شوند، صلاحیت نگهداری کودک خود را نداشته باشند و کودکانشان به سازمان بهزیستی واگذار شود.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به موضوع جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی در سطح شهر تهران، اظهار کرد: پس از جلسات مکرر طی ماه‌های گذشته، طرح اشاره‌ شده حدود 2 ماه پیش در تهران شروع شد.

وی تصریح کرد: در طرح اشاره‌شده وظایفی برای هر یک از دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است که شهرداری نیز وظایفی را به‌عهده دارد.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه وظایف شهرداری در طرح کاملاً روش و شفاف است، گفت: بر اساس آیین ساماندهی کودکان کار و خیابانی، شهرداری مسئولیت جمع‌آوری این افراد را به‌عهده دارد و سازمان بهزیستی نیز در مراحل بعدی باید به وظایف خود عمل کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص انتقادات مطرح‌شده به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی در سطح شهر تهران، افزود: در این زمینه برخی از اعضای شورای شهر تهران انتقاداتی داشتند که در شورای اجتماعی کشور به آن پرداخته شد و اصلاحاتی در طرح صورت گرفت و طرح همچنان ادامه دارد.

به‌گفته مسعودی فرید، شورای اجتماعی کشور و بهزیستی هیچ بنای بر توقف کامل طرح ندارند و این طرح با اصلاحات ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر تهران نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد و در حال انجام است.

الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران  نیز پس از اظهارات مسئولان بهزیستی اظهار کرد: جمع آوری کودکان کار و خیابانی جز وظایف شهرداری نیست.

وی تاکید کرد: شهرداری به همکاری خود در جهت تامین وسایل نقلیه در راستای جمع‌آوری کودکان کار و خیابان، خاتمه دهد چرا که این مهم از وظایف شهرداری نیست.

فخاری با تاکید بر اینکه مطابق آیین‌نامه و تقسیم کار در شورای اجتماعی وزارت کشور تصدی و همکاری در این مورد جزء وظایف شهرداری به شمار نمی‌رود، گفت: با توجه به اهمیت در نظر گرفته پیامدهای روانشناختی و جامعه شناختی طرح مذکور ضرورت دارد پیش از هر اقدام و همکاری ملاحظات تخصی در سیاستگذاری‌های حوزه اجتماعی و شهروندی به ویژه در مورد کودکان در کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران مطرح و در نظر گرفته شود.

به گزارش تسنیم در حالی شاهد اختلاف بین بهزیستی و شهرداری تهران برای جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی هستیم که با گرم شدن هوا تعداد این افراد بر سر چهارراه افزایش یافته است و این در حالی است که مسئولان نیز برنامه‌ای برای جمع‌آوری و ساماندهی این گروه ندارند.

در این بخش هم باید به فعالیت باندهای اشاره کرد که در این زمینه نیز علی رغم تاکید مسئولان مبنی بر دستگیری این افراد شاهد فعالیت این باندها هستیم.