صحیح ترین روش نشستن در محل کار

دکتر رضا عزتیان، رئیس اداره بهداشت حرفه ای و مشاغل خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد موضوع نحوه صحیح نشستن در محیط کاری گفت: بهتر است پشت میزنشین ها هر سی دقیقه یکبار، چند دقیقه ای را به پیاده روی اختصاص دهند و یا دست کم چند لحظه ای از پشت میز خود بلند شده و قدمی در محیط کاری بزنند، این عمل می تواند در حفظ سلامتی فرد بسیار موثر باشد.

یکی از دلایلی که افراد پشت میز نشین در ناحیه ستون فقرات احساس درد می کنند این است که، صندلی خود را به درستی انتخاب نکرده اند. یکی از نشانه های صندلی استاندارد این است که فرد بتواند میزان ارتفاع صندلی را با توجه ابعاد بدنی خود تنظیم نماید.

نکته دیگر در مورد انتخاب صندلی این است که، زمانی که فرد بر روی صندلی می نشیند، بتواند پای خود را به شکل 90 درجه قرار دهد و کف پای او به زمین برسد. اگر صندلی فرد دارای تکیه گاه باشد و ارتفاع آن نیز قابل تنظیم باشد می توان گفت صندلی از استاندارد کافی جهت استفاده برخوردار است. دسته صندلی تاثیر زیادی در کاهش ناراحتی های اسکلتی و عضلانی در ناحیه کمر دارد برای اینکه مقداری از وزن بدن توسط دستها به دسته صندلی منتقل  می شود.

اگر سطح کار و دسته صندلی بالاتر از ارتفاع آرنج باشد سبب بالا آوردن دستها می شود و سبب افزایش استرس برروی مفاصل شانه ها و ماهیچه های دست و گردن می شود. نشمینگاه صندلی باعث  کاهش فشار وارده بر پا میشود.

در صورتی که فرد از صندلی با نشیمنگاه نامناسب استفاده کند به طوری که قسمت پشت زانو با لبه جلوی صندلی فشرده شود این تماس و فشارها با گذشت زمان باعث ورم و ایجاد اختلال در عصب سیاتیک می گردد.

ورم پا (از مچ تا انگشتان پا ) بستگی به سطح ارتفاع نشیمنگاه دارد که اگر این ارتفاع نامناسب باشد پا در حالت آویزان خواهد بود حتی اگر صندلی دارای انحنا و شیب در قسمت جلو باشد.