واقعیتی تلخ و کمتر بیان‌شده درباره سرشیر فراورده‌های سنتی

 ماریا قادری فرح اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، نبود آگاهی و نگرانی‌های مصرف کنندگان از سلامت و کیفیت فرآورده‌های لبنی و بی‌پاسخ ماندن سوالهای گوناگون موجود در ذهن آنان و برخی پاسخ‌های رسانه ای غیر کارشناسی باعث افزایش چشمگیر مراکز تهیه و عرضه لبنیات سنتی شده است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان افزود: گروهی باور دارند که فراورده‌های صنعتی بدون چربی لازم و حتی فاقد چربی طبیعی شیر هستند. ولی واقعیت آن است که چربی طبیعی شیر در فصلهای مختلف سال و بر اساس نژاد و تغذیه دام متفاوت است.

قادری تصریح کرد: در صنعت بر اساس نوع فراورده (بدون چربی، کم چرب و پرچرب) مقدار چربی تنظیم می‌شود تا مصرف کننده بر اساس نیاز و حتی محدودیت‌های خود، فراورده متناسب را انتخاب‌ کند درحالیکه در لبنیات سنتی مصرف کننده هیچگونه اطلاعی از میزان چربی محصول خریداری شده ندارد.

به گزارش ایفدانا-وی در مورد علت وجود چربی به صورت یک لایه (سرشیر یا رویه ماست) درفراورده‌های سنتی و نبود آن در فراورده‌های صنعتی گفت: در صنعت برای یکنواختی محصول و ایجاد ویژگی‌های مطلوب تر، چربی‌شیر، زده شده تا همه ذرات اندازه‌ای یکسان داشته باشند. بنابراین چربی را به صورت لایه ای بر روی محصول مشاهده نمی‌کنیم.

قادری افزود: آنچه بر روی ماست و شیر محلی می‌بینیم فقط چربی و خامه نیست، علاوه بر چربی، شامل سلول‌های مرده پستان، سلول‌های خونی و جرم‌های دیگری است که نه تنها مطلوب نبوده بلکه در مواردی نیز می‌تواند باعث بیماری شود در حالیکه این جرم‌ها هنگام ورود شیر به کارخانه‌های صنعتی و قبل از تولید هرگونه محصول، از آن جدا شده و دفع می‌شود.