کنکوری‌ها چگونه اضطراب خود را کنترل کنند؟

ابوذر چراغی با اشاره به اینکه کنکوری‌ها باید اضطراب خود را کنترل کنند، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی آزمون کنکور سراسری و اینکه غالبا در یک یا دو هفته انتهایی کنکور افراد با استرس و اضطراب رو به رو می‌شوند، همواره توصیه‌هایی در جهت کنترل استرس و اضطراب افراد ارائه می‌شود که اجرایی کردن این توصیه‌ها می‌تواند گامی در جهت کاهش استرس باشد.

وی ادامه داد: از جمله این توصیه‌ها این است که فرد کنکوری 10 روز انتهایی مانده به کنکور را از مرور دروس اجتناب کند؛ چرا که زمانی که به عقب بر می‌گردد و دروس را دوره می‌کند، یک تعارض ذهنی برایش ایجاد می‌شود و فرد را به این جمله می‌رساند که چیزی بلد نیستم و همین موضوع موجب استرس در او می‌شود و کارایی فرد را برای روز کنکور پایین می‌آورد.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه در این روزهای باقی مانده فرد باید بر روی مهارت مدیریت زمان در خود کار کند، گفت: فرد کنکوری باید نسبت به اینکه دروس مختلف را به چه طریق تست‌زنی کند، چگونه 3 ساعت کنکور خود را مدیریت کند و خود را با موقعیت کنکور آشنا کند تا در آن چند ساعته با آسودگی خاطر در محیط حاضر شود.

چراغی با اشاره به اینکه یادگیری فن تست‌زنی و کاهش اضطراب با انجام فعالیت‌های تن‌آسایی می‌تواند برای افراد کنکوری کمک‌کننده باشد، افزود: افراد باید استرس خود را مدیریت کنند و در این زمینه تمرین داشته باشند تا در روز کنکور بتوانند با آسودگی تمام به تست‌زنی بپردازند.

رئیس مرکز بهداشت روان و مشاوره دانشجویی دانشگاه زنجان افزود: گاهی اوقات برخی از افراد افکار منفی خود را در ذهن تکرار می‌کنند و این موضوع باعث شک کردن به توانمندی‌های خود می‌شود و وقتی افراد توانمندی‌های خود را زیر سوال می‌برند اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و مقدمات ایجاد استرس فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در این مواقع افراد اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و سعی کنند با فعالیت‌های تن‌آسایی اضطراب خود را کاهش دهند.