ویرانی که شورای پنجم به بار آورده است/ معاون اجرایی شورای شهر درگیر سیاه نمایی

گروه اجتماعی- شهرداری تهران بعد از روی کار آمدن شورای پنجم، به شدت نابه سامان است و هر روز با ابعاد تازه ای از عمق ویرانی که این شورا به بار آورده، مواجه می شویم و شاید بیراه نباشد اگر بگوییم سیاسی کاری میرلوحی، معاون اجرایی شورا در تشدید این ویرانی ها نقش بسزایی داشته و دارد.

حقیقت ممکن است برای کسانی که در راس امور قرار دارند و یا به اصطلاح مسئولیتی را پذیرفته اند، تلخ و گزنده باشد اما این تلخی و گزندگی نمی تواند باعث لاپوشانی و پنهان کاری شود، چرا که در حال حاضر نزدیک به یکسال از آغاز به کار این شورا می گذرد و هیچ اتفاق اثربخشی روی نداده و انگار این مجموعه خود را موظف می داند که مدام با همان رویکرد و منش سیاسی کارانه حرف ها و اتهاماتی را مطرح کند.

طبعا انتظار می رود، معاون اجرایی شورای شهر قدری عاقلانه و با تدبیر حرکت کند و حداقل اگر بر روند فعالیت های نجفی، شهردار سابق نظارتی نداشته است، بر روی اقدامات محسن افشانی به عنوان شهردار جدید نظارت داشته باشد تا بیش از این کلانشهر تهران با حجم گسترده ای از ضررها و زیان های اجتماعی، فرهنگی و ساختاری روبرو نشود.

اینکه میرلوحی یک بار از تخلفات شهردار سابق و شورای چهارم به دروغ سخن می گوید و باری دیگر از املاک واگذار شده شهرداری با فرافکنی حرف به میان می آورد، نشانگر این واقعیت است که سیاه نمایی هنوز در دستور کار این مجموعه است و مسئله ای که بیش از همه اسباب حیرت وتعجب است، مربوط می شود به صحبت های این فرد درباره قائم مقام قالیباف و دوباره موجی از نقدهایی که به گذشته مربوط می شود و عملا در سرنوشت فعلی شهر تهران دخالتی ندارد.

وی گفته است:« پرونده قائم مقام قالیباف (عیسی شریفی) که با روی کار آمدن مدیریت شهری گذشته دستگیر و دوباره به قید وثیقه آزاد شد، نامشخص است و ما نمی دانیم که چه اتفاقی برایش افتاده است. این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تامین منابع قرق شده است».

طبعا این عضو شورای شهر وقتی از سوی صاحب نظران با زبان بی زبان مورد نقد قرار گرفته و همگان عنوان می کنند که دیگر بس است و قدری برای شهر تهران کار کنید مدعی می شود: «اعضای شورای گذشته، شورای پنجم را به بیکاری و فرار از انجام مسئولیت‌هایشان متهم می‌کنند، با بیان اینکه شورای پنجم نمی‌تواند در مقابل مسائل گذشته سکوت کند، ما نمی‌توانیم نسبت به کلیات سکوت کنیم. مطالبی که ما در رابطه با شرایط شهرداری گفتیم همه در حد اضطرار و در حد رفع گرفتاری‌ها بوده است. ما باید در شهرداری تهران در همین شرایط کار کنیم و به صلاح ما نیست که مدام شهرداری را نهادی بدهکار جلوه دهیم چراکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، ولی از روی اضطرار و ناچاری و گذران امورات شهرداری مجبور شدیم این اطلاعات را منتشر کنیم تا مشکل مطالبات روز خود را با گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم. اما مثل اینکه آن دوستان انتظار دارند ما فقط سکوت کرده و بگوییم همه چیز گل و بلبل بوده است هیچ نقص و مشکلی وجود نداشته و هر مشکلی هم بوده تقصیر اصلاح‌طلبان است».

به هر روی این گونه سخنان و ادعاها نمی تواند کم کاری های شورا و شهرداری را جبران کند. در مدت زمانی که این شورا بر سر کارآمده، نمی توان اقدام و یا اقداماتی را ذکر کرد، آقای معاون اجرایی در هر شرایطی مشغول نقد گذشته و فرافکنی بوده است و در واقع فرصتی برای رسیدگی به وضعیت فعلی و اجرای پروژه های عمرانی نداشته اند.

عدم ثبات مدیریتی، تعدیل نیروهای گذشته و به کار گرفتن اصلاح طلبان؛ نارضایتی های مردم را به دنبال داشته است. برای اینکه سخن به درازا نکشد پیرامون عدم ثبات مدیریتی حرفی به میان نمی آوریم چرا که بارها و بارها درباره اش صحبت شده است اما از کنار مسئله تعدیل نیرو نمی توان به آسانی گذر کرد و دیگر همه می دانند در قالب این اتفاق؛ تسویه حساب سیاسی انجام گرفته و ادعای محمود میرلوحی باطل است.

وی گفته است: «68 هزار و 400 نفر پرسنل شهرداری هستند و طبق قانون وضعیت کارکنان شورا از حیث اداری و استخدامی تابع شهرداری است لذا تعدادی از این نیروها که در گذشته بودند و  یا قراردادی داشته و یا زیر مجموعه شرکت خدمات شهری و موسسه هادیان شهر شهرداری می باشند به شهرداری برمی گردند و در جایی دیگر مشغول می شوند. از سوی دیگر طبق مصوبه قانونی سال 78 شورای شهر 140 پست دارد که در ابتدای شهریور که شورای پنجم روی کار آمد مجموعه نیروهای شورا 450 نفر به علاوه تعدادی از نگهبانان و نیروهای خدماتی به مرز 500 نفر می رسید».

این سخنان آنقدر غیرقابل اغماض است که مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران عنوان کرده است: «ما اتوبوسی نیرو نیاوردیم و ببریم. نه کسی را آوردیم و نه بیرون کردیم، اینکه عده ای را اتوبوسی بیرون کرده و کسانی دیگر را اتوبوسی بیاورند این نه تنها کوچک کردن سیستم و عمل به قانون نیست بلکه اضافه کردن نیرو و بزرگ کردن مجموعه است».

اما دامنه کارها و سخنان بعضا سیاسی شورا به موارد اشاره شده ختم نمی شود و باید عنوان کرد، در اقدامی تاسف بار که به تازگی صورت پذیرفته از میان تمامی افراد صاحب صلاحیت لازم برای شهردار شدن، محسن افشانی، استاندار پیشین فارس برای سمت شهرداری تهران انتخاب شده و این مسئله اوج کج سلیقگی و بی برنامگی شورا را نشان می دهد و اثبات می کند که معاون اجرایی آنقدر درگیر و دار سیاه نمایی بوده که دیگر مجالی برای پرداختن به این مسئله و البته رسیدگی به امور جاری شهر تهران و نظارت بر وضعیت موجود نداشته است.