10 درصد از صندوق‌های صدقه را کاهش داده‌ایم

 سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، در خصوص هزینه‌کرد درآمدهای کمیته امداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بودجه‌ای که از محل دولت دریافت می‌کنیم، در دو بخش هزینه می‌شود.

وی افزود: 25 سال است که دولت مستمری ماهیانه به مددجویان پرداخت می‌کند، همچنین کارمند‌ان کمیته امداد از دولت حقوق دریافت می‌کنند.

فتاح گفت: از آن جهت که مسئولیت اجتماعی و حمایتی دولت را انجام می‌دهیم، باید توجه داشته باشیم که بخش مهمی از مسئولیت را بر عهده داریم و با قاطعیت باید مسیر را طی کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه زکاتی که مردم می‌پردازند حرمت دارد، گفت: 100 درصد صدقات مردم در داخل کشور و در همان محل هزینه می‌شود.

وی در خصوص محمد علی افشانی شهردار تهران گفت: علاقه خاصی به افشانی دارم، اما از آن جایی که تصور می‌کردم سطوح اجتماعی محسن هاشمی را به عنوان شهردار انتخاب می‌کنند، گمان می‌کردم هاشمی شهردار می‌شود، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که مردم به شورا رأی دادند و انتخاب شورا همان انتخاب مردم است.

فتاح در خصوص حضورش در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: به تقاضای خودم، در این جلسه حضور یافتم و به نظر من شورا باید تمام مسئولان ذی‌ربط را به صحن علنی دعوت کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه امروز در صحن علنی به اعضای شورای شهر تذکر دادم که در کنار مسئولیت‌های سخت عمرانی به مسائل نرم‌افزاری و اجتماعی نیز اهمیت دهند، گفت: تأکید من بر سه محور جمع آوری معتادان متجاهر، متکدیان خیابانی و کودکان کار بود. لازم به ذکر است؛ شهرداری تهران تنها متولی شهر تهران است، اما مسئولیت ایران را بر عهده داریم و بر همین اساس در حوزه‌های مشترک همکاری کامل را خواهیم داشت.

وی افزود: 35 هزار خانواده معتاد موجود است که اکثر این‌ها ساکن تهران و کرج هستند. کمیته امداد می‌تواند در کنار شورا نقش هم افزا برای جمع‌آوری این افراد داشته باشد.

فتاح با بیان اینکه در سطح کلانشهر تهران 21 هزار صندوق صدقه موجود است، گفت: به جز این تعداد صندوق‌هایی در متروها، مساجد و خانه‌ها است و تمام صندوق‌ها بازسازی و تقویت شده‌اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه 10 درصد از صندوق‌های صدقه را کاهش داده‌ایم، گفت: همچنین بر روی تمام صندوق‌های صدقات تهران برچسب زده‌ایم و راه‌های ارتباطی دیگر از جمله شماره‌گیری 7355 و راه‌های پرداخت اینترنتی را به مردم اطلاع داده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در خصوص شفافیت مالی در کمیته امداد گفت: تمام دستگاه‌ها بر عملکرد کمیته امداد نظارت دارند و جای نگرانی نیست. باید نگران جاهایی باشیم که هیچ نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود.

فتاح در خصوص صرفه‌جویی گفت: زمانی وزیر نیرو بودم و می‌دانم صرفه‌جویی چگونه است. کمیته امداد تنها اداره‌ای در تهران است که برق خود را از نیروی خورشیدی تأمین می‌کند، اما در خصوص کمک‌هایی که به مددجو می‌شود، صرفه‌جویی حرام است و دولت تا حد امکان باید از هزینه‌های خود بکاهد و به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی کمک کند. ما مسئول توجه به مددجو هستیم. با توجه به تورم اخیری که به مددجویان تحمیل شده است، دولت باید تا حد امکان در جهت کمک به مددجویان تلاش کند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) در مورد فروش ساختمان کمیته امداد واقع در سوهانک گفت: دو سال پیش این ساختمان به دانشگاه آزاد فروخته شد. ساختمان جدید کمیته امداد واقع در میدان آزادی ساختمانی بود که 20 سال متروکه شده بود.