چه کنیم تا گرمازده نشویم؟

«سارا حسن‌لو» اظهار کرد: گرمازدگی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در هوای گرم در معرض کم‌آبی قرار بگیرد. افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا بیشتر در فضای آزاد هستند، بیشتر به گرمازدگی دچار می‌شوند.  

وی ادامه داد: یکی از توصیه‌های اصلی برای مقابله با گرمازدگی نوشیدن حداقل 10 تا 12 لیوان آب در روز است. مصرف میوه و سبزیجاتی که آب فراوانی دارند همچون خیار، هندوانه، طالبی و... به تأمین آب بدن کمک می‌کند. مصرف شربت‌ها مثل خاکشیر، سیاه‌دانه، آبلیمو و... در جلوگیری از گرمازدگی نیز موثر است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: سردرد، بی‌حالی و حالت‌تهوع از نشانه‌های گرمازدگی است. گرمازدگی اندام‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنظیم آب و مواد معدنی بدن بهم می‌خورد در نتیجه فعالیت‌های روزمره فرد مختل می‌شود. گرمازدگی برای سنین زیر دو سال بیشتر خطرآفرین است اما ممکن است به همه افراد در اثر تعریق زیاد آسیب برساند. گرمازدگی ممکن است خطر مرگ را نیز در پی داشته‌باشد.

حسن‌لو افزود: افرادی که کم آب می‌نوشند، غذاهای چرب، تند، شور و پرادویه استفاده می‌کنند و سپس در معرض هوای گرم قرار می‌گیرند زمینه گرمازدگی را برای خود فراهم می‌کنند. از عادت‌های خوب تغذیه‌ای در این فصل مصرف سبزیجات و سالاد با آبلیمو همراه غذا است. مصرف کردن چای، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار به دلیل اینکه دفع آب بدن را افزایش می‌دهد توصیه نمی‌شود. خوردن روزانه یک وعده غذای سرد مثل نان و پنیر می‌تواند رطوبت بدن را حفظ کند.