هرآنچه باید درباره کیست‌های کلیه بدانید

حسین کرمی اورولوژیست و جراح کلیه  در خصوص کیست‌های کلیه اظهار داشت: به جمع شدن مایع در یک حفره با دیواره نازک که راه خروجی ندارد کیست گفته می‌شود که به جمع شدن این مایع در دیواره کلیه‌ها کیست کلیه می‌گویند.

وی افزود: کیست‌های کلیه اغلب بی‌علامت هستند و به صورت اتفاقی در بررسی‌های سونوگرافی تشخیص داده می‌شود ولی وقتی اندازه کیست کلیهبزرگتر می‌شود و به علت اثرات فشاری روی کلیه‌ها می‌تواند باعث درد پهلو و بالارفتن فشار خون شود.

این جراح کلیه با بیان اینکه اگر اندازه کیست کلیه خیلی بزرگ باشد می‌تواند با اثر فشاری روی کلیه آن را از کار بیندازد توضیح داد: کیست‌ها به دو نوع ساده و متعدد تقسیم بندی می‌شوند.

کرمی با بیان اینکه کیست ساده که اغلب به صورت تکی و با دیواره صاف در سونوگرافی است به علت سن بالا ایجاد می‌شود گفت: 50 درصد افراد بالای 50 سال در بررسی سونوگرافی ممکن است کیست ساده داشته باشند و کیست‌های ساده در سونوگرافی دیواره صاف دارند و در داخل آنها چرک و خون و لخته وجود ندارد.

وی ادامه داد: بعضی از این کیست‌ها علت ارثی دارند و از والدین به بچه‌ها منتقل شده که به آنها (APCK) گفته می‌شود.

کرمی تاکید کرد: نکته مهم در مورد این کیست ها تشخیص به موقع و کنترل آنها است چرا که ممکن است در نهایت منجر به از کار افتادن کلیه ها و دیالیز در سنین پایین شود. لذا انجام سونوگرافی قبل از ازدواج در تشخیص و جلوگیری از انتقال آن بسیار مهم است.

وی افزود: نوع دیگر کیست‌ها ،کیست‌های مخلوط هستند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره‌های متعددی وجود دارد این کیست‌ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

این متخصص کلیه ادامه داد: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی‌شود؛ اما کیست‌هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می‌شوند.

وی در پایان گفت: کیست‌های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می‌شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می‌شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه‌ها فعالیت آن‌ها را خراب می‌کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی‌ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی است.

وی افزود: نوع دیگر کیست‌ها کیست‌های مخلوط هستند که در سونوگرافی تعداد کیست ها متعدد و در داخل آنها دیواره‌های متعددی وجود دارد این کیست‌ها باید از نظر سرطان کلیه دقیقاً بررسی کرد.

این متخصص کلیه ادامه داد: کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی‌شود؛ اما کیست‌هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می‌شوند.

وی در پایان گفت: کیست‌های ساده کوچک کلیه اغلب به صورت اتفاقی کشف می‌شوند و نیاز به درمان ندارند ولی وقتی اندازه آنها بزرگتر می‌شود باعث درد مداوم پهلوها و یا با اثر فشاری روی کلیه‌ها فعالیت آن‌ها را خراب می‌کند و یا باعث افزایش فشار خون بشود باید درمان کرد که امروزه بهترین و قطعی‌ترین روش درمان آنها برداشتن کیست با عمل لاپاراسکوپی و بدون شکاف جراحی است.