ضرورت آگاهی مردم در حوزه خود‌مراقبتی

سید علی جوادموسوی، در ارتباط با سمپوزیوم خود مراقبتی اظهار کرد: سمپوزیم خود مراقبتی به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ایران برگزار می شود.  این ششمین سالی است که این کنگره برگزار میشود و امیدواریم بتوانیم فرهنگ خودمراقبتی را در جامعه  نشر دهیم.

وی افزود: یکی از مولفه هایی که بر روی کاهش بار بیماری ها تاثیرگذار است و همچنین باعث از بین رفتن شیوع بعضی بیماری های مهلک می شود خودمراقبتی است که متاسفانه در این زمینه کارهای زیادی در کشور انجام نشده که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این سمپوزیم ها باعث ارتقا آگاهی و سلامت جامعه شویم.

این متخصص داخلی گفت: معمولا وقتی سمپوزیومی برگزار می شود سه گروه هدف دارد که در این کنگره نیز به همین شکل است. اولین گروه هدف این کنگره ، مسئولین هستند زیرا در سیاستگذاریها و آماده سازی بستر برای فعالیت در این زمینه نقش دارند.

جوادموسوی ادامه داد: گروه دیگری که مورد هدف ما هستند پژوهشگران هستند. این افراد در اکثرمواقع کارهای پژوهشی مهمی انجام میدهند ولی این پژوهش آنها به جامعه نشر پیدا نمی کند و در این سموپوزیم میتوان این پژوهشگران را همراه کرد و به آنها یادآور شد که فعالیت های ما می بایست بیشتر به سمت اجتماعی شدن برود تا در نهایت خروجی پژوهش های ما، کاهش شیوع بیماریها در سطح جامعه باشد.

وی همچنین تصریح کرد: گروه سوم  هدف ما مردم هستند ما میدانیم که دولت ها به تنهایی نمی توانند از عهده حل مسائل اجتماعی و سلامت برآیند که این موضوع مختض به ایران نیست و در همه جای دنیا نیز این مسئله وجود دارد و تا مشارکت مردم نباشد حل مشکل سلامت به مراتب کار سخت تری خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: رسانه ها و شبکه های اجتماعی میتوانند در انتقال این مفاهیم به مردم نقش بسزایی داشته باشند؛ علاوه بر اینها سازمان های مردم نهاد در آگاهی سازی مردم نقش مهمی را ایفا می کنند که از آنها نیز برای حضور در این سمپوزیم دعوت به عمل آمده است.

این فوق تخصص ریه، اظهار کرد: در این سمپوزیم یک روزه در سه حوزه صحبت می شود که یکی از آنها معضل مصرف دخانیات است که باعث شیوع و بروز بیماری های فراوانی می شود اما قابل پیشگیری هستند. اگر این آگاهی را به مردم بدهیم که دخانیات چقدر می تواند مضر باشد از شیوع بعضی از بیماری ها که امروزه معضل جامعه ما است و قشر جوان ما را به سمت مرگ می برد، می توانیم پیشگیری کنیم.

جوادموسوی گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه نیز با آن دست به گریبان هستیم مسائل روحی و عاطفی است که اینها خود می تواند باعث یک سری عوارض و ناتوانی ها مانند افسردگی، خودکشی و خودسوزی شود. در این کنگره متخصصین روان پزشکی نیز به این موضوع خواهند پرداخت.

وی یادآور شد: تغذیه نیز از مسائلی است که در این کنگره مورد بحث قرار می گیرد. می دانیم که تغذیه یکی از اساسی ترین ارکان زندگی سالم  است و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت زندگی و حتی بالابردن امید به زندگی دارد.