خبری خوب برای تهرانی ها

ناهید خداکرمی درباره کشت سبزیجات با‌ آب آلوده در جنوب تهران اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که واقعیت‌ها آن‌طور که بیان می‌شود نیست.

وی بیان داشت: در بازدیدهایی که داشتیم کشت سبزیجات با آب آلوده خیلی کم مشاهده شده است و آزمایش‌هایی از آب، خاک و سبزیجات بعضی از مناطق جنوب تهران داشته‌ایم که نتایج آن نگران‌کننده نبوده است.

وی افزود: بارها از شهروندان درخواست کرده‌ایم که محل دقیق کشت سبزیجات با آب آلوده را اعلام کنند تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد ولی به صورت مصداقی این اتفاق نیفتاده است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: وضعیت ما در کشت سبزیجات نسبت به اروپا بدتر نیست و میزان آلایندگی سبزیجات و آب ما با اروپا تفاوت چندانی ندارد. در حوزه آب آشامیدنی که خیلی نسبت به اروپا وضعیت بهتری داریم.

خداکرمی افزود: بعضی از محصولات ازجمله سبزیجات که در میادین توزیع می‌شود، از نظر آلاینده‌های فلزات سنگین و نیترات در حد استاندارد و در بعضی مواقع بیش از استاندارد است.

وی‌ ادامه داد: در کشور هند به مدت 10 سال در مزارعی که با آب‌های غیرمتعارف کشت محصولات داشتند، مطالعاتی صورت گرفت و مشخص شد آب آلوده بر روی محصول زیاد تأثیری ندارد؛ چراکه خاک قدرت پاک‌کنندگی آلایندگی‌ها را دارد.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: تحقیقات آنها نشان داده است که در ریشه و خاک بخشی از آلایندگی آب پاکسازی می‌شود و محصول سالمی ارائه می‌دهد.

خداکرمی بیان داشت: با توجه به شرایط کم‌آبی در کشور و تهران ما باید کشت جایگزین را به کشاورزان خود معرفی کنیم و بسیاری از خاک و ریشه محصولات این قدرت را دارند که به صورت تصفیه‌کننده عمل کنند.

وی افزود: شهروندان در صورتی که اطلاعات دقیقی درباره کشت محصولات با آب‌های آلوده دارند، به ما اعلام کنند و قطعاً کمیسیون ورود پیدا می‌کند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به این ترتیب سبزیجات آلوده در تهران نداریم، گفت: واقعاً سبزیجات آلوده نداریم و از نظر میزان فلزات سنگین و نیترات نیز می‌توان گفت اوضاع نگران‌کننده‌ای نیست.