کاهش 264 تنی گازهای گلخانه ای در تهران

صدرالدین علی پور رئیس این مرکز با اشاره به روند رو به رشد مصرف انرژی، کاهش منابع سوخت‌های فسیلی و استفاده از روش‌های قدیمی و فناوری های غیر نوین در تولید انرژی که منجر به تولید آلودگی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بروز پدیده گرمایش جهانی گردیده است، گفت این معضلات، لزوم اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصلاح الگوی مصرف انرژی را نمایان می‌سازد.

وی افزود: همین امر و همچنین ضرورت دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر در کشورهای در حال توسعه، توجه اکثر کشورها را به سوی بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر سوق داده است، به گونه‌ای که استفاده از این نوع انرژی ها به عنوان راه حلی مناسب جهت دستیابی به توسعه پایدار تلقی می‌شود.
رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد ایران در سال 2015 به میزان 630 میلیون تن انتشار دی اکسید کربن و در سال 2016، حدود 13 میلیون تن افزایش نسبت به سال 2015 داشته است. به این ترتیب ایران در سال 2016 رتبه هشتم انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه کلانشهرها سهم قابل توجه‌ای در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده‌ها باشد.

علیپور با تاکید بر اینکه شهر تهران از پتانسیل قابل‌توجهی جهت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر (به خصوص انرژی خورشیدی) برخوردار است و بکارگیری آن ها راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی خواهد بود، گفت: شهرداری تهران به عنوان اصلی ترین ارگان مدیریت شهری، دارای زیرساختهای مناسبی به منظور بسترسازی و توسعه انرژیهای نو است.

وی ادامه داد: همچنین شهرداری تهران با در اختیار داشتن بیشترین فضای عمومی و نیمه عمومی شهر، سیستم حمل و نقل عمومی و سیستم نظارت بر ساخت و ساز در پهنه های مختلف شهر، می‌تواند در توسعه انرژی های تجدیدپذیر در شهر تهران مهمترین نقش را ایفا کند.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار افزود: در این راستا این مرکز بعنوان متولی موضوعات انرژی در شهرداری تهران، اقدام به پتانسیل سنجی بکارگیری انواع انرژی های تجدیدپذیر در سطح بوستان ها، ساختمان ها و سایر فضاهای عمومی تحت تملک شهرداری و اجرای آنها متناسب با بودجه در اختیار، نموده است.

علیپور با اشاره به ابلاغ اسناد بالادستی مناسب در مدیریت شهری گفت: از جمله این اسناد در زمینه توسعه انرژیهای نو و تجدیدپذیر می‌توان به مصوبه هیات وزیران مورخ 28/06/95 مبنی بر تأمین 20 درصد از برق مصرفی ساختمان های دولتی و عمومی غیر دولتی از انرژی های تجدیدپذیر طی دو سال اشاره نمود.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار اقدام به احداث 7 بوستان انرژی در مناطق 1، 3، 4، 10، 17 و 22 و همچنین 19 ساختمان انرژی در سطح مناطق 1، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 13، 14، 21 و 22 نموده است، که در مجموع با تولید 347 مگاوات ساعت برق در سال، از انتشار حدوداً 264 تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می کند.

وی در پایان با اشاره به بازدید شهردار تهران از ساختمان مرکزی منطقه 9 به عنوان پروژه شاخص ساختمان انرژی که مجهز به اولین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 30 کیلووات در شهر تهران شده، گفت: این نیروگاه سالانه 40 مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری تزریق می‌کند و علاوه بر اینکه سالانه از انتشار 30 تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری نماید، منجر به کاهش هزینه‌های پنهان در تولید انرژی نیز خواهد شد.