الویری: هزینه کردن شهرداری برای اربعین قابل توجیه نیست/حق‌شناس: یک‌سوم زائران تهرانی هستند

در جریان هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در رابطه با یک فوریت لایحه اشاره شده، اظهار کرد: مراسم اربعین به عنوان یک برنامه ملی به ریاست وزیر کشور در سال‌های گذشته انجام گرفته و در همین رابطه ستادی شامل 13 کمیته شکل گرفته است .

وی تصریح کرد: در این کمیته برای هر یک از دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است ضمن اینکه شهرداری تهران نیز مسئولیت کمیته خدمات شهری را در ستاد اربعین برعهده دارد و وظایفی برای شهرداری تهران پیش بینی شده است. علاوه بر اینکه شهرداری تهران مسئولیت هماهنگی کلانشهرها را نیز در این کمیته برعهده دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته بالغ بر سه میلیون زائر به کربلا و نجف مشرف شدند که حدود یک میلیون نفر از این افراد زائران تهرانی بودند و قاعدتا شهرداری نیز باید به این افراد خدمات مناسبی را ارائه کند.

حق شناس ادامه داد: در دوره قبل شورای شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص هزینه کرد در مراسم اربعین داشت به طوری که مبلغ 5 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته بود اما شاهد بودیم که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌شد.

وی ادامه داد: با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره جدید شاهد بودیم که اقدامات موثری در برگزاری مراسم اربعین در سال گذشته شکل گرفت به طوری که ما شاهد کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در این بخش‌ها بودیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: برهمین اساس شهرداری تهران در سال گذشته در مرزهای ایران(مهران و خسروی) مستقر شد ضمن اینکه هیچ حق مأموریتی نیز برای افرادی که در این مأموریت اعزام شده بودند پرداخت نشد و همه عوامل باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در برگزاری مراسم اربعین حسینی شد.

وی ضمن تشکر از شهرداری تهران در برگزاری مراسم اربعین در سال گذشته بیان کرد: از اعضای شورای شهر تهران درخواست می‌شود که به یک فوریت لایحه اشاره شده رأی بدهند ضمن اینکه از اردیبهشت ماه سال جاری ستاد اربعین برای ارائه خدمات مطلوب تر زائران در مجموعه شهرداری شهر تهران شکل گرفته است.

به گزارش تسنیم، مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به عنوان یکی از مخالفین یک فوریت لایحه مذکور، بیان کرد: بنده مخالف یک فوریت لایحه هستم و اینجا اعلام می‌کنم که در صورتی که این لایحه به صورت عادی به تصویب برسد، کمیسیون برنامه و بودجه ظرف 10 روز گزارش خود را در این خصوص آماده خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط شهرداری تهران و میزان بدهی‌های این مجموعه به پیمانکاران به نظر می‌رسد هزینه کرد در مراسم اربعین به این شکل در خارج از شهر تهران جای تأمل دارد و بنده مخالف اینگونه مسائل هستم.

به گزارش تسنیم، احمد مسجدجامعی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در موافقت با یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شورای شهر مصوباتی را در برگزاری مراسم اربعین داشته که البته نحوه هزینهکردها مورد انتقاد بوده است. با آغاز به کار مدیریت شهری ما شاهد تغییر در رویکردها و امر خدمت رسانی در امر برگزاری مراسم اربعین بوده ایم که امیواریم این روند ادامه داشته باشد.

مسجدجامعی تصریح کرد: با توجه به حضور خیرین و نذرکنندگان در مراسم اربعین دیگر نیازی به سفره نذری از سوی شهرداری تهران نیست و ما باید در امر حمل و نقل تسهیلات لازم را برای زائران فراهم کنیم چرا که جابجایی زائران در مراسم اربعین یکی از مواردی است که در سال‌های گذشته مورد انتقاد زائران بوده است.

وی اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از زائرانی که به کربلا و نجف مشرف می‌شوند تهرانی هستند و قاعدتا شهرداری تهران وظیفه خدمت رسانی به این افراد را دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته بوده است استفاده از بلندگوها برای امر تبلیغات بوده که همین امر موجب تفرقه بین مسلمانان در مراسم اربعین شده که باید مورد توجه مسئولان برگزار کننده اربعین قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، پس از نظرات موافق و مخالف اعضای شورای شهر تهران در نهایت اعضا با 12 رأی به یک فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی رأی دادند.