دیوان عدالت شهری تا پایان دوره شورای پنجم تشکیل می شود

مجید فراهانی در جریان اولین نشست خبری کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نقش رسانه ها در فرآیند شفاف سازی گفت: اصحاب رسانه نقش مهمی در بهبود و انعکاس فعالیت شوراهای شهر دارند و اگر طیف حرفه ای رسانه های حوزه شهری نبود، وضعیت انعکاس شورای شهر کمرنگ بود و لازم می دانم از همه این عزیزان تشکر می کنم.

وی افزود: کمیته بودجه و نظارت وظیفه بررسی و نظارت بر حسن اجرای بودجه و فعالیت های شهری دارد بر این اساس تلاش کردیم با تیمی جوان در تعامل با جامعه حسابداران رسمی و..‌. بتوانیم وظیفه  خود را انجام دهیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در رابطه با فعالیت های این کمیته طی سال گذشته بیان کرد: ارزیابی و تدوین بودجه ۹۷ با همکاری شهرداری جز وظایف ما بود که راهبردهای اساسی آن با پیشنهادات شهرداری انجام و بحث و بررسی این بودجه با همکاری سایر کمیسیون ها نهایی شد.

فراهانی تصریح کرد: تلاش های زیادی برای ایجاد شفافیت در ارزیابی برنامه ریزی و نظارت مالی داشته ایم از این رو انتخاب حسابرسان مناطق به شکل شفاف و چند مرحله ای و با اعلام در روزنامه انجام شد و طی آن رقابت واقعی شکل گرفت که قیمت شکنی نسبت به سالهای گذشته صورت گرفته و حسابرسان خبره تر وارد پروسه شدند.

وی ادامه داد: همچنین ذیحسابان منتخب شورا قبل خرج و حین خرج در مناطق مستقر شدند که مراحل انتخاب آن با دقت صورت گرفت و به تصویب شورای شهر رسید.

فراهانی افزود: فرایند انتخاب ذیحسابان جهت قبل از خرج و حسابرسان برای بعد خرج به شکل نهادمند صورت گرفت از این رو نظام نامه انتخاب حسابرس و نظام نامه انتخاب و نظارت بر عملکرد دیحساب را تدوین کردیم ‌که این دو نهایتا سبب می شود تا گام مهمی برای تشکیل دیوان محاسبات شهری که جز وعده های ما بوده است برداریم و امیدواریم تا انتهای دوره این دیوان عدالت شهری راه اندازی شود چرا که پیش نیاز آن ایجاد شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در رابطه با سایر فعالیت های این کمیته اظهار کرد: گزارش بررسی وضعیت پیشرفت پروژه ها، گزارش بررسی بودجه سال های گذشته و بررسی و نظارت بر بودجه سال ۹۷ اهمیت دارد که در زمره فعالیت های این کمیته مورد بحث و بررسی بوده است.

وی در پایان بیان کرد: در پایان از همه کارشناسان و متخصصان کمیسیون و ریاست این کمیسیون تشکر کنم و از اداره خوب جناب الویری در سال گذشته تشکر می کنم.

 مجید فراهانی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کاهش مصرف در شهرداری تهران که به پیشنهاد وی در صحن علنی به تصویب رسید، بیان کرد: در حوزه کاهش هزینه در شهرداری تهران حساسیت زیادی داریم و خواهش می کنم دوستان رسانه هر کجا هدر رفت منابع را مشاهده کردند، بدان بپردازند.
 
این عضو شورای شهر تهران با ذکر مثالی عنوان کرد: آب دادن به چمن ها در ساعات اوج که شهردار تهران بخشنامه ای برای جلوگیری از آن داشته تنها با پیگیری اصحاب رسانه صورت گرفت.

وی در رابطه با سایر راهبردهای لازم برای کاهش مصرف در شهرداری خاطر نشان کرد: بخشی از این مدیریت مصرف در خصوص کاهش مصرف انرژی است از این رو باید هزینه ساختمان های شهری و شهرداری را کاهش بدهیم.

فراهانی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدودا ۳۵۰ ساختمان شورایاری و بیش از ۷۰۰ ساختمان متعلق به شهرداری داریم که باید مدیریت انرژی صورت بگیرد همچنین مدیریت مصرف برق و آب در دستور قرار دارد از این رو شرکتی عنوان کرد راهبردی دارد تا ۶۰ درصد این موارد را به خصوص در بوستان ها کاهش بدهد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت با تاکید بر هزینه های زیاد پروژه های عمرانی گفت: هزینه های عمرانی ساخت ساختمان در گذشته بیش از سه برابر استاندارد نظام فنی اجرایی انجام می شد و بنده برای اولین بار در بازدید های میدانی این امر را مشاهده کردم.

وی ادامه داد: وقتی بررسی کردیم چرا با  مبلغ بالا قرار داد بسته شده توجیحات زیادی انجام گرفت. به عنوان مثال ساختمانی اداری در دو ماه پیش در کمیسیون ماده ۳۸ شهرداری ها مطرح شد که پیمانکار این ساختمان را با متری حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تومان انجام داده بود در صورتی که این ساختمان تجهیزات خاصی نداشته است از این رو برای ساخت یک ساختمان با آن شرایط  حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر بیشتر مورد نیاز نبوده است.

وی ادامه داد: پیمانکار دلیل این امر را آن می دانند که شهرداری پول ما را دیر می دهد.

فراهانی افزود: یکی از مهم ترین ثمرات سامانه شفافیت، قیمت شکنی است وقتی شهردار منطقه می داند قراردادش در سامانه قرار می گیرد باید در چهارچوب استاندارد لازم آن را انجام بدهد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در مثال دیگری بیان کرد: هزینه های مضاعفی وجود دارد که سعی می کنیم آنان را کاهش دهیم. به عنوان مثال در دیدار مردمی سندی آورده شد که مربوط به اجاره داربست برای یکی از کارهای شهرداری بود و مبلغ آن در حدود ۹۰ میلیون تومان بوده است.

فراهانی اضافه کرد: شهردار منطقه عنوان کرد که در سال، ۶ بار این داربست ها را اجاره می کنیم یعنی متوسط شهردار منطقه ای ۷۰۰میلیون تومان پول اجاره داربست می داده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این داربست ها را بخریم تنها ۱۰۰ میلیون تومان هزینه مورد نیاز است که یک نمونه ساده از کاهش هزینه است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت عنوان کرد:  در این رابطه شهردار منطقه گفت که مقرر شده تا برون سپاری صورت بگیرد اما برون سپاری در شرایط کنونی برای سازمانی که تورم نیرو دارد، معقول نخواهد بود و باید هزینه ها را کاهش داد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ادامه این نشست خبری در رابطه با تحقق بودجه ۹۷ شهرداری تهران گفت: طی آخرین آماری تا ابتدای شهریور ۹۷، مجموع تحقق بودجه، ۸۰ درصد به صورت نقد و غیر نقد بوده است؛ البته در حوزه درآمد های نقدی حدود ۱۰۳ درصد تحقق بودجه داشته ایم و از در این مورد از برنامه ها جلوتر هستیم.

وی در رابطه با رشد ۱۰۳ درصدی بودجه نقد شهرداری بیان کرد: دلیل این رشد، مصوبه شورا برای کاهش تخفیفات شهرسازی به سود بانکی  و محدود شدن تقسیط ها بوده است که تا عملی شدن آن، مردم پرداخت های زیادی داشته اند و  تاثیر این تغییر در هفته آخر مرداد ماه بوده از این رو ورودی بالا در درآمدهای شهرسازی داشتیم که تکرار نخواهد شد و در ماه های آینده کمتر می شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان مشکلات تحقق بودجه در حوزه غیر نقدی گفت: مشکل اصلی ما تحقق بودجه غیر نقد است چرا که در بحث انحلال کارگزاری ها و تهاتر ها با مشکل جدی مواجه هستیم و در پنج ماه اول سال ۱۰ درصد محقق شده که برگشت سازمان املاک و مستغلات را در دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم این مشکل رفع شود.