وجود کدام اقلام خوراکی در بوفه مدارس ممنوع است؟

علیرضا مسرور رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان اظهار کرد: همه مدارس استان موظف‌اند استانداردهای غذایی را کاملا رعایت کنند. دستورالعمل‌هایی وجود دارند که طبق آن باید و نبایدهایی وجود دارد. تغذیه ارائه شده در مدارس باید سالم، مقوی و بدون مواد افزودنی باشد؛ مانند آش، نان، پنیر و پسته و همچنین سبزیجات مانند خیار، گوجه و ... . استفاده از مواد غذایی بسته‌بندی شده‌ی دارای مواد افزودنی مانند کالباس، سوسیس، سمبوسه و تنقلاتی مانند پفک، چیپس و آبمیوه‌های صنعتی در مدارس ممنوع است.

وی افزود: یک بوفه باید کلاس تغذیه باشد و در آن تغذیه سالم ارائه شود. بوفه باید یک پایگاه غذایی سالم باشد اما متاسفانه برخی از مدارس برخلاف این دستورالعمل‌ها عمل می‌کنند. حدود هشت هزار پایگاه سلامت در سطح استان خوزستان وجود دارد که به طور متوسط بیش از نیمی از این بوفه‌ها استاندارد نیستند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان بیان کرد: مدارس برای راه‌اندازی بوفه‌ها باید مجوز بگیرند، بعد از بازدید کارشناسان آموزش و پرورش از مدرسه، مجوز در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد. در سال گذشته حدود 20 درصد از بوفه‌های مدارس استان مجوز فعالیت داشتند و حدود 80 درصد بوفه‌ها یا فعال نیستند یا به صورت غیرمجوز فعال هستند که طبق قانون باید با آن‌ها برخورد صورت گیرد، اما متاسفانه برخورد لازم صورت نگرفته است که نشان‌دهنده ضعف نظارتی در سیستم آموزش و پرورش است.

مسرور در پایان درخصوص توزیع شیر در مدارس، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید، شیر در مدارس ابتدایی توزیع می‌شود و در مقاطع دیگر نیز در صورت تامین بودجه، توزیع می‌شود.