ویتامین D برای استخوان‌ها مفید نیست؟!

گاهنامه دیابت لانست مطالعه‌ای منتشر کرد که نشان می‌دهد که بر خلاف باور عمومی، ویتامین D نقشی در بهبود استحکام استخوان و ممانعت از شکستگی استخوان‌ها در بزرگسالان ندارد.

در گزارش گاهنامه لانست ذکر شده که داده‌های این پژوهش، نتیجه 81 مورد آزمایش مختلف بر 53 هزار و 537 بیماری است که ویتامین D دریافت کرده‌اند.

دکتر آلیسون آوینیل از دانشگاه آبردین بریتانیا که به عنوان پژوهشگر مشارک در انجام این مطالعه نقش داشته، گفت: «نتایج به دست آمده نشان می‌دهد دلایل کافی برای تشویق بزرگسالان به خوردن مکمل‌های غذایی دارای ویتامین D برای جلوگیری از شکستگی استخوان‌ها، وجود ندارد. البته افرادی که دارای که در معرض خطر بزرگی مثل دریافت نکردن مقدار کافی نور خورشید هستند، از این امر استثنا هستند.»

در این مطالعه آلیسون آوینیل و همکارانش تاثیرات خوردن مکمل‌های‌ غذایی دارای ویتامین D را بر سلامتی استخوان‌ها در 53 هزار و 537 بیمار مورد بررسی قرار گرفت. این بیماران بین 4 هفته تا 5 سال ویتامین D دریافت کرده و بیش از 75 درصد آنها زنان بالای 65 سال بودند.

آوینیل گفت که پژوهشگران متوسط عمر شرکت‌کنندگان در این مطالعه را محاسبه نکرده‌اند ولی بخش اعظم آنها زنان بالای 65 سال بوده‌اند.

داده‌های جمع‌آوری شده به پژوهشگران نشان داد که مصرف ویتامین D تاثیری روی تعداد شکستگی استخوان ندارد و همچنین مصرف این ویتامین تفاوتی در حجم توده استخوانی ایجاد نمی‌کند.