موج تغییرات مدیریتی در بلدیه تهران؛ محله برو بیا

شهرداری تهران نهادی است که این روز‌ها به تنهایی می‌تواند در رأس اخبار کشور قرار بگیرد. خروج آمریکا از برجام و برقراری دوباره تحریم‌ها، تلاش برای تصویب گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF، معرفی اعضای جدید کابینه، برخورد با مفاسد اقتصادی از یک‌سو و سونامی انتصابات در بلدیه تهران آن هم در آخرین روز‌های فعالیت شهردار تهران که باید بر اساس قانون مصوب مجلس سمت خود را ترک کند، سؤالات و البته نگرانی‌های بسیاری را از افکار عمومی به وجود آمده است.

پنجمین شورای شهر تهران که از شهریور سال گذشته کار خود را شروع کرده، در یک‌سال دو شهردار انتخاب کرده است. آقای محمدعلی نجفی، نخستین شهردار منتخب از سوی پنجمین شورای شهر تهران بود که با آمدنش موج تغییرات جدید بعد از ۱۲‌سال ثبات مدیریتی در شهرداری تهران ایجاد شد. البته آن زمان، افکار عمومی نیز آماده این تغییرات بود چه آنکه با انتخاب اعضای لیست امید برای شورای شهر تهران، انتظار می‌رفت ساختمان خیابان بهشت نیز رنگ‌و‌بوی دیگری به خود بگیرد. اگرچه محمدعلی نجفی حدود ۶‌ماه توانست در جایگاه ریاست بر بلدیه پایتخت دوام بیاورد، اواخر فروردین ماه امسال به‌دلیل بیماری استعفا داد. پس از رفتن نجفی، کارشناسان و حتی شهروندان تهرانی انتظار داشتند که شهرداری جوان و با انگیزه به میدان بیاید تا بتواند شهر را از رخوتی که به آن دچار شده بود نجات دهد، اما دومین انتخاب پنجمین شورای شهر تهران برای حضور پشت میز شهرداری تهران نیز به نظر می‌رسد انتخاب موفقی نبوده چه آنکه به موجب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

افشانی، شهرداری که بازنشسته است

آقای محمدعلی افشانی که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۷ با ۱۹ رأی از ۲۱ رأی شورای شهر تهران توانست بر کرسی شهرداری تهران تکیه بزند، متولد سال ۱۳۳۸ در شهر دهدشت استان لرستان است. افشانی سیاستمداری اصلاح‌طلب است که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بوده و سابقه استانداری فارس در دولت یازدهم را هم در کارنامه کاری خود دارد. اگرچه همان انتصاب از سوی وزیر کشور نیز موجب شد تا ۱۸‌نفر از نمایندگان استان فارس در اعتراض به انتخاب افشانی از سمت خود استعفا دهند. وی در دولت دوازدهم و قبل از اینکه شهردار تهران شود نیز معاون عمرانی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود. حالا بر اساس قانونی که نمایندگان درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب کرده است، شهردار تهران و شهرداران برخی شهر‌های کشور که گفته می‌شود ۱۷‌نفر هستند، باید از سمت خود کناره‌گیری کنند. این در حالی است که افشانی در روز‌های اخیر انتصاباتی در بین معاونان و مدیران خود داشته که موجب انتقادات بسیار و البته استقبال برخی دیگر شده است. از سوی دیگر گفته می‌شود روند انتصابات در شهرداری تهران طی روز‌های آینده ادامه خواهد داشت و احتمال جابه‌جایی یکی، دو معاون شهردار نیز حضور دارد.

ایستاده در برابر قانون

قانون‌گرایی یکی از اصلی‌ترین شعار‌های نامزد‌های لیست امید برای شورای شهر تهران بود که از قضا با تکرار همین سرفصل توانستند به‌طور کامل وارد شورای خیابان بهشت شده و بر صندلی‌های آن تکیه بزنند، اما در هفته‌های اخیر که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، اعضای این نهاد قانونگذار برای شهر تلاش می‌کنند تا به‌نحوی قانون را دور زده و افشانی را در سمت خود حفظ کنند.

این در حالی است که آقای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان طراح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و نیز مسوولان دولتی و قضایی اعلام کرده‌اند که شهرداران نیز شامل قانون یاد شده می‌شوند. پیش از این معاون حقوقی رییس‌جمهوری، سخنگوی وزارت کشور و رییس دیوان محاسبات نیز بر اینکه شهردار تهران باید از سمت خود کناره‌گیری کند مطرح شده بود. این در حالی است که حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه روز گذشته در نشست خبری خود گفت: چنانچه به فردی اعلام شد که باید بازنشسته شود، اگر فرد بماند نمی‌تواند حقوق بگیرد و دخل و تصرفی در اموالی که در دستش است، داشته باشد. اگر این کار را بکند مطابق قانون تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.