وبازهم بازی اعضای شورای تهران با محسن هاشمی

فرایند انتخاب شهردار جدید تهران (سومین شهردار تهران در دوره پنجم مدیریت شهری) از 7 آبان با اعلام اسامی 30 گزینه برای تصدی این مسئولیت در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران آغاز شد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران پس از پایان جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران برای تعیین شهردار جدید تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز  هر کدام از اعضای شورا حداکثر 5 گزینه پیشنهادی خودشان را مطرح کردند و این لیست تهیه شد. البته اشتراکات زیادی بین پیشنهادها مطرح بود و در نهایت 30 اسم مشخص شد.

وی تصریح کرد: در جلسه امروز ،عباس آخوندی، معصومه ابتکار، علی‌اصغر احمدی، رضا اردکانیان، جواد امام، حمید امامی، غلامرضا انصاری، ابراهیم انصاری لاری، محسن پورسیدآقایی، کامل تقوی‌نژاد، نصرالله جهانگرد، سمیع‌الله حسینی مکارم، یروز حناچی، صادق خرازی، محمدرضا خواجه‌نصیر، علی ربیعی، مصطفی سالاری، مصطفی سلیمی، ابراهیم شیخ، رسول کشت‌پور، الهه کولایی، ایرج معزی، علی مقدس‌زاده، مصطفی موسوی‌لاری، شهیندخت مولاوردی، حجت‌الله میرزایی، محمدرضا واعظ مهدوی، علی اوسط هاشمی، مناف هاشمی و محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان گزینه‌های شهردار تهران انتخاب شدند.

اعطا درباره مهمترین معیارهای انتخاب لیست 30 نفره برای شهرداری تهران بیان کرد: این 30 نفر پیشنهادهای اولیه اعضای شورا هستند و از این مرحله به بعد در مورد افراد بحث خواهد شد. معیارها بر اساس تشخیصی که اعضا داشتند بوده و در واقع بر اساس مجموعه معیارهای 16گانه که پیش از این اعلام شده صورت گرفته است. در کلّیت معیارها تغییری ایجاد نشده است. در این مرحله صرفاً پیشنهادهای خام و اولیه‌ مطرح شده و بر اساس آن لیست اولیه ارائه شده و در مورد آن هنوز بحثی صورت نگرفته است و زمانی که بناست اعضا به 5 نفر رأی بدهند قبل از آن بحث و گفت‌وگو خواهد شد و درباره گزینه‌ها صحبت می‌شود.

 اسامی که به عنوان گزینه‌های شهردار تهران از سوی اعضای محترم شورای شهر تهران معرفی شدند جای تأمل دارد چرا که برخی از آنها عملکرد خوبی را در سازمان و دستگاه خود نداشتند و جالب است که اعضای شورای شهر تهران امیدوار به حضور آنها در شهرداری تهران هستند.

شهرداری تهران همینک به محلی برای آزمون و خطا افراد شده است به طوری که هر چند وقت یک بار اعضای شورای شهرتهران فرد جدیدی را برای این نهاد برمی‌گزیند و بنا‌ هم ندارند که فردی کارآمد را برای شهرداری تهران انتخاب کنند.

حضور احزاب سیاسی در این دوره از شورای شهر تهران (اگر چه همه از یک لیست هستند) اما مشکلات عدیده‌ای را برای شهر رقم زده است و البته آنها تلاشی هم برای رفع مشکلات شهر نمی‌کنند.

توقف پروژه‌های عمرانی و بی‌توجهی به نیازهای شهر و البته ریخت و پاش اعضای شورای شهر تهران بخشی از عملکرد آنها در این دوره محسوب می‌شود و جالب اینجاست که آنها همچنان به عملکرد مدیریت شهری گذشته انتقاد می‌کنند و ظاهراً خود را به خواب زده‌اند.

در طی ماه‌های گذشته بارها در خصوص عملکرد ناموفق مدیریت شهری در این دوره، رسانه‌ها مختلف اعم از همسو و غیرهمسو مطالب متعددی نوشته‌اند و نسبت به وضعیت پایتخت انتقاد کرده‌اند که البته علی‌رغم تمامی انتقادات اعضای شورای شهر تهران توجهی را به این موارد ندارند.

شهروندان تهرانی دیگر اعتمادی  به مدیریت شهر تهران ندارند و می‌دانند که آنها بار دیگر در انتخاب شهردار رفوزه خواهند شد و این موضوع در اعلام گزینه‌های شهرداری تهران مشخص است.

اما در  بین گزینه‌ها نام محسن هاشمی رفسنجانی مطرح است که البته این موضوع جدیدی نیست چرا که نام محسن هاشمی در در زمان انتخاب شهردار قبلی نیز مطرح بود اما در نهایت حذف شد و این بار نیز نام وی مطرح شد و البته قرار هم نیست وی به لیست 5 نفره بعدی برسد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص حضور محسن هاشمی بین گزینه‌های مطرح و سرنوشت هاشمی تصریح کرد: هاشمی با توجه به صحبت‌ها و نامه امضا شده نباید از شورا خارج شود. امروز این بحث مجدداً مطرح شد و هاشمی نظرش این بود در صورتی که اعضا به این نتیجه برسند و جمع‌بندی بر این باشد که در شورا حضور داشته باشد، در شورا می‌ماند اما اگر نظر شورا بر این باشد که در شهرداری فعالیت داشته باشد به شهرداری می‌رود.

به گزارش تسنیم این در حالی است که از روز گذشته برخی از رسانه‌ها اخباری را در خصوص انتخاب 5 گزینه نهایی در جلسه روز گذشته اعضای شورای شهر تهران مطرح کرده‌اند که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن رد این خبر گفت: برخی رسانه‌ها این خبر ساختگی را منتشر کرده‌اند که صحیح نیست، جلسه رأی‌گیری برای انتخاب پنج گزینه اول شهردار تهران ‌شنبه دوازدهم آبان برگزار می‌شود.