اگر این نشانه‌ها را دارید، دچار بیماری افسردگی هستید

  برای همه ما پیش آمده که زمانی احساس ناراحتی کنیم. اما اگر ناراحتی با احساس پوچی و مشکلات تمرکز، تغذیه و خواب به مدت دوهفته یا بیشتر همراه شود، احتمال بروز افسردگی بیشتر خواهد بود.

این بیماری برای همه انسان‌ها به صورت یکسان رخ نمی‌دهد و شکل‌ها و علائم مختلفی دارد، اما هم با دارو هم با مشاوره قابل درمان است.

اختلال افسردگی عمده:

با نام دیگری افسردگی کلینیکی، رایج‌ترین نوع افسردگی است و حدود 16میلیون نفر بزرگسال حداقل یک فصل از آن را تجربه کرده‌اند. پزشکان برای تشخیص این نوع از بیماری، به پنج علامت که بر احساس، افکار و رفتار شخص تأثیر می‌گذارد توجه می‌کنند.
ناراحتی و غمگین بودن

بی‌خوابی
از دست دادن علاقه به انجام فعالیت
مشکل تصمیم‌گیری
احساس خواب‌آلودگی
عدم تمرکز
فکر یا اقدام به خودکشی

اختلال افسردگی مداوم:

اگر حداقل دو سال است که احساس افسردگی یا ناامیدی می‌کنید، ممکن است به افسردگی مدام مبتلا شده باشید که با نام اختلال دیستیفیک نیز شناخته شده است. زنان بیشتر از مردان به این اختلال دچار می‌شوند.

کودکان و نوجوانان نیز به این مدل از افسردگی دچار می‌شوند اما بیشتر از آن که حالت‌ غمگین بودن داشته باشند، تندخو و بداخلاق می‌شوند. برای سنین پایین، اگر علائم تا یک سال ادامه پیدا کنند، باید برای درمان اقدام کنید.

اختلال دوقطبی:

دگرگونی ناگهانی و نوسان احساسات بین خوش‌خلقی و افسردگی، نه تنها بر حس درونی، که بر رفتار و قضاوت‌هایتان نیز اثر می‌گذارد. در پی این اختلالات، مشکلات متعددی در کار، زندگی روزانه و روابط مهم انسان به وجود خواهد آمد. فکر کردن یا اقدام به خودکشی نیز در این نوع از افسردگی به صورت مکرر دیده می‌شود.

افسردگی فصلی:

روزهای غم‌انگیز پاییز و زمستان، بر خلق و خوی افرادی که دچار اختلال فصلی می‌شوند اثر می‌گذارد.

افسردگی روانی:

این نوع از بیماری، شدید بوده و دارای علائمی مانند توهم و خیال است. فرد مبتلا به افسردگی روانی قادر به استراحت کردن یا آرام ماندن نیستند و برای درمان باید به روانپزشک مراجعه کنند.

افسردگی پس از زایمان:

بیشتر مادران پس از زایمان، احساس غم‌زدگی می‌کنند اما اگر این حالت چند هفته طول بکشد و علائم آن کاهش نیابد، با افسردگی پس از زایمان روبرو خواهید بود.

اختلال افسردگی پیش از قاعدگی:

احساس درد و دمدمی مزاج بودن در بسیاری از خانم‌ها قبل از شروع دوره‌ی عادت ماهانه (PMS) طبیعی است. اما اگر علائم شدت پیدا کرده و بر مسائل کاری یا روابط مهمتان اثر می‌گذارد، در این صورت شما مبتلا به اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (PMDD) هستید. می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و با تغییراتی در سبک زندگی، ورزش کردن و بهبود رژیم غذایی، این اختلال را درمان کنید.

اختلال سازگاری:

در زندگی هرکسی، مسائل غیرقابل پیش‌بینی موجب استرس می‌شوند. با این حال اگر عبور از این مسائل برایتان سخت است ممکن است مبتلا به اختلال سازگاری باشید که باعث افسردگی یا استرس و یا هر دو می‌شود. این اختلال اغلب از استرس‌های 3 ماهه شروع و تا 6 ماه ادامه می‌یابد. درمان گفتاری یا اتاق گفت و گو برای درمان اختلال سازگاری مناسب است.

افسردگی نامعمول:

بیشتر شکل‌های افسردگی باعث می‌شوند که احساس غم یا خالی بودن کنید. اما اگر تغییر احساس را به صورت ناگهانی پس از شنیدن خبری خوب یا اتفاقی مثبت، تجربه می‌کنید، ممکن است مبتلا به افسردگی نامعمول شده باشید.

علائم این نوع بیماری اندکی متفاوت است:

اشتهای زیاد
خواب بیش‌تر از 10 ساعت در روز
زودرنجی و عیب‌جویی بیش از حد
احساس سنگینی شدید در دست و پا بدون فعالیتی که باعث خستگی شده باشد.

افسردگی مقاوم نسبت به درمان:

برای اغلب افراد، روش‌های درمان افسردگی جوابگوست اما برای برخی دیگر نه. پزشکان به دنبال دلیلی برای این مسأله هستند. بهترین راه، ادامه دادن روند درمان و مراجعه‌ی مرتب است.

درصورتی که علائم هر یک از انواع افسردگی را کم و بیش دارید، حتی اگر به تعداد یا شدت بیان شده در این مطلب نباشد، بهترین کار مراجعه به یک روانشناس بالینی برای تشخیص و یا مراجعه‌ی مستقیم به یک روانپزشک است. افسردگی را جدی بگیرید.