40 درصد مدارس بعد از انقلاب را خیران ساخته‌اند

 اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین استان‌های کم‌برخوردار به‌لحاظ فضای آموزشی داشته باشیم باید بگوییم که استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز و آذربایجان غربی شرایطی مشابه تهران دارند با این تفاوت که آنها تراکم دانش‌آموزی مدارس تهران را هم ندارند با در نظر گرفتن این مسئله اگر بخواهیم یکبار دیگر وضعیت تهران را به لحاظ فضای آموزشی بررسی کنیم می‌توان گفت  تهران کم‌برخوردارترین استان کشور است به‌گونه‌ای که میانگین دانش‌آموز در کلاس‌های درس ۳۱ نفر است و در برخی مدارس تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها بالای ۴۰ نفر است.

عباسعلی باقری زمانی که در پست مدیرکلی آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشت از فرسودگی و ناامن بودن ۸۰۰ مدرسه تهران خبر داده بود که حتی سازمان نوسازی مدارس هم حضور و تردد دانش آموزان به آنها را تایید نمی‌کند و نیاز به ۲.۳ میلیارد تومان بودجه برای بازسازی آنها را پیش‌بینی کرده بود- هر چند به نظر می‌رسد با افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز مقدار بودجه مورد نیاز هم افزایش یافته باشد.-

یک زلزله و آسیب به ۴۰ درصد مدارس

امیر نعمت بنی آدم رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران با تایید اینکه تهران از فقیرترین استان‌های کشور به لحاظ فضای آموزشی است، عنوان کرد:‌  قدمت برخی مدارس به ۷۰ یا ۸۰ سال می‌رسد و خیران همیشه می‌گویند اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد ۴۰ درصد مدارس فعلی آسیب خواهند دید البته آنها مدت‌هاست که تصمیم گرفته‌اند اگر زمین در اختیارشان قرار بگیرد، مشکلات فضای آموزشی را برطرف کنند اما کمبود زمین بزرگترین معضل است.

وی افزود: ساختمان‌هایی که باید تبدیل به ساختمان جدید شود مشکلاتی دارند و خیران تمایل دارند تمام فضایی که درست می‌کنند از صفر تا ۱۰۰ را خودشان انجام دهند،  فضایی که به عنوان مدرسه به آنها پیشنهاد می‌شود باید تخریب و بازسازی شود که این روند زمان‌براست و همین کار را برای خیران با مشکل مواجه کرده است.

۴ هزار مدرسه فرسوده در تهران مورد استفاده است

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در تهران ۴ هزار مدرسه مورد استفاده است که ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی و هزار و ۵۰۰  مدرسه غیردولتی است، عنوان کرد:‌ ۳۰ درصد مدارس شهر تهران به ویژه در بافت مرکزی و شمال شهر به لحاظ سلامت فضا زیر خط استاندارد است همچنین میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲  مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است که این سرانه در تهران ۴.۲ بوده و هر دانش‌آموز یک متر فضا کم دارد.بنی آدم بیان کرد:‌ یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی به تعداد ۹۰۰ مدرسه برای دانش‌آموزان  تهران کمبود داریم البته در ایند رابطه سازمان نوسازی کمک خوبی دارد اما کمک خیران بسیار چشمگیر است و یونسکو بهترین امتیاز را به خیران مدرسه ساز ایرانی داده است و اصلا دور از انتظار نیست جایزه فرهنگی نوبل را به خیران مدرسه‌ساز ایران بدهند.

وی ادامه داد:‌ در تهران ۱۵۰۰ خیر و در سطح ایران ۶۰۰ هزار خیر مدرسه‌ساز داریم و در خارج از کشور نیز ایرانیانی هستند که برای ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ در داخل کشور کمک می‌کنند مانند آقای موفقیان و خیامی. که آقای خیامی در سطح استان خراسان ۸۰ میلیارد و آقای موفقیان ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت مجتمع‌های مورد نیاز دانش‌آموزان استثنایی هزینه‌ کرده‌اند.

طرحی برای حل مشکل کمبود مدرسه در تهران تا ۵ سال

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران گفت:‌ جلسه‌ای را با حضور استاندار تهران داشتیم و قرار شد برنامه‌ای که برای تهران اجرا می‌کنند به صورتی باشد که تا ۵ سال آیند کمبود فضاهای آموزشی برطرف شود و براین اساس ساخت ۳۰۰ مدرسه بر عهده خیران، ۳۰۰ مدرسه نهادها و بنیادها، ۳۰۰ مدرسه دولت و ۳۰۰ مدرسه بانک‌ها و موسسات اقتصادی قرار گرفت و اگر این یک هزار و ۲۰۰ مدرسه در تهران ساخته شود تا ۱۰ سال آینده کمبود مدرسه نخواهیم داشت و هم‌اکنون در ساخت این مدارس خیران نسبت به سایرین پیشگام هستند.

بنی آدم با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مدارس بعد از انقلاب را خیران ساخته‌اند، افزود: برخی مناطق تهران مانند منطقه ۴ به اندازه یک استان است همچنین اگر به داد منطقه ۲۲ نرسند به شدت با مشکل مواجه می‌شویم. در سه سال آینده ۲۰۰ مدرسه  در این منطقه نیاز است و طبق قانون هر فردی که ۲۰۰ واحد مسکونی می‌سازد باید یک مدرسه بسازد اما انبوه‌سازان برای فرار از ساخت مدرسه اقدام به ساخت ۱۹۸ واحد مسکونی می‌کنند.

وی ادامه داد: از شهرداری تهران تقاضا  داریم که به ما زمین بدهند چون خیر برای ساخت مدرسه داریم اما زمین وجود ندارد. البته آموزش‌وپرورش در حوزه مدرسه‌سازی حرکت می‌کند اما حیطه قدرتی او تا همین اندازه است  از سوی دیگر هم‌اکنون دولت پولی ندارد و اگر خیرین کمک نکنند کار پیش نمی‌رود. ۶ هزار واحد آموزشی نیمه تمام مانده بود و خیران برای تکمیل آنها وارد شدند و الان هر پروژه آموزشی که نیمه تمام مانده را خیران ورود می‌کنند.

بنی‌آدم بیان کرد:‌ خیران پیشنهادی به آموزش‌وپرورش داده بودند که در سال‌های گذشته حرکت آن کند بود و گفته‌ایم در بافت‌های تجاری مدارسی هستند به وسعت ۱۵۰۰ تا سه هزار متر و اگر آن را تغییر کاربری دهند می‌توان پول آن را برای ساخت مجتمع آموزشی در سایر بخش‌ها هزینه کرد.