گُلی که زندگی تان را به خاک سیاه می‌نشاند!

تبلیغات صورت گرفته برای ماده مخدر گل تصورات نادرستی را درباره عدم اعتیادآوری و بی‌خطر بودنش در جامعه جا انداخته است.ماریت قازاریان، رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می‌گوید:

گَُل که مصرف آن در میان نوجوانان و جوانان بسیار شایع شده، بر خلاف نام زیبایش یک ماده اعتیادآور فوق‌العاده خطرناک است، ولی متأسفانه این تصور اشتباه برای مردم شکل گرفته که گُل اعتیادآور نیست که همین امر مجوز خطرناکی برای گرایش افراد به سمت این ماده مخدر شده است.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می‌افزاید: از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سمت این ماده مخدر را می‌توان کنجکاوی، داشتن دوستان نامناسب، قرارگیری در فضاهای نادرست و کمبود آگاهی نسبت به نشانه‌ها و عوارض این ماده مخدر برشمرد، بویژه افرادی که از قدرت ریسک‌پذیری بالاتری برخوردار هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.وی ادامه می‌دهد: افراد وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند بنابراین تبلیغات گسترده این ماده مخدر در فضاهای مجازی هم بی‌تأثیر نیست، گُل انرژی بالا و نشاط کاذبی به فرد مصرف‌کننده می‌دهد که برای فرد جذاب به نظر می‌رسد، بنابراین، این لذت واهی نوجوانان را وارد چرخه مصرف می‌کند، اما در واقع گُل در مغز و عملکرد شناختی تغییراتی ایجاد می‌کند که میل مصرف را افزایش می‌دهد.

قازاریان ضمن اشاره به علائم و عوارض مصرف این ماده مخدر اظهار می‌کند: افزایش ضربان قلب، قرمزی دوری چشم، خشکی دهان و گلو، تأثیر روی حافظه کوتاه مدت، حالت گیجی و عدم تمرکز و افزایش اشتها، تأثیر روی سیستم ایمنی، ایجاد مشکل تنفسی از علائم و عوارض مصرف گل هستند که در دراز مدت هم با تأثیر بر عملکرد تحصیلی و شغلی فرد منجر به گوشه‌گیری و انزوای فرد می‌شود و با ایجاد حالت‌های افسردگی بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی را در فرد به وجود می‌آورد، این افراد حتی تمایل به انجام رانندگی‌های پرخطر دارند که این امر برای فرد و اطرافیان خطر جدی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:خطرناک‌ترین و اعتیاد آورترین مواد مخدر و روانگردان در جهان


وی ضمن تأکید بر تأثیر لزوم تغییر باورهای نادرست مردم درباره گُل می‌گوید: در وهله اول برای پیشگیری از شیوع آن باید آگاه‌سازی و حساس‌سازی در جامعه از طریق کانال‌های ارتباطی مانند ابزارهای الکترونیکی، مطبوعات و فضاهای مجازی ایجاد شود. در کنار آن باید از بیلبوردها، بروشورها، تبلیغات روی اتوبوس‌ها و... استفاده کرد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می‌افزاید: تمام دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند تا در زمینه پیشگیری از اعتیاد گُل به موفقیت برسیم، اگر خانواده‌ها نسبت به علائم این ماده مخدر آگاهی داشته باشند می‌تواند بموقع از متخصصان کمک بگیرند. ضمناً خانواده‌ها باید روی رفت و آمد فرزندانشان بویژه در سنین نوجوانی، نحوه سپری کردن اوقات فراغت، دوستان و خانواده‌های دوستان فرزندانشان نظارت داشته باشند. از سوی دیگر خانواده‌ها با ایجاد ارتباطی شاد، مناسب و سالم در خانه می‌توانند فرزندانشان را از دنبال کردن شادی و نشاط در بیرون از خانه بی‌نیاز کنند.

وی اذعان می‌دارد: سازمان بهزیستی با راه‌اندازی کمپین «گُل» در نیمی از استان‌ها در این راستا گام برداشته، اما این اقدامات هم کافی نیست چرا که باید تداوم داشته باشد و باز هم تأکید می‌کنم تمام دستگاه‌ها باید در این زمینه به کمک بیایند. تمام دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر باید سهم خود را در این موضوع پرداخت کنند تا راهکارهای پیشگیرانه مؤثر واقع شود. البته این را هم باید گفت اعتبارات پیشگیرانه کافی نیست و آنقدر که برای درمان خرج می‌شود برای پیشگیری هزینه نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود نتوانیم به موفقیت نزدیک شویم، اگرچه همین اقدامات پیشگیرانه در همین سطح هم انجام نمی‌شد شیوع این ماده مخدر بیشتر از الان می‌شد.