آیا پیتزا اعتیاد آوراست؟

پیتزا همیشه و در همه دوره‌ها از جمله محبوب‌ترین غذاها بوده و هست که هر قشری از جامعه از پیر و جوان به آن علاقه‌مند هستند. جالب است بدانید اخیرا ثابت شده که پیتزا جزو فست‌فودهای اعتیادآور است و نرخ اشتهای جهانی برای آن بسیار بالاست.

چرا پیتزا تا این حد اعتیادآور است؟

بهترین ترکیب مواد 

گیل سیویل، موسس و مدیر موسسه مشاوره‌ای Sensory Spectrum، در رابطه علاقه مردم به پیتزا گفته: «مردم همه انواع مختلف پیتزا را دوست دارند و لزوما سراغ بهترین‌ها نمی‌روند. یکی از دلایل این موضوع، مواد اولیه پیتزاست. این غذا ترکیبی متوازن از قند، نمک و چربی است و موجب رضایت آمیگدال‌های مغز (نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها را به عهده دارند) می‌شوند. در نتیجه خوردن پیتزا حس رضایت در فرد ایجاد می‌کند.»

 

شرکت مذکور به کمپانی‌های مختلف از جمله تولیدکننده‌های پیتزا آموزش می‌دهد تا با آشنایی با نشانه‌های حسی مردم بهترین محصول را به آنها ارائه دهند.

آنها نوعی ماتریکس غذایی دارند که نشان می‌دهد اشتهای عموم مردم به چه غذایی زیاد است و مغزشان به چه موادی بیشترین واکنش رضایت بخش را نشان می‌دهد. به صورتی که با خوردن آن بگویند: این عالیست!

یکی از نویسنده‌های مجله پیتزا PMQ به نام بیل دیجورنت نیز در این رابطه در مقاله‌ای خاطرنشان کرده: «این خمیر برشته، پنیر و سس است که پیتزا را لذت‌بخش می‌کند. پنیر به تنهایی خاصیت اعتیادآور دارد … حالا تصور کنید با نانی برشته و تازه و خوش‌عطر همراه شود… عالی خواهد شد. سس که به آن اضافه شود دیگر هیچ توانی برای مقاومت در برابر وسوسه‌اش وجود نخواهد داشت.»

یکی از دانشمندان حوزه حس‌شناسی موسوم به هربرت استون که حدود ۵۰ سال در این زمینه تجربه دارد با کمپانی‌های عرضه‌کننده پیتزا همکاری می‌کند تا به آنها بیاموزد چگونه می‌توان پیتزا را برای مشتری جذاب‌تر و وسوسه‌انگیزتر کرد.

او در این رابطه گفته: «ترکیب هیجان‌انگیز پیتزا وقتی حرارت می‌بیند تازه جذابیت خود را نمایان می‌کند. دلیل اینکه پیتزا تا این اندازه اعتیادآور و محبوب است را می‌توان در این دانست که هیچ چیز ناخوشایندی ندارد و همه ترکیباتش عالی هستند.»

دیجورنت نیز در این رابطه گفته: «مهم نیست چه نوع پیتزایی در فر دارید، همین که ترکیب نان، پنیر و سس حرارت می‌بیند و عطر مست‌کننده آن بلند می‌شود دیگر هیچ توانی برای مقاومت در برابر وسوسه‌اش باقی نخواهد ماند.»

چرا پیتزا تا این حد اعتیادآور است؟

علم غذاشناسی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده پیتزا چه می‌گوید؟

اثر متقابل مواد تشکیل دهنده پیتزا فراتر از آنچیزیست که تصور می‌کنید. نان برشته و خوش عطر، پنیر موتزارلای خوش‌عطر و روان و سس گوجه‌فرنگی آبدار در کنار هم غذایی را تشکیل می‌دهند که در سراسر جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر هر کدام از این عناصر نقصی داشته باشند، در طعم و عطر نهایی غذا موثر است.

یک سس گوجه‌فرنگی عالی باید ترکیبی از سیر، پیاز، سبزیجات تازه و بخش گوشتی گوجه‌فرنگی‌های سالم و رسیده باشد. این سس در کنار خمیری که به خوبی ورآمده باشد و پنیر موتزارلای تازه سمفونی لذیذی از عطرها و طعم‌ها را تشکیل می‌دهند.

آقای استون همچنین بر این باور است که بافت پیتزا نیز در وسوسه‌انگیز بودنشان بسیار موثر است. خمیر برشته و خوش عطر در کنار پنیر روان و کشسان و سس گوجه‌فرنگی آبدار و به اندازه که با ادویه‌های مناسب تهیه شده بدون شک هوش از سر مشتری می‌برند.

طریقه سرو شدن پیتزا نیز در هوس‌انگیزش بودنش نقش بسیار پررنگی دارد. وقتی حجم وسیعی از خمیر برشته را سس قرمز و جیگری تشکیل داده باشند و پنیری پراکنده در گوشه‌و کنارش خودنمایی کند، آب از دهان فرد آویزان می‌کند و او را یارای خودداری در برابر وسوسه خوردن پیتزا نخواهد بود.

چرا پیتزا تا این حد اعتیادآور است؟

پیتزا صدرنشین لیست غذاهای اعتیادآور جهان است

در مطالعات اخیر علمی ثابت شده که پیتزا بیشترین نشانه‌های اعتیادآور بودن را داراست. این بررسی علمی که با ابزار سنجش اعتیاد غذایی Yale صورت گرفته، معیارهای خاص برای اختلالات استفاده مواد را در رابطه با غذاهای فراوری شده مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

واکنش‌های روانشناسی به مواد تشکیل دهنده پیتزا که ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و نمک هستند بسیار شبیه به رفتارهای شاخص‌های رفتاری اعتیاد است؛ از جمله می‌توان به از دست دادن کنترل در برابر مصرف و اشتهای زیاد اشاره کرد.

ترکیبات پیتزا در طبیعت به طور یکجا یافت نمی‌شود به همین خاطر خیلی راحت می‌تواند نقطه‌های حساس اعتیاد را در افراد مختلف هدف قرار دهد.

تجربه صرف پیتزا

یکی دیگر از دلایل اعتیاد و محبوبیت پیتزا در تجربه خوردن آن است. یعنی چون اغلب مردم در کنار دوستان یا اعضای خانواده پیتزا می‌خورند، یا مثلا هنگام تماشای مسابقات محبوبشان مثل فوتبال اقدام به چنین کاری می‌کنند، در نتیجه احساس خوشایند و مثبتی به این غذا پیدا می‌کنند زیرا خاطره‌ای شاد در ذهنشان تداعی می‌شود.